Citat:
Ursprungligen postat av
fuzeman
Vilket jävla skitsnack och vilken jävla människosyn.
Alla människor har inte förmågan, kraften eller möjligheten att utbilda sig till ett välbetald jobb så att man slipper "sitta och vänta på enkla skitjobb som tusentals slåss om". Om alla rent hypotetiskt skulle ha den förmågan och alla utbildade sig till läkare så skulle samhället kollapsa, eftersom det är av yttersta vikt att även lokalvårdare, butiksmedarbetare, servitörer och andra okvalificerade arbeten också utförs.
Själv är jag glad och tacksam att som alla andra fått chansen att utbilda mig gratis, att jag hade tur i det genetiska lotteriet och kan läsa och ta till mig information. Men jag skulle aldrig någonsin se ner på dom som sliter i ett okvalificerat låglöneyrke, det hade lika gärna kunnat varit jag.
Du behöver inte utbilda dig till läkare!
Du behöver inte skaffa en avancerad utbildning eller få ett högavlönat jobb.
Har du ett jobb så räcker det gott och väl så länge du anpassar din livsstil efter din inkomst.
Det råder som exempel brist på lokalvårdare, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, industri osv listan kan göras lång.
Men man inte bara klampa in på de flesta jobb i samhället utan någon form av kompetens.
Det fungerar inte om massor av folk ska sitta på röven och slåss om jobb som inte kräver någon form av kompetens.
Alla dessa kan inte jobba i butik.
Detta samtidigt som många branscher söker personal.
Är man lågavlönad så måste man också som jag sagt flera gånger anpassa sin livsstil efter sin inkomst.
Alla behöver göra detta oavsett inkomst.
Det är ren idioti att folk lever så att de alltid har slut på kontot inför nästa lön oavsett vilken inkomst man har.
Som sagt så är det folk som lever som sjukpensionär på kanske 10 000 kr som hanterar sin ekonomi bättre än folk som får in 3 gånger mer.
Det här är ju den främsta orsaken till att folk får ekonomiska bekymmer.