2022-12-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Jag vet mycket väl vad alternativkostnad är. Men att argumentera som "det är idiotiskt att amortera på ett lån med 3% ränta när man kan få 20% på börsen" vet alla som är äldre än 30 år att det inte fungerar i längden.

Men absolut, har man 10 miljoner på börsen kan man absolut leasa ett vanligt bruksföremål som en bil för 500 000 men det är en ren chansning och har såklart med preferenser att göra. Om du däremot kan få 4% avkastning på ett bankkonto med insättningsgaranti och samtidigt låna till 3% är det såklart rationellt att maximera belåningen.

Det behöver inte fungera i längden, det går ju att ändra sina investeringar efterhand som förutsättningarna ändras.

Den som låtit sitt kapital växa ordentligt istället för att amortera kan ju nu använda det för att amortera istället, (och på så sätt ha ett lägre återstående lån än om man amorterar hela tiden) då det nu är kanske är det mest gynnsamma, jämfört med för 2 år sen.
Citera
2022-12-21, 11:29
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Att ökningen sker beror på folk som levt på marginalen oavsett inkomst tippar över när det kommer ökande kostnader.

Man lever varje månad med ytterst små marginaler även om man så lever på 10 000 kr i månaden eller 50 000 netto.

Att man sitter i den sitsen beror i princip alltid på ens egna dåliga beslut, sen får andra människor betala för sanering eller bidrag för att man misskött jobb, lever ett ohälsosamt liv så att man blir sjukskriven till följd av detta, inte utbildar sig så att man får jobb istället för att sitta och vänta på enkla som tusentals slåss om.

Vilket jävla skitsnack och vilken jävla människosyn.

Alla människor har inte förmågan, kraften eller möjligheten att utbilda sig till ett välbetald jobb så att man slipper "sitta och vänta på enkla skitjobb som tusentals slåss om". Om alla rent hypotetiskt skulle ha den förmågan och alla utbildade sig till läkare så skulle samhället kollapsa, eftersom det är av yttersta vikt att även lokalvårdare, butiksmedarbetare, servitörer och andra okvalificerade arbeten också utförs.

Själv är jag glad och tacksam att som alla andra fått chansen att utbilda mig gratis, att jag hade tur i det genetiska lotteriet och kan läsa och ta till mig information. Men jag skulle aldrig någonsin se ner på dom som sliter i ett okvalificerat låglöneyrke, det hade lika gärna kunnat varit jag.
Citera
2022-12-21, 11:37
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Tur att man aldrig lpnat en krona i hela sitt liv. Alltid cashat allt. Mat, krogen - you name it. Aldrig kredit. Och nu sitter man här, fet och trind och ser på medans världen ramlar ihop utanför. Var det värt det?

Samma här.
Har dock gjort en Klarna kredit vid två eller tre tillfällen när jag ska köpa något för 20-30k. Istället för att casha har jag tagit det på 6 månader räntefritt och sen cashat in allt på 2-3 månader istället.

Men alla kan inte hantera sånt och shoppar loss med kredit och sen är det kört.
Citera
2022-12-21, 11:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Inget ont som inte har något gott med sig. Det vi upplever nu kommer man tala med sina barn och barnbarn om de närmaste 50 åren.

Som man bäddar får man ligga när elräkningen i januari kanske kommer vara 50-100% av en normal årsförbrukning? Vem kunde förutsett det? Allt beror ju på att våra förrädar-politiker tillsamman med förrädar-journalister gjort saker bakom ryggen på folket och inte hållit dem uppdaterade om vad det verkligen kommer innebära. Politiker och journalister har gemensamt huggit stora delar av svenska folket i ryggen. En sak att dra på sig dyr leasingbil, åka till Thailand på avbetalning, spela bort pengarna osv men fasta och nödvändiga utgifter som boende ,el och mat kan det inte plötsligt skena i pris. Tänk om er hyresvärd plötsligt höjer hyran från 6.000 i månaden till 160.000 i månaden? Ska folk då stå och flabba och säga "haha, skyll er själva"? Det beteendet är ju helt värdelöst.

+1

Dom som har huggt sig själva i ryggen är svenskarna själva.
Köpt dyra hus i tron att boräntorna skulle förbli låga och dessutom belånat mer än dom klarat av.
Har man dessutom envisats med att sitta med eluppvärmda hus där elförbrukning har varit höga utan att tänka på alternativ uppvärmning under hela tiden.
Bor själv i hus och kommer inte ens i närheten av vad vissa har i elräkningar.
Så jo det beror helt på hur man bäddar sin säng.
Citera
2022-12-21, 11:47
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag skulle säga att det enda som är acceptablet att låna till för en privatperson är studier samt inköp av bostad. Möjligtvis även större investeringar i huset som till exempel värmesystem, men sådant borde bufferten egentligen täcka. Köksrenoveringar och annat TM-trams ska man spara till, annars så ska man bo i hyresrätt. Jag ser gärna krav på att bolån skall amorteras på 30 år i kombination med räntor på 10 procent. Det skulle kyla av den ängsliga medelklassen en smula.

Jag håller faktiskt med till största delen.
Får ingen ta bolån så har vanliga knegare inte chans att ta sig ur lägenhetsträsket och det är djup orättvisa i det. Det ska inte vara endast överklass och övre medelklass som ska ha möjlighet att bo i hus.
Med det sagt så får man inte tappa insikten

Det jag vill se stopp för är lyxkonsumtion ”på huset”. Många av dom som sitter illa till nu har antagligen köpt dyra resor, bilar, spabad, onödiga renoveringar och diverse annat och bakat in i sina huslån.
Det är fan inte okej att vara så ansvarslös.

Men det är också fel, som många här gör, att spy ilska över låntagande generellt.
Citera
2022-12-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzeman
Vilket jävla skitsnack och vilken jävla människosyn.

Alla människor har inte förmågan, kraften eller möjligheten att utbilda sig till ett välbetald jobb så att man slipper "sitta och vänta på enkla skitjobb som tusentals slåss om". Om alla rent hypotetiskt skulle ha den förmågan och alla utbildade sig till läkare så skulle samhället kollapsa, eftersom det är av yttersta vikt att även lokalvårdare, butiksmedarbetare, servitörer och andra okvalificerade arbeten också utförs.

Själv är jag glad och tacksam att som alla andra fått chansen att utbilda mig gratis, att jag hade tur i det genetiska lotteriet och kan läsa och ta till mig information. Men jag skulle aldrig någonsin se ner på dom som sliter i ett okvalificerat låglöneyrke, det hade lika gärna kunnat varit jag.
Du behöver inte utbilda dig till läkare!
Du behöver inte skaffa en avancerad utbildning eller få ett högavlönat jobb.
Har du ett jobb så räcker det gott och väl så länge du anpassar din livsstil efter din inkomst.

Det råder som exempel brist på lokalvårdare, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, industri osv listan kan göras lång.

Men man inte bara klampa in på de flesta jobb i samhället utan någon form av kompetens.

Det fungerar inte om massor av folk ska sitta på röven och slåss om jobb som inte kräver någon form av kompetens.
Alla dessa kan inte jobba i butik.
Detta samtidigt som många branscher söker personal.

Är man lågavlönad så måste man också som jag sagt flera gånger anpassa sin livsstil efter sin inkomst.
Alla behöver göra detta oavsett inkomst.

Det är ren idioti att folk lever så att de alltid har slut på kontot inför nästa lön oavsett vilken inkomst man har.

Som sagt så är det folk som lever som sjukpensionär på kanske 10 000 kr som hanterar sin ekonomi bättre än folk som får in 3 gånger mer.

Det här är ju den främsta orsaken till att folk får ekonomiska bekymmer.
Citera
2022-12-21, 11:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Betalartikel
https://www.di.se/nyheter/inkassokraven-rusar-uppgangen-ar-gigantisk/

Nu kör vi!
Sötebrödsdagarna över nu innan elräkningarna kommer?
Många (dum) svenskar har ännu inte fattat vad konsekvenstänk och betalningsförmåga innebär..
Citera
2022-12-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Nej, varför är du oförskämd?

Vad jag säger är att så som man har bäddat så får man också ligga!
Bara det för att man är äldre så får man inte bara släppa utan att man måste hänga med i tiden och min erfarenhet av den gruppen äldre som du har tagit upp är den att många av dom vart kvar på 80-talet vad gäller allt, dom lever i en bubbla.
Att man stänger inte ned och lutar sig gött bakåt vid 40-50-60 bast utan att det är då som man måste blicka framåt.
Det är nog lätt för dig att säga som inte är i den åldern än
Citera
2022-12-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Pensionärerna med kåkar belånade sig väl en gång i tiden dom också?

Dessutom har du många som far illa utan massa lång. Bla. pensionärer som jobbat hela sitt liv.

Men just de som har det bäst är det mest synd om?
De belånade sig inte alls som vi gör nu
Citera
2022-12-21, 12:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Hoten om en stor ekonomisk kris har det pratats om länge nu, men ändå konsumerar folk som aldrig förr. I och med att man har hört talas om att krisen nu är nära så många gånger så har nog folk svårt att ta dessa varningar på allvar. När krisen väl kommer komma alla stå helt paffa och inte veta vad de ska ta sig till. Folk har en naiv bild av verkligheten, trots att man bara kan gå tillbaka i tiden för att se vad som kan ske. Kommer bli ett hemskt uppvaknande för många när väl krisen kommer.

Vad jag hört och kan se så har konsumtionen nästan avstannat. Var på köpcenter tex både i helgen och idag. I princip helt tomt. Man ska då komma ihåg att många butiker har 50% av sin årsomsättning i december.
Citera
2022-12-21, 12:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudrarjag
det enda du kan casha är det jävla nudelpaketet du kommer ha råd med. du är inte värd ett jävla skit mannen. ju mer räntorna går upp desto mer syns den jävla fittan i dig.

Äh, jag skulle också kunna casha mitt bolån, men eftersom låneräntan är 0.99% och inflationen är 9.9% så låter jag inflationen knapra lite på bolånet först!
Citera
2022-12-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym9044
Det här.
Det vi sett senaste åren och fortsätter att se är något så kolossalt stort. Det är Titaner som slåss i himlen och vi ser bara stormen på horisonten närma sig.
Det jag menar med detta är usas fed och sub-lords i väst, Japan och Australien har i decennier plundrat världen genom att styra global marknad genom lån och räntor. Det är ett ekonomiskt världskrig vi ser nu. En tredje Bretton-woods tvingas fram av resten av världen. En ny global reserv-valuta baserad på bland-resurser och flera valutor. Usa kommer aldrig tillåta det då hela deras vapen-maskin är baserad på usd som #1 reservvaluta och enda valutan som ska handlas med. Räntorna som höjs sänker framtid pengamängd och höjer värdet på usd. Det är först nu resten av världen hänger på för att rädda deras valutor men uppoffrar som ekonomi i samma veva. Inte bara en global skuld-sanering men också ett vapen för att säkerställa usd hegemony. De ska vara först i racet mellan hög- och lågkonjunktur och kina har kapat racet. Fortsatt corona i Kina men ingen annanstans? Jag tror icke det. Ett ploy för att hålla folk borta från jobbet (sparka temporärt) för en massiv deflation är på g och kina måste vara först i banan när global ekonomi startar upp igen om några år.

Konjunkturinstitutet håller med mig:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ki-sverige-gar-in-i-lagkonjunktur-nasta-ar

Ja, det blir ett nytt Bretton-Woods som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in