Citat:
Om man kan flytta sin förbrukning.
Har man tonåringar som är själva hemma på morgonen innan skolan och direkt efter skolan, kan det vara ”livsfarligt” att låta dom leva rövare med elförbrukningen hemma.
Sportar dom dessutom så kan man inte laga middag kl 22.00.
Jag pallar inte heller tvinga upp alla att duscha kl 03.00 och sen gå och lägga sig igen.
Men har man elbil och kan leva som en grottmänniska, kör på timpris.
Då har man iaf FULL koll på sin förbrukning och timpriset 24/7. Den stressen/pressen måste man ha.
Men har polare utan elbil som hoppat på trenden med timpris.
Jämfört elräkningen de fyra senaste månaderna och det effektiva kWh-priset.
Och ja. Timpriset blev billigare. Mellan 8-22 öre kWh. Ca 91-174kr/månaden. Dvs ca 3-6kr/dag intjäning.
Men då behöver man hänga upp tvätten när maskinen är klar 01.00. Duschar på jobbet eller går upp lite extra tidigt. Laga middag strax innan man dra igång tvättmaskinen kl 22.30. Etc.
Tyvärr är det uppvärmningen som fuckar ur allt för dom. Den drar även när det är snuskiga dyra timmar.
Är det värt det?
Har man tonåringar som är själva hemma på morgonen innan skolan och direkt efter skolan, kan det vara ”livsfarligt” att låta dom leva rövare med elförbrukningen hemma.
Sportar dom dessutom så kan man inte laga middag kl 22.00.
Jag pallar inte heller tvinga upp alla att duscha kl 03.00 och sen gå och lägga sig igen.
Men har man elbil och kan leva som en grottmänniska, kör på timpris.
Då har man iaf FULL koll på sin förbrukning och timpriset 24/7. Den stressen/pressen måste man ha.
Men har polare utan elbil som hoppat på trenden med timpris.
Jämfört elräkningen de fyra senaste månaderna och det effektiva kWh-priset.
Och ja. Timpriset blev billigare. Mellan 8-22 öre kWh. Ca 91-174kr/månaden. Dvs ca 3-6kr/dag intjäning.
Men då behöver man hänga upp tvätten när maskinen är klar 01.00. Duschar på jobbet eller går upp lite extra tidigt. Laga middag strax innan man dra igång tvättmaskinen kl 22.30. Etc.
Tyvärr är det uppvärmningen som fuckar ur allt för dom. Den drar även när det är snuskiga dyra timmar.
Är det värt det?
Jag skulle säga att de viktigaste pusselbitarna i det välfärdssamhälle som mejslade fram under 50- och 60-talet var bekvämlighet och trygghet. Dessa ledord verkar som bortblåsta. Det ligger visserligen helt i linje med den retorik som klimataktivisterna ofta använder, nämligen att Medelsvensson inte vill ge upp sin bekvämlighet och därför är »klimatförnekare« (som de påstår).
I princip handlar hela den gröna omställningen i botten om att det är välfärdssamhällets bekvämlighet som försatt planeten i det tillstånd de påstår att den är och kallar en »klimatkatastrof«. Klimataktivismen slår ett rungande slag mot välfärdssamhällets bekväma och trygga grund. Nu ska alla ändra sitt sätt att leva. Det börjar nu kallas att medborgarna måste bli mer »flexibla« elanvändare. Kort och gott så ska individerna jobba mer för sin elräkning så att elproducenterna kan höja utan att det märks lika mycket.
Tyvärr är ju 80 % i populationen nyttiga idioter som inte bara följer. De accepterar och till och med anammar det som propagandaapparaten basunerar ut. De strider hårt mot de 20 % som försöker uppmärksamma dem på att något är galet. Jag brukar påminna om hur bankerna utvecklat sin verksamhet. För 40 år sedan hade bankkontoren full bemanning. Man fick till och med röka i banklokalen (inte för att jag tycker att det var bra). De bankanställda stod till tjänst och utförde allehanda ärenden utan extra kostnader. Då kom någon smartskalle på att man skulle flytta tjänsterna från bankkontoret till kunderna. Kunden får kontroll på sin egen situation. Det är ju bra förvisso, men banken vill ju tjäna en del så nu gör vi våra egna tjänster utan bankens hjälp. det enda de gör är att ta betalt för att vi får göra det.