2022-12-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Helt fel.. du borde läsa på om OPEC som styr priset. Det är motsägande att säga att de bara styr produktionsvolym när den styr priset

Kan du länka det du tror dig ha läst om OPEC gällande prissättning?

Som du ser kan väst enkelt sätta ett maxtak på rysk olja vad gäller pris.
Citera
2022-12-20, 20:40
Moderator
Siegfrids avatar
Rysk oljeexport halverad efter de senaste sanktionerna enligt Bloomberg.

Citat:
Russia's Oil Exports Collapsed Since G-7 Sanctions Began
Country’s volumes plunged by more than half in week to Dec. 16

Russia’s seaborne crude shipments collapsed in the first full week of Group of Seven sanctions targeting Moscow’s petroleum revenues, a potential source of alarm for governments around the world seeking to avoid disruption to the nation’s giant export program.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-20/russia-s-oil-exports-collapsed-since-g-7-sanctions-began
Citera
2022-12-20, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Diskussionen var aldrig om väst kan sätta ett maxtak på priset eller ej

Diskussionen var vilka som förlorade på det.
Jag förklarade hur jag såg på saken i mitt tidigare inlägg där du gjorde ett tafatt försök till att svara ”ja du må vara ung men detta är skitländer”

Det är denna arrogansen som kommer att bli västs fall

När du till exempel svarar
Citat:
Samma sak gäller Indien och Kina, de har aldrig varit närmre varandra OCH längre ifrån väst än vad de är idag.

Ja du säger det, och endå envisas de med att ha väst som sina viktigaste export marknader.

Tolkar jag detta som att VI är beroende av dom inte tvärtom?
Senast redigerad av Skapadekontotidag 2022-12-20 kl. 20:45.
Citera
2022-12-20, 20:43
Medlem
raskenss avatar
Ryssar som slänger in släggor på finska ambassaden i Moskva. Till saken hör att Wagnergruppen använder just en slägga för att avrätta misshagliga. Patetiska ryssar.

https://twitter.com/ang_soul/status/1605211646468947968?s=20&t=CQPRPRkqtxhq1mfsK0Pd0Q
Citera
2022-12-20, 20:44
Medlem
Från DN,
För många blev hans namn bekant i samband med den debatt som blossade upp först 2017, och en gång till, två år senare.

När det small till första gången handlade det om en artikel som Martin Kragh och forskaren Sebastian Åsberg skrivit i den statsvetenskapliga tidskriften Journal of Strategic Studies. Texten handlade om ryska påverkansoperationer i Sverige, i första hand efter 2014, och i ett avsnitt jämfördes några artiklar i Aftonbladet med rysk statspropaganda.
Aftonbladets dåvarande kulturchef Åsa Linderborg gick i taket och skrev nedgörande artiklar om Martin Kragh.
När en andra våg av anklagelser kom, två år senare, var Aftonbladet åter drivande. Nu hävdade Åsa Linderborg att Martin Kragh skulle vara ett ”demokratiskt problem” och insinuerade att mycket talade för att han i själva verket var brittisk agent.
Enligt Kragh:
– Ryssland är redan otroligt ekonomiskt försvagat, isolerat. Det ryska systemet bygger på en tillväxtmodell med ett bäst före-datum, en som vilar på naturresurser och fossila bränslen.
Nu har den modellen snabbt blivit obsolet, med kriget som katalysator.
Citera
2022-12-20, 20:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö

OPEC lär vara oroade. Köp-karteller lär vara precis vad de fruktar mest av allt. Men samtidigt är detta ju en business opportunity för flera av OPEC-länderna. En stor konkurrent får inte sälja till världens största marknad för marknadspris, det är mumma för araberna. Även araberna väster om Göteborg.
Citera
2022-12-20, 20:45
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssar som slänger in släggor på finska ambassaden i Moskva. Till saken hör att Wagnergruppen använder just en slägga för att avrätta misshagliga. Patetiska ryssar.

https://twitter.com/ang_soul/status/1605211646468947968?s=20&t=CQPRPRkqtxhq1mfsK0Pd0Q
Såg den innan idag och man kan fråga sig varför dessa "tuffingar" inte har gått med DirleWagner än.
Citera
2022-12-20, 20:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Rysk oljeexport halverad efter de senaste sanktionerna enligt Bloomberg.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-20/russia-s-oil-exports-collapsed-since-g-7-sanctions-began

Intressant oljepriset har väl hamnat under brytpunkten där det är lönsamt också.

Dom borde tappat en hel del av gasexporten också. Speciellt nu när dom sprängt ytterligare en gasledning.
Citera
2022-12-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OPEC lär vara oroade. Köp-karteller lär vara precis vad de fruktar mest av allt. Men samtidigt är detta ju en business opportunity för flera av OPEC-länderna. En stor konkurrent får inte sälja till världens största marknad för marknadspris, det är mumma för araberna. Även araberna väster om Göteborg.
Har du sett några källor som indikerar splittring inom OPEc länderna för att allt pekar på att det är tvärtom enligt källor jag läser?
Citera
2022-12-20, 20:49
Medlem
Citat:
Diskussionen var aldrig om väst kan sätta ett maxtak på priset eller ej

Det behöver vi ju itne ha, väst har ju gjort det för ryssland, har du kollat hur det går för världens oljerikaste land på senare tid, det är venuzela, som usa haft ett ont öga till ett tag, men som kanske, om de uppför sig väl, kan skapa en framtid och din "venuzelianska motsvarighet" kan slippa pendla mellan döda och att leva på mindre än ett studiebidrag i månaden....

Citat:
Diskussionen var vilka som förlorade på det.
Ja, och som du ser förlorar ryssland på det.

Citat:
Jag förklarade hur jag såg på saken i mitt tidigare inlägg där du gjorde ett tafatt försök till att svara ”ja du må vara ung men detta är skitländer”

Inte skitländer, och det jag skrev är korrekt, om du nu inte hör till dem i sverige som tjänar 40k/brutto i månaden, eller mer.

Citat:
Det är denna arrogansen som kommer att bli västs fall
Ingen risk, verkligheten är vad den är.
Citera
2022-12-20, 20:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Har du sett några källor som indikerar splittring inom OPEc länderna för att allt pekar på att det är tvärtom enligt källor jag läser?

Nej jag har inte letat heller. Ska bli spännande att se vad detta leder till.
Citera
2022-12-20, 20:51
Medlem
iDiot5s avatar
Kommit larmrapporter globalt att rysstrollen börjar gå in i väggen. Arbetsbördan är tydligen omänsklig och löner har uteblivit vid flera tillfällen. Tydligen har man blivit uppringda av Kremls trollbyrå och fått höra på inspirerande fiolmusik istället för lön och vid flera tillfällen tom blivit hotade av byrån om man inte upprätthåller sin dagliga kvot av fabler.

Några av våra rysstroll som fått påknackning ännu av byrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in