2022-12-20, 17:11
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Nå NATO, bluffar dem? Varför går du inte in NATO?

https://t.me/Slavyangrad/25643

❗️ Klintsevich named enough missiles to destroy the U.S.

In case of a Russian nuclear strike on the US, at least half of its missiles will not be intercepted by the American missile defense systems. That's what former first deputy chairman of the Council of the Federation Committee on Defense and Security, reserve colonel Franz Klintsevich, told the Go and See channel.

"According to their (US. - Ed.) military experts' estimates, two Sarmats with ten units of Avangards are enough to destroy the US," he said.

According to Klintsevich, one Sarmat would be enough to destroy Great Britain.

Tillägg.

https://t.me/Slavyangrad/25645

🇷🇺Russia's Avangard system nuclear weapons are impossible to intercept, according to the Newsweek

Western analysts continue to probe Russia's weapons systems.*

The recent emergence of the Avangard in the Orenburg region has rattled the Western media and NATO warlords.

📝"Russian officials have confirmed that the weapon is capable of flying at 27 times the speed of sound and cannot be intercepted," the article said.
"The Western military alliance will not be able to counter any Avangard missile defence system in the coming years," experts assure.
Citera
2022-12-20, 17:11
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag länkade till dagspriset. Det är lägst sen maj nu och trenden går neråt.

Vad spelar dagspriset för roll när EU inte kan köpa de volymer de behöver även om de ville?
Citera
2022-12-20, 17:12
Medlem
Bra artikel i dagens DN
Det sägs att ingen såg det komma, men vi som följt detta nära i många år gjorde faktisk det.

Rysstrollet Åsa Lindeborg som anklagade Martin Kragh dör att vara Brittisk spion!

https://www.dn.se/sverige/rysslandsforskaren-det-var-som-att-den-varsta-mardrommen-hade-intraffat/
Citera
2022-12-20, 17:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är en ren investering. En investering som kommer betala sig tillbaka genom genom att förhindra ytterligare ”specialoperationer”.

Så stöd ukraina med pengar, vapen, matriel osv, samt med sanktioner så att ryssland blir ”inkapaciterat” för lång, lång tid framöver.

Man behöver inte bomba Ryssland till stenåldern. Låt dem kriga sig själva till stenåldern i Ukraina.

Det är värt varenda skattekrona, energikrona och inflationskrona.

Det betalar sig mångdubbelt om Rysslands invation i Ukraina är på den nivån den är hittills om den resulterar i ett impotent Ryssland.

Bara ett knäckt Ryssland kan reformera sig. Det räckte inte med Sovjets kollaps. Det behövs någon starkare medicin tydligen.
Så är det. Det finns bara en långsiktig lösning på den här konflikten och det är att Ryssland genom militärt nederlag och/eller drakoniska sanktioner inte längre har kvar förmågan att ställa till med ett liknande krig igen.

Som tur är talat ekonomiska fundamenta för att detta kan blir relativt smärtfritt. Rysslands ekonomi på 1/10 av EU och 1/25 av Nato (ja, så löjligt stor skillnad är det) gör att de inte har någon som helst möjlighet att vinna en utdragen konflikt. Vi behöver inte dem till något på sikt, de behöver däremot en massa import. Deras enda väg framåt är via väsentligt större tillväxt än oss andra, men Rysslands ekonomi har halkat efter sedan 2014 och värre blir det. Polen kan inom ett par år mycket väl nå 1/2 Rysslands BNP (Sverige låg på ~1/3 före kriget).

Väst biter ihop, slutar suga på Putins gaskran, och håller Ryssland kvar på mattan tills de släpper knölpåken och inte längre behöver sitta i obs-klass.
Citera
2022-12-20, 17:14
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag påpekade redan i september - ett par månader före den ryska reträtten från Kherson, men det snackades ju redan mycket om att "när Kherson faller så är det en väldig seger för Ukraina, nästan en vändpunkt i kriget" - att staden Kherson som sådan och en rysk reträtt över floden inte kunde ses som någon nyckelpunkt, någon stor strategisk vinst. Om ryssarna tidigare hade hamnat i ett tidvis utsatt läge pga svårigheter att föra in nya trupper, vapen och förnödenheter från öster med de föesta broar utslagna, så blir det ju lika pyrt för Ukros när de har tagit staden och ryssarna står precis på andra stranden och skjuter tillbaka på dem dag och natt,

Det är strategiskt sett rätt basic, men Slava Ukrainii-flocken vägrade naturligtvis att ta in att det var detta läge man kunde vänta sig. Och någon större beskjutning av Krim från Kherson har vi inte heller sett, så det var också båg. Ukrainarna kommer inte heller att ta den där dyiga landtungan vid flodens mynning. Under tiden blir Kherson allt mera obeboeligt. Ja, det är en fälla för Ukraina.

Ukraina har inte artilleri och ammunition nog att befästa och försvara staden på ett uthålligt sätt. Det är ju totalt hopplöst att sitta inne i staden och bli beskjuten dygnet runt av ryskt artilleri som du säger. Tydligare pyrrhusseger än så kan det inte bli. Ryssarna lämnade ju i ordnade former, de flydde knappast i panik.
Citera
2022-12-20, 17:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror det är hypotetiskt möjligt att skapa något som slår hårdare mot slaver, men det blir inte diskret, slår bara mot slaver.

Fast ett sådant virus (eller dylikt) saknar ju helt användningsområde i ett geografiskt område där slaver krigar mot slaver. Viruset kan ju inte skilja på ryska slaver från ukrainska slaver, så det kommer slå lika hårt på bägge grupper.

Sedan får man tänka på att virus brukar mutera. Så det som fungerar enligt plan första dagen, kommer inte att göra det några månader senare. Då kör viruset efter egna regler. Så de gränser man satt upp, det har kanske viruset övervunnit på eget bevåg.
Citera
2022-12-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Om de inte tjänade stora pengar på det så skulle de inte sälja. Väst köper ju via omvägar, och det finns säkerligen avtal som ger Ryssland ytterligare ersättning. Detta eftersom väst får betala svindyrt för att kunna köpa rysk olja från Indien exempelvis. Du betalar Svenne.
Nej.

Önskedrömmar ifrån dig.
Citera
2022-12-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så vi i europa betalar höga priser på gas, kol och olja medans Kina köper billigt. Ja det bådar ju gott inför framtiden.
Jo jag vet att EU inte ska använda fossila bränslen i framtiden och detta skyndar på en grön och vacker omställning till ett bättre och friskare EU men fram tills havsbaserad vindkraft ger oss billig energi så kan det bli några svåra år.
Nej jag är inte rysstroll, nej jag vill inte flytta till RyZZland, nej jag gillar inte Putler.
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil

Går bra för ryska oljan.

Lägsta nivån sen 2021...
Citera
2022-12-20, 17:18
Medlem
Citat:
Om de inte tjänade stora pengar på det så skulle de inte sälja. Väst köper ju via omvägar, och det finns säkerligen avtal som ger Ryssland ytterligare ersättning. Detta eftersom väst får betala svindyrt för att kunna köpa rysk olja från Indien exempelvis. Du betalar Svenne.
https://tradingeconomics.com/commodity/urals-oil
Lägsta nivån sen 2021

Eller kan du inte läsa engelska?
Citera
Medlem
Citat:
Nå, vad var det jag sa tidigare till er verklighetsförnekare, som inbillar er att rysk ekonomi går på knäna och att Ryssland skulle vara isolerat från omvärlden?
Omlastningsvolymen har ingenting att göra med inkomster. Ingen blir rik på volym eller omsättning om den inte har en vinstmarginal och den vet varken du eller jag någonting om.

Personligen tror jag att det lutar det åt att Ryssland kan liknas vid Ebberöds bank.

Att Ryssland dessutom spränger alla sina gasledningar underlättar ju inte heller, den senaste idag.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har inte talat om lönndom någonstans i mitt inlägg. Truppansamlingar på flera punkter tvingar Ukraina att splittra de allt färre soldater som man har. Ryssland har fler stridsdugliga förband än Ukraina, och när vintern är slut ligger det ukrainska försvaret i spillror.

Jo, det är god strategi från Wagner i Bakhmut, de har ju eldunderstöd från överlägsen numerär artilleri. Du är väl inte så felinformerad att du inbillar dig att de använder vågtaktik?
Spelar ingen roll vilken taktik du använder om motståndaren sitter befäst i stadsmiljö med minor och eget artilleri. Då kostar det att ta terräng, oavsett om man försöker med infiltrationstaktik eller anfaller head-on. Men inbilla dig du att Wagner anfaller med lägre förluster än försvararna. Det har aldrig skett tidigare, men om det passar in i din rosa ryska propaganda-värld, vem är jag spräcka din dröm.

Hur var det med Odessa; jag kan inte vänta att få höra hur efterföljaren till Steiners arme skall erövra staden. Berätta!
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-20 kl. 17:26.
Citera
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Att misslyckas med ett sådant övertag kan väl inte visa annat än att ryssarna är totalt inkompetenta?

De har inte misslyckats. Deras strategi är att sakta mala ner det ukrainska försvaret. Det är EXAKT detta som sker just nu i Bakhmut. Väldigt tragiskt givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in