Citat:
Ursprungligen postat av
BluePrince
Nej nej du missförstår mig - jag menar att man kan skjuta med bedövningsgevär från helikoptrar mot rörliga mål på långt avstånd, det är inga tio meter.
Om det är något som skulle stressa förrymda apor så är det definitivt helikoptrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
BluePrince
Men på tivoliområdet borde det inte vara svårt att komma inom tio meters skottavstånd heller. Det finns gott om små byggnader, chokladhjulsstånd och inhägnade attraktioner där man kunde positionera sig säkert och komma tillräckligt nära för att skjuta bedövningspilar mot Linda.
Notera, jag vet inte alls vad som är rätt. Däremot TROR jag att smyga runt bland diverse karuseller för att leta efter en apa - som när som helst teoretiskt skulle när som helst kunna hoppa på dig och bita av fingrarna - inte är så enkelt som du tror.
-------
Citat:
Ursprungligen postat av
ManAvOrdning
Här ser du polis i Kina söva en schimpans på längre avstånd utan problem. Du ser även att pilen träffar direkt och hade alltså kunnat skjutas på ännu mycket längre avstånd.
Nu "ser" man inte riktigt det, på en klipp på cirka en halv sekund. Dessutom från någon propagandakanal från den kinesiska staten. Men det kanske stämmer, eller kanske inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManAvOrdning
Du kan skjuta från 100m bort med riktiga bedövningsvapen om det skulle behövas, bara att du då riskerar att träffa på fel ställe och skada djuret (ögat eller liknande).
Problemet med det är att om du skall skjuta något så lätt som en pil och få den att flyga i hundra meter så måste den avfyras med en enorm rörelseenergi. Min högst lekmannamässiga gissning är att en pil som kan flyga hundra meter i stabil bana måste ha sådan utgångshastighet att det skulle döda något den träffar på tio meter. Men jag vet inte, enbart spekulationer.