2022-12-17, 23:48
Medlem
är hammarby kanal man made hur mycket man made är slussen
Citera
2022-12-17, 23:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Näe. Nu snurrar du verkligen till det.

Hur mycket något innehåller, eller hur djup bägaren eller sjön är, påverkar inte hur mycket som rinner över kanten.
What?
om Mälaren vore 1 m djup skulle det rinna lika mycket genom Strömmen? Om den vore 1 cm djup? Eller tom? Fortfarande lika mycket?
Mängden vatten avgör hur mycket som rinner. Mängden vatten beror på yta OCH djup.
Citera
2022-12-17, 23:49
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
Ingenstans i din länk så såg jag något bevis för den mäktiga vattenslussen i kvarteret slussen, däremot läste jag detta:

Vad är det för sluss om inte en vattensluss? Sen att just den inte används för regleringen i sig är en annan sak som också framkommer i länken.

Ett tips: "ställ dig" på Norrbro i Google maps och titta mot riksbron samtidigt som du byter årtal på bilden så ser du tydligt vad som reglerar höjden på sjön.
Citera
2022-12-17, 23:49
Medlem
53....so whats avatar
TS borde skriva att frågan var teoretisk utan några variationer eller varianter.
Citera
2022-12-17, 23:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
är hammarby kanal man made hur mycket man made är slussen
Vad tror du? Att den skapades av Gud?
Lär ni er ingenting längre?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slussens_historia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarbyleden
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Ericsons_sluss
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slussen

Och ni kan inte ens googla basic facts?
Historielösheten
Citat:
I alla tider har det i området mellan Gamla stan och Södermalm funnits en för Stockholm viktig korsning mellan färdvägen söderifrån och vattenvägen som förbinder Mälaren med Östersjön. Under århundradens lopp har denna trafikplats ändrat skepnad ett flertal gånger. Sammanlagd har det funnits fyra slussar: Drottning Kristinas sluss, Christopher Polhems sluss, Nils Ericsons sluss och Karl Johansslussen. År 1935 invigdes en ombyggd trafikplats och därefter började områdesnamnet Slussen användas på Stockholms officiella kartor. Innan dess syftade Slussen på slussanläggningen i Söderström.[2]

Stockholm ligger där det ligger, natrurligtvis har människor i alla tider sökt kontrollera vattnet.
Citera
2022-12-17, 23:54
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
What?
om Mälaren vore 1 m djup skulle det rinna lika mycket genom Strömmen? Om den vore 1 cm djup? Eller tom? Fortfarande lika mycket?
Mängden vatten avgör hur mycket som rinner. Mängden vatten beror på yta OCH djup.
Djupet på Mälaren påverkar inte det minsta.

Om den vore tom så skulle naturligtvis ingen vatten åka ut.
Citera
2022-12-17, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
Berg vid Mälaren? Vilka jävla berg????? Nu får du ta och slänga upp lite bevis!

Jag trodde namnet slussen syftade på någon form av gammal tull eller liknande. Men du menar alltså att man har byggt ett hinder där, för att hindra Mälaren från att torka ut eller vad är syftet? När byggdes detta? Har inte sett detta hinder du pratar om. Jag antar att du menar vattnet mellan Södermalm och gamla stan. Det är alltså den lilla lilla punkten som hela Mälaren rinner igenom? Det låter ju fantastiskt!
Säg för fan att du skojar.
Är du så djävla obildad att du inte vet vad en sluss är?
Citera
2022-12-17, 23:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Djupet på Mälaren påverkar inte det minsta.

Om den vore tom så skulle naturligtvis ingen vatten åka ut.
Så om djupet vore 0 skulle det påverka?
Men inte om det vore mer? Lite mer? Mycket mer?

Mängden, inte ytan, är grejen. Det spelar större roll hur mycket vatten det är än hur stor yta det är spritt över. Ergo, djupet påverkar, en grundare Mälaren skulle ha mindre vattenflöde ut.
Eller vad menar du? Flödet är oberoende av mängden, tills den är 0? En grund och en djup sjö har samma utflöde? Pga ytan?
Jag är skeptisk.
Citera
2022-12-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snop
Vad är det för sluss om inte en vattensluss? Sen att just den inte används för regleringen i sig är en annan sak som också framkommer i länken.

Ett tips: "ställ dig" på Norrbro i Google maps och titta mot riksbron samtidigt som du byter årtal på bilden så ser du tydligt vad som reglerar höjden på sjön.
Ahh hittade
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Slussens_historia#/media/Fil:V%C3%A4dersolstavlan_S%C3%B6derstr%C3%B6m_deta lj.jpeg

Tror dock du menar Centralbron va?
Citera
2022-12-18, 00:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Mängden, inte ytan, är grejen. Det spelar större roll hur mycket vatten det är än hur stor yta det är spritt över. Ergo, djupet påverkar, en grundare Mälaren skulle ha mindre vattenflöde ut.
Eller vad menar du? Flödet är oberoende av mängden, tills den är 0? En grund och en djup sjö har samma utflöde? Pga ytan?
Jag är skeptisk.
Har funderat på hur jag ska förklara, försöker med det här.

Om du har en överfull tunna som är en meter djup, och en annan tunna med samma dimentioner förutom att den är hundra meter djup.

Du häller en liter i den första tunnan, så kommer en liter att rinna ut. Om du häller en liter i den andra överfyllda tunnan, hur mycket kommer då att rinna ut?

Är ditt svar mer än en liter, så har du uppfunnit en evighetsmaskin.
Citera
2022-12-18, 00:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Jag är skeptisk.
Jag tror du blandar ihop tryck med frågan. På ytan är dock trycket detsamma, ungefär en Bar.
Citera
2022-12-18, 00:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Har funderat på hur jag ska förklara, försöker med det här.

Om du har en överfull tunna som är en meter djup, och en annan tunna med samma dimentioner förutom att den är hundra meter djup.

Du häller en liter i den första tunnan, så kommer en liter att rinna ut. Om du häller en liter i den andra överfyllda tunnan, hur mycket kommer då att rinna ut?

Är ditt svar mer än en liter, så har du uppfunnit en evighetsmaskin.
Sant, men du har inte en tunna, du har en sjö, ju mer som rinner till, desto högre blir dess nivå, och desto mer rinner ut. Ju djupare den är, desto mer kan rinna till innan den rinner över.
Och ju mer vatten den innehåller, desto mer kan rinna ut.
Prova att välta ut dina två tunnor på vardagsrumsgolvet och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in