Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Grundorsaken till att det har skötts så dåligt är att varken regeringen eller den borgerliga oppositrion vågade söka ett tydligt mandat från folket i frågan, Istället skulle det kuppas igenomj så att allt var klart i god tid före riksdagsvalet, det var alla de större partierna överens om. Ingen verklig debatt, ingen genomvädring av argument för och emot med folket som aktiv part, utan istället floskler, skrämselpropaganda, "Finland tänker för oss" (DN m fl) och bråttom, bråttom. Rena bondfångeriet.
Ja det är så det är. Hur sorgligt som helst och fräckt och en kränkning av hela svenska folket och speciellt barnen som inte på något sätt kan göra sin röst hörd. När vi väl är med i NATO och vid fronten mot Ryssland som aldrig förr så kan vi heller aldrig backa ut ur alliansen förrän efter tredje världskriget om det överhuvudtaget då finns något kvar av vårt land och folk. Att gå med i NATO var ju verkligen en fråga, om någon, där vi borde haft en folkomröstning. Precis som du säger så kuppades vi in och till stor del för att valet stundade (regeringsmakten framför allt).
Citat:
Ursprungligen postat av
Elon-Fiske
Vad då röd linje?
Ska inte Ukraina få försvara sig mot rysk terrorbombning eller vad menar du?
Du verkar tycka att det är bra med den ryska terrorn mot civila?
Fan vad äcklig du är! Såna som du borde hängas ut offentligt på närmaste torg och sen skickas till Finspång tillsamman med Reinfeldt, Bolund mf...
Du har tre frågor angående mitt inlägg och ändå dömer du mig till döden baserat på mitt inlägg. Jag skall inte döma dig för det utan nöjer mig med att konstatera faktumet att din läsförståelseförmåga är mycket skral och förhoppningsvis upplysa dig om att även du handlat förhastat precis som "vår" regering gjort i NATO-frågan som med huvudet under armen, ja hals över huvudet kastade in NATO-ansökan så just det inte skulle vara någon valfråga som skulle ligga S i fatet.
Ja det är Putins röda linje, (inte min). Han har ju sagt det om just det vapnet. Det är väl just därav det nu stundar en ny mobilisering från ryskt håll. Jag har full förståelse för att Ukraina försvarar sig med allt vad de kan komma över i den vägen. Ja nästan allt iaf för det finns ju vissa gränser som kärnvapen, biologiska och kemiska m.fl. som definieras som krigsbrott. Ja vad säger jag då i mitt inlägg? Jo jag redogör bara hur kriget eskalerar och just därför skulle vi hållit oss utanför NATO som ju kommer att dra in oss i kriget och INTE hålla oss utanför det.
Du verkar tycka....säger du....nej jag tycker absolut inte att terrorbombningar är något försvarligt och det oavsett var de än görs och mot vem det än är riktat och vem som än utför dem.
Obehagligt att du vill medverka till summariska rättegångar där oskyldiga (som mig) hängs i lyktstolpar. För det är ju det som snacket om Finspång går ut på!
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Man får titta på hur situationen såg ut då, i början av kriget.
Den då oövervinnlige Ryssland (trodde man) anföll ett grannland med brutal kraft - till mångas överraskning - och plötsligt insåg både Sverige och Finland att de rent teoretiskt kan stå på tur. Det enda som skyddar dem från ett ryskt anfall är att snabbt gå med i NATO.
Det var så man tänkte då och det var helt logiskt tänkt. Ingen kunde dock ana då följande:
1. Ryssland var sämre än man trodde på krigföring. Det fanns ingen akut fara.
2. Ett annat NATO-land (Turkiet) sätter käppar i hjulet, så det blir ingen snabb process, som man trodde först.
Den här numera så vanliga och osmakliga ursäkten att vi inte såg det komma duger inte och i synnerhet inte i en så allvarlig fråga som denna.
Självklart borde vår regering ha sonderat läget hos samtliga 30 medlemsländer och förhört sig om villkoren för att släppa in oss och vet du vad - jag tror de också gjorde det men gav fan i svårigheterna. De resonerade, bättre en ansökan till NATO än att stå utan när vi väl hade börjat att AKTIVT lägga oss i kriget mellan Ukraina och Ryssland.
Det är just av den anledningen som svenska folket är skraja för att Ryssland nu har oss som verkliga fiender, för våra vapenleveranser. Ja just därför vill majoriteten gå med i NATO. Hade vi stannat som neutrala och alliansfria angående kriget i Ukraina så hade också svenska folket fortsatt velat stå utanför NATO-medlemskap. Så är det. Nu är även jag som de flesta andra för ett medlemskap för vi är i praktiken redan med. Det går inte ens att dra oss ur men det var likafullt ett stort "misstag" att söka medlemskap. Ett jävla vettlöst fulspel var det!