2022-12-16, 20:32
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, lite info om elläget i Kyiv.

Citat:
16.12.2022 uppdatering. Vår bataljon är på väg mot östfronten. Vi är inte ensamma, det är riktigt många bataljoner samt den nya brigaden. Detta visar att vi kommer och ge orcerna riktigt med bank i nästa vecka. Frontlinjen är oförändrad sedan igår när vi stoppade deras avancemang.
Kyiv har varit utsatt för en armada av missiler, 40 st och 37 tog vi ner. Tyvärr träffade tre och det på de värsta tänkbara ställen; i våra eltransformatorer. Även den i min hemby träffades samt i Brovary 8 km därifrån. Brovary är sedan tidigare hårt drabbat så denna träff var katastrofal. Även områdena på västbanken av Kyiv är nu också hårt drabbad.
Även fabriken som tillverkar kaminerna samt övrigt material för arme'n förlorade sin enda el-linje som gett grid electrisitet. De har nu enbart generatorer som gör att de kan bara gå för 1/3 kapacitet. Jag har en plan på hur vi kan förse dem med el som jag kommer att prata om i nästa uppdatering. Fabriken är MYCKET viktig för hemmafronten så den blir föremål för nästa insamling. Jag behöver mera teknisk information innan jag kunggör insamlingen samt en administrativ kanal.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-12-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hans analys är ganska oviktigt. Tillräcklig infrastruktur kommer att vara förstörd i mitten av Januari ca. och Ukrainsk industri kommer att vara obefintlig

De kommer inte ens att ha elkapacitet kvar till folket, städerna, bostäderna

De hamnar väl på 10 - 15 % kapacitet till slut som kommer att användas till det absolut viktigaste, sjukhus, operation facilities etc

Nu slår de endast mot elnätet och inte industrin. Elen kommer repareras gång på gång.
Fabrikerna står kvar. Skulle behöva intensifiera attackerna avsevärt för att kunna förstöra industrin.
Citera
2022-12-16, 20:36
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Du låter full eller drogad?

Vad menar du?

Känner du till att Ryssland har angripit Ukrainas kraftnät den senaste månaden? Syftet är att försvaga hela samhället, alla funktioner ska lamslås. Känner du till det?
Citera
2022-12-16, 20:39
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Känner du till att Ryssland har angripit Ukrainas kraftnät den senaste månaden? Syftet är att försvaga hela samhället, alla funktioner ska lamslås. Känner du till det?
Det vet väl hela världen sen FN fördömde dessa krigsbrott?
Citera
2022-12-16, 20:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det verkar som att Röda Armén intog Yakovlivka vid Soledar idag. Lite oroväckande ändå får man ju säga.

https://twitter.com/Vijesti11111/status/1603821295019360264
Citera
2022-12-16, 20:55
Medlem
Citat:
"Energiomställningen" blir svindyr gas skeppad till Europa med tankers till LNG stationer.
Och hurvida det kommer täcka hela behovt blir svårt att säga då vi varit väldigt gasberoende.

Eller tänker du på te.x. Danmarks satsning på vindkraft?

Säg mig hur man har en fungerande industri med icke-planerbar energiproduktion.

Det finns ingen energiomställning i Europa, vilket jävla skämt haha. Solceller och vindkraft på vintern utan sol och blåst och ingen Tysk industri att hålla levande som vi lever på, och framförallt skithålorna i Östra Europa.

Eller har du läst om något Europeiskt land som tänkt satsa på kärnkraft nu förutom Finland
-3 BNP för Ryssland nästa år..

Ditt svammel är värre än en 5 åring..

Länka gärna ngn länk där europeiska.länder spås med sån framtid.
Citera
2022-12-16, 20:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack, det gläder mig att jag ökat din förståelse. Nationalekonomi är aldrig enkelt.

Här kommer rysstrollet Shymals beräkning från i förrgår, herr nationalekonom:
“The contraction of the Ukrainian economy is projected at the level of 35-40%,” Interfax Ukraine news agency quoted Shmyhal as saying. “If Russia’s terrorist activities against our infrastructure continue, we may lose another 10% to these figures – that is, up to 50 percent of our GDP.”. (https://www.euronews.com/next/2022/12/14/ukraine-crisis-economy-shmyhal)

FYI 10% av Ukrainas GDP är 40 BUSD. (oklart om Shymal pratar om 2022, eller om han pratar om rullande årsbasis).

Min beräkning: 0.3-1 BUSD per missilattack av storlek som idag. 50 attacker => 15-50 BUSD per år.
Citera
2022-12-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här kommer rysstrollet Shymals beräkning från i förrgår, herr nationalekonom:
“The contraction of the Ukrainian economy is projected at the level of 35-40%,” Interfax Ukraine news agency quoted Shmyhal as saying. “If Russia’s terrorist activities against our infrastructure continue, we may lose another 10% to these figures – that is, up to 50 percent of our GDP.”. (https://www.euronews.com/next/2022/12/14/ukraine-crisis-economy-shmyhal)

FYI 10% av Ukrainas GDP är 40 BUSD. (oklart om Shymal pratar om 2022, eller om han pratar om rullande årsbasis).

Min beräkning: 0.3-1 BUSD per missilattack av storlek som idag. 50 attacker => 15-50 BUSD per år.
Vad vill du ha sagt med det?
Är du aspirant på ett Nobelpris i ekonomi där man bedömer ett lands förmåga att med robotar förändra landets BNP?
Senast redigerad av Arccosinus 2022-12-16 kl. 21:04. Anledning: Sär skrivning och felstfning
Citera
2022-12-16, 21:03
Medlem
Citat:
Du är ju helt jävla väck ju. Som att Ukraina har något att säga om detta.

Ukraina är som ett gäng schimpanser i Afrika som USA skickar vapen till för att kriga mot något Afrikanskt land. Där har du bilden av det hela, förklarat för en "dummie" som dig.

Ukraina är en lekplats där de "Stora pojkarna" NATO och Ryssland spelar, d.v.s ett proxykrig.

USA sköter förhandlingar, Ukraina kommer inte ens vara med och förhandla, när kriget avslutas.

Kampen mellan stormakter, världsfreden, världsordning är så pass viktig att ett skitland som Ukraina har absolut ingenting att säga till om detta. De gör vad USA säger åt dom att göra

I din och Putins värld är det naturligtvis så det ska fungera. Nu har det ju visat sig att Ryssland inte lever upp till ryktet som stormakt. Då räcker det att USA hjälper Ukraina att försvara sig. Släpp det där med ”stora pojkar”… Ryssland är på väg att bli helt jävla passé. Du får nog hoppa över till Kinas sida istället och sätta ditt hopp om att utmana USA där. Du får börja suga kineskuk istället för rysskuk.
Citera
2022-12-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Jag skulle inte säga att jag är en supporter däremot har jag sett förbi det löjliga narrativ som media målat upp.

Men det är ironiskt att man blir påhoppad när ens faktabaserade slutsatser inte stämmer överens med majoriteten av trådens. Då får man höra att man är ett Rysstroll och inte supportar demokratin och friheten, vilket egentligen är väldigt ironiskt.

Därför har jag dragit slutsatsen att det är mer värt att spendera tid med familjen en vacker vinterkväll som denna än att dela med mig av mina åsikter i detta ”diskussions”-forum.

Förhoppningsvis blir de som följer strömmen inte drabbade av den här behandlingen när era åsikter inte följer strömmen i ett viktigare sammanhang för att ingen förtjänar detta.

Mina åsikter är att konflikten är mer komplex än att:
Putin är dålig
Putin vill bygga ett imperium
Putin vill bli en ny tsar
Ukraina ska vinna ett krig mot Ryssland hur löjligt det än låter

Jag blev intresserad av konflikten långt tidigare än 2014 av privatekonomiska skäl (ville tjäna en hacka på diverse investeringar möjligheter, vilket jag även gjort)

Så att jag såg den här konflikten blomma från ett litet frö satt under Sovjetunionens fall till den köttätande växt den är idag.

På vilket sätt är dina slutsatser faktabaserade? Var inhämtar du din kunskap ifrån?
Citera
2022-12-16, 21:05
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Kan konstatera att för denna vinter har min elförbrukning minskat med mer än 30%.

Min december räkning har halverats och trots 1900 KW blev bara räkningen på 2500!

Mindre ä förra året?

Hur förklarar ni rysstroll detta?
Citera
2022-12-16, 21:06
Medlem
Lawlines avatar
Någon som vet vad som hänt med TikTok armen? De har varit väldigt osynliga med sina propaganda videor på senaste tiden. Har det tagit slut på trafikljus och balkonger att skjuta på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in