2022-12-16, 14:16
Medlem
Jag brukar duscha länge (20-30 min) men har länge tänkt att detta borde göras av alla hyresvärdar....

Om jag blivit tvingad duscha 5 minuter så hade jag förstås gjort det.
Kan jag duscha i 30 minuter så gör jag det. Det har jag gjort sedan jag var åtminstone 10 år. På vintern duschar jag ibland två gånger om dagen för att bli varm.
Igår badade jag tre gånger. Men jag var iofs sjuk, det gör jag inte vanligtvis.

Men det är ingen mänsklig rättighet duscha länge.

Men jag tycker man borde låta dem få 5 minuter och inte 4.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Varför kan en normal mänska behöva duscha mer än 4 min?
Det tar några sekunder att tvåla in sig. Schamponera håret. skölja, conditioner ytterligare nån minut.
Vad GÖR folk i duschen? ??

Jag myser. Jag tänker. Jag slappnar av.
Jag behöver bli varm.

Du behöver ju inte tycka det är skönt. Men det är jag som duschar, jag tycker det och tänker fortsätta med det. Jag har försökt minska ner på det men det är så skönt att bli varm att jag inte kan. Har dock med åren lyckats minska det från 30 till 20 minuter.
Senast redigerad av grelin1999 2022-12-16 kl. 14:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SSAB med andra ord.

Hade varit logiskt men jag är rädd att hyresgäster med hög elförbrukning stängs ned innan man ger sig på stora industriella aktörer såsom SSAB m.fl
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Varför kan en normal mänska behöva duscha mer än 4 min?
Det tar några sekunder att tvåla in sig. Schamponera håret. skölja, conditioner ytterligare nån minut.
Vad GÖR folk i duschen? ??
Det ska ju vara skööööönt och avkopplande.
Bostadsbolaget går ju inte i konkurs för att folk duschar.
Citera
2022-12-16, 14:18
Avslutad
Istället för detta kunde vi ha rådiga statliga politiker som ser till att ha en stor grundläggande elbas så man kan få duscha utan timglas och ruinera sig själv.
Citera
2022-12-16, 14:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast nu är Sverige trots allt inte Nordkorea, folk slutar alldeles automatiskt att "slösa" med elen när de tycker den är för dyr så elen kommer räcka. Skulle vi som i Nordkorea ha ett fast lågt elpris så skulle folk förbruka el som tidigare och DÅ skulle elen, precis som i Nordkorea inte räcka.
Jag har relativt lågt pris men har ändå minskat vår förbrukning rätt så bra nu.
Fast pris på 58 öre/kWh men så tillkommer massa energiskatt och moms på allt inklusive skatt.
Vi har sänkt elförbrukningen med drygt 20% mot förra året. Stängt av elvärme i golv och köpt varma tofflor. Max 21 grader inomhus mot förra årets 22-23 grader.
Så visst kan de flesta göra något för att minska elförbrukningen.

Dock tror jag bostadsbolaget mer gör detta för att visa på initiativ och nästa år summera hur kostnaderna ökat ändå och ha argument för hyreshöjningar.
Om alla som bord där gjort ett bra jobb kan de säga att det inte blev så hög höjning men om de misslyckats med besparingen så kommer de då ha argument för kraftiga ökningar.

Vi i vårt hem har sänkt förbrukningen är för att alla behöver hjälpa till men sedan får de slänga ut alla jävla politiker som har förstört Sverige så vi inte ens klarar oss genom kalla årstiderna utan att hota med stängning av elen. De jävlarna som stängt våra 6 kärnkraftsreaktorer och inte ersatt dem med nya utan massa vinkraftverka visar hur blåsta de är. De borde få sitt straff.
Citera
2022-12-16, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Lol, jävla överförmynderi-bullshit.

Min hyresvärd håller sig precis på gränsen med lägsta tillåtna temperatur (18 grader) och jag brukar kompensera för det genom att ta 20-30 minuters duschar, för jag tänker att om jag duschar en kubik varmvatten så omintetgör jag deras besparing med uppvärmningen. Plus att det är skönt att duscha länge när det är kallt.

Bara dra in ett par portabla värmeelement så blir det varmt och skönt.
Citera
2022-12-16, 14:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?
Jag misstänker att syftet med dessa timglass är att påminna om betydelsen att inte förbruka varmvatten i onödan.

Som några förslog att de redan gör, och som mina barn i skolan lärt sig och gör. Stäng av vattnet medan man schamponerar och tvålar sig. Jag gör inte så av vana. Jag stiger bort från duschstrålen och tvålar in mig och sedan stiger in under duschen igen. Av gammal vana. Visst skulle ändrat beteende spara en minut av varmvatten. Men å andra sida älskar jag att på helgen ligga i ett bad nån timme. Och tömmer 1/4-del eller så då och då och fyller på med nytt hett vatten. Om jag skippade mina långbad skulle det spara långt mer varmvatten (d.v.s. energi) än att ändra min duschvana.

Jag undrar dock hur mycket energi man sparar på sånt här?

Att värma upp vatten ger även värme från varmvattenberedaren. Om man har den på ett bra ställe så ger den nödvändig värme som, om den inte fanns, skulle behöva ersättas med annan el-värme. Som t.ex. i mitt pumprum på landet. Det behövs värme för att pumpen inte ska frysa. Jag har frostvakt satt på 4 grader sedan 20 år. Varmvattenberedaren står brevid. Om varmvattenberedaren inte ger tillräcklig värme slår frostvakten till. Värme som värme.

Kanske är timglasen en tankeställare. Eller så kanske det bara ett alibi för politiker att visa ”att man gjort något”. Och om de dumma slösande medborgarna struntar i det så är det deras fel och inte politikernas fel.
Citera
2022-12-16, 14:38
Medlem
Haha, lycka till. Lär nog inte vara många som inte slänger dessa timglas i soppåsen!

Nästa steg är polletsystem som på campingar...
Citera
2022-12-16, 14:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Bara dra in ett par portabla värmeelement så blir det varmt och skönt.

Fast det kostar massa pengar. Varmvatten är oftast gratis om du bor i hyresrätt.
Citera
2022-12-16, 15:00
Medlem
Info från ABK: "Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter."

Är inte alla timglas vattentäta?

Bättre om alla lägenheter hade egen vattenberedare, var och en sköter sitt.
Senast redigerad av VEC 2022-12-16 kl. 15:04.
Citera
2022-12-16, 15:02
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Istället för att skicka ut en massa plojgrejer till befolkningen så borde man istället akut börja bygga ut en mer omfattande elproduktion i landet så vi slipper den formen av trams som vattentäta timglas för duschen och en massa lögner som nu vid senaste valet.
Citera
2022-12-16, 15:13
Medlem
madtops avatar
Men för i helvete, den här tråden ligger i Bostad.

Vill man diskutera Politik gör man det i Politik
Vill man diskutera WEF/Schwab/2030 och andra alternativa teorier gör man det i KoAT

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in