2022-12-16, 08:33
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det är bara kärringar som tar varmduschar, riktiga män duschar KALLT.
Citera
2022-12-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEC
https://www.hemhyra.se/nyheter/max-fyra-minuter-i-duschen-sa-ska-varden-fa-hyresgasterna-att-halla-tiden/
De över 9 000 hyresgästerna får under december var sin duschklocka hemskickad.
Det handlar om ett vattentätt timglas, inställt på fyra minuter.

Nu ska hyresgästerna spara pengar i duschen. Under december skickar den kommunala värden i Kristianstad ut vattentäta timglas inställda på fyra minuter till alla boende. "Men hyresgästerna får gärna duscha ännu kortare tid", säger Jonas Rosenberg, ABK:s kommunikationschef. För varje minut minskad duschtid sparar bolaget 1,2 miljoner kilowatt timmar per år. Det motsvarar 480 lägenheters totala årsförbrukning av hushållsel.
Max 4 minuter i duschen.
https://www.abk.se/artikel/minska-risken-for-nedslackning-av-elnatet-skyhoga-elpriser-och-annu-hogre-hyreshojningar

Vad tror vi om denna lösning om en duschklocka, kommer fler bostadsbolag ta rygg?
Tror ni att Jonas och resterande kontorsnissarna på ABK också får hem varsin duschklocka?
Citera
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
OT: Dig vill man inte dela tårta med

Klart att om resurserna är begränsade så delar man. Jorden är inte gjort för att bara ta av.

El-överskott; med EU-avtalet medför energibrist. Människor accepterar höjda priser -och nu duschrestriktioner. Men ja, fin kristen etik hos din sida. Skänk bort allt. Låt mig va ifred, tack.
Citera
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Mycket bra. Hyresgäster ska inte kunna snylta på EL:en medan vi andra ska springa runt släcka efter oss. Bra att de som jobbar minst tillför något
Citera
2022-12-16, 08:35
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det är väl fjärrvärme i husen? Spelar ju då mindre roll.

Slösar på vatten. Vi tar för givet att vi har oändligt med dricksvatten. Samma vatten som du duschar i.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Helt rätt. Det är slut 30 minuters skönduschar. Svennar är alldeles för bekväma av sig och tar
för givet att vi får oändligt med rinnande varmvatten.
Jävla kasst argument.
Vi har världens andra högsta skattetryck, vi är ett teknologiskt välutvecklat land och står i framkant inom många områden.

Självklart ska vi då förvänta oss en infrastruktur som står pall, och en säkrad elleverans utan några konstigheter.

Herregud, en del människor är ju riktigt korkade. Vi lever inte som araber eller afrikanerna gör. Vi kräver mer än så - med all rätt!
Vi betalar för det och vi är kunniga.
Citera
Medlem
citymormors avatar
Mycket bra folk! Följ elitens elbantning regler. Det blir kul och givande!
Acceptera hyreshöjningarna och dra in på konsumtionen som du ändå inte har råd med. Var beroende av regeringens bidrag och följ lojalt medias råd och rön.

När ICA ställer fram sin nya spännande insektsmat på hyllorna så konsumera den, det är det enda du kommer ha råd med.

Eller så demonstrerar vi mot idiotin, man får göra det...än så länge.
Citera
2022-12-16, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Har inget med illa lukt att göra. Folk som duschar längre är 4 minuter har nån mental spricka. Att duscha varmt är som antidepressivt och antipsykotiskt läkemedel.

Vetenskapen säger väl tvärtom - att starta dagen med en smärtsam kalldusch är det som är antidepressivt om något.

Varmvatten är väldigt dyrt, kan kosta någon krona i minuten eller mer att ha kranen på fullt ös om värden har ett dåligt avtal. Fjärrvärme i städerna brukar vara mindre kinkigt, men direktuppvärmt vatten med el eller så är katastrofdyrt. Mera individuell mätning kommer på sikt att bli lösningen, men mätutrustning är förhållandevis dyrt att installera i existerande hyresbestånd vilket är anledningen till att det inte görs.

Räkna också med avgifter för att boka tvättstugan varje gång, framöver. Detta kommer mycket sannolikt att bli verklighet. Elkostnaden där för ett enda besök kan nog vara uppemot 35-40:- numera om man kör två maskiner plus varmtumlare och torkskåp ett par timmar.
Citera
2022-12-16, 08:38
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Tror ni att Jonas och resterande kontorsnissarna på ABK också får hem varsin duschklocka?

De lär få som julklapp
Citera
2022-12-16, 08:39
Medlem
Dylans avatar
Hahaha, vilka förlorare som accepterar detta. Statssubjekt som helt gett upp mentalt. Jag lägger nog 10 minuter bara på håret. Ingen talar om för mig hur jag ska duscha. Men så har jag ju egna vattenbrunnar (varav några inte ens är registrerade i brunnsregistret) och gratis uppvärmning (ved från egen skog, vedprocessor som sedan länge betalat sig, två pannor på över 40kw vardera, 10 ack-tankar på 700 liter vardera, plus 2 år kvar på bundet elavtal på 44 öre.) Plus att jag får återbetald elskatt på den förbrukning jag hävdar har gått på företaget. Självklart även godkänt installerad reservkraftsmöjlighet, med traktordrivet elverk. Bara att backa till och slå över om det skulle behövas.

Ni stadsbor i lägenheter är undermänniskor. Jag hoppas ni får elpris på 8 kronor ett tag och att den sedan slås av p.g.a. den av Miljöpartiet orsakade elbristen, och att ni fryser ihjäl i era förvaringslådor (lägenheter) i brist på mat, vatten, och basalt kunnande om hur man klarar sig själv utan hjälp av pappa staten. Ni har inget existensberättigande och behöver gallras ut.

Försöka ta er ut på landet för att stäla från mina prepperförråd kan ni också glömma; jag har nog med ammo för att döda varenda jävel som försöker två gånger om.
Citera
2022-12-16, 08:39
Medlem
Att det nu ser ut som det gör beror främst på att majoriteten har röstat fram sossar o miljöpartister som ignorerat kärnkraftverk alltmedan Kina kör sina 2200 kolkraftverk. Svensk flumkultur, energipolitik flum och mlljö flum som råder. Och nu finner man sig i att frysa ??? Man tar sig för huvudet verkligen...tänker höja graden i värmepannan och basta i kväll...
Citera
2022-12-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det vanliga svenska mentaliteten när försämringar inträffar: Faktor X försämras och drabbar grupp Y. Är man en del av grupp Y svarar man: Mig gör det inget för jag behöver inte X ändå. De som behöver X har problem och behöver lära sig att leva med mindre X. Är man inte en del av grupp Y kan man även svara: De som är med i grupp Y får skylla sig själva. Vem är så dum så man är med i grupp Y?

Korrekt svar här är att landet inklusive hela Europa är vanstyrt sedan länge.

Jag håller helt med rrpiper och vill tillägga lite saker.

Det var precis samma fenomen med covid passen. I Kina användes sedan covidpassen för att hindra folk att protestera, precis som kritikerna varnade för.

Man måste lyfta blicken. Det här är bara början på förtrycket och nästa steg kommer kanske att drabba grupp Y. Vilken levnadsstandard behövs för att nå klimatmålen?

Rätt sak att göra för staten är att bara låta kommuner införa sånt här om det finns ett långsiktigt förslag på lösning. Till exempel "Vi inför duschbegränsning under vintertid tills nästa kärnkraftverk är färdigbyggt.". Då vet vi att utvecklingen inte bara går åt fel håll. Som det ser ut idag är inte framtiden ljus. Vi står inför en lång rad försämringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in