2022-12-15, 11:28
  #275029
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det återtog åkermark i Kharkivregionen som inte ens försvarades.
Jaså? De sket bara i att försvara marken? Glömde de eller vad handlade det om? De tappade Kupiansk och en av de viktigaste järnvägsknutarna för Ryssland i regionen.

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Kiev och Kherson drog man sig frivilligt ur, det var inga strider eller återerövring på så sätt.
Frivilligt? De besköts så mycket av Ukraina så att de "frivilligt" drog sig tillbaka? Är det förklaringen?

Var det därför de lämnade så mycket materiell i Kherson också. Det var frivilligt?

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Krig är inte 1800-tal längre där man rider in med hästar och håller en viss mark.

Kriget har dessutom bytt skepnad till ett utnötningskrig
Som 1vk då?
Citera
2022-12-15, 11:31
  #275030
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
..,
Och seriöst, tror du Ryssland retirerat från Kiev utan att de blivit slagna i grunden där, eller från Kherson, utan det Ukrainska trycket? Knappast va? Sen försökte Tyskarna utnötningskrig under VK1 vid Verdun, gick väl sådär? Känner inte till något annat exempel, och alltså inget som lyckats, gör du?
Kommentar om utnötnigskrig:
Jag påtalade för fyllot, som drog parallellen, att förlusterna vid Verdun var närmast 1:1 under 9 månaders slakt. Tysklands premiss var att de hade tillgång till fler nya soldater, och att detta skulle leda till seger. Men inget talar ju för att Ryssland är den som har tillgång till fler soldater, vare sig nu eller 2023.
Citera
2022-12-15, 11:34
  #275031
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Efter Euromaidan så visade undersökningar att invånarna i Ukraina i en stor majoritet ville närma sig Europa.

Jag förstår inte vad du menar med 100%. 328 av 447 parlamentsledamöter röstade för att presidenten skulle avsättas.


Inte om valen manipuleras. Att Ryssland inte har invändningar mot att val manipuleras hjälper inte situationen direkt.


Opinionsundersökningarna gjordes av oberoende instanser och inte av Ukrainas regering.

Jamen ok, då har vi bägge rätt. 100% för, 0% mot. 73% av rösterna var för.

Intressant att en stor mängd ville närma sig europa efter Euromaidan. Under Euromaidan var det inte så, som du nog sett. Antagligen blev en del negativt påverkade av Rysslands agerande i Krim. Oavsett vilket, så var det odemokratiskt.

vi tar det igen. Om man gör en opinionsundersökning där 51% tycker att något är en bra idé men presidenten är emot, så är det odemokratiskt att skjuta honom. Även om befolkningen i upprepad omröstning efter avlivningen röstar 70% för den bra iden.
Citera
2022-12-15, 11:39
  #275032
Medlem
raskenss avatar
Var enda rysk soldat som inte lägger ner vapnen ska dödas.

Dom hittade ett våldtaget barn i en massgrav ned sperma från sju olika ryssar:

https://twitter.com/KateGoesTech/status/1603072986986184704?t=Fh4pZ145df3On6HcSzP8eA&s=19
Citera
2022-12-15, 11:40
  #275033
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Intressant att en stor mängd ville närma sig europa efter Euromaidan. Under Euromaidan var det inte så, som du nog sett. Antagligen blev en del negativt påverkade av Rysslands agerande i Krim. Oavsett vilket, så var det odemokratiskt.
Men det var ändå en majoritet. Majoriteten blev större efter Euromaidan.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
vi tar det igen. Om man gör en opinionsundersökning där 51% tycker att något är en bra idé men presidenten är emot, så är det odemokratiskt att skjuta honom. Även om befolkningen i upprepad omröstning efter avlivningen röstar 70% för den bra iden.
Nu var det ingen som sköt Yanukovich. Han förstod själv vad han hade ställt till med och flydde hem.
Citera
2022-12-15, 11:41
  #275034
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trollar du? Följ 25-30 insatta konton på twitter får du bättre info.
Olofsson kör rewrites på gammal kalla kriget litteratur, fast med sämre språkbehandling och än styltigare dramaturgi.
Vem är Olofsson?

Som sagt. Wilderäng lägger ner en heltid på att sammanställa kriget och med en analytisk förmåga som gör honom intressant att följa.
Eftersom jag läser honom varje dag vet jag det och har stor behållning av vad han skriver. Inte så mycket att diskutera.
Citera
2022-12-15, 11:41
  #275035
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Det återtog åkermark i Kharkivregionen som inte ens försvarades. Men visst det var en miss av Ryssland där man lämnade inkompetenta mobiliserade med utrustning som togs av Ukraina, uselt.

Kiev och Kherson drog man sig frivilligt ur, det var inga strider eller återerövring på så sätt.

Krig är inte 1800-tal längre där man rider in med hästar och håller en viss mark.

Kriget har dessutom bytt skepnad till ett utnötningskrig
Izium + Kupiansk är åkermark? Du måste ha rymt från en cirkus.
Citera
2022-12-15, 11:42
  #275036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Och vad hände efter det..?
Jo, Minskavtalen som Angela Merkel nu säger ingicks för att köpa tid för att kunna bygga upp Ukraina militärt inför kommande krig.

Putin plan var att inte följa Minsk2 vilket han inte heller gjorde.
Han bröt omedelbart Minsk2.
Citera
2022-12-15, 11:43
  #275037
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men det var ändå en majoritet. Majoriteten blev större efter Euromaidan.


Nu var det ingen som sköt Yanukovich. Han förstod själv vad han hade ställt till med och flydde hem.
Ja eller nej. är du enig med mig i att scenariet är odemokratiskt?
Citera
2022-12-15, 11:44
  #275038
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Äntligen någon som förstår..
Sjukt kul med er foliehattar som hatar USA och väst, men ändå fördrar att bo här.

Ingen av er knallkorkar kommer ju liksom resten av världens befolkning frivilligt flytta till Ryssland!

Idioter och hycklare är vad ni stollar är!
Citera
2022-12-15, 11:45
  #275039
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja eller nej. är du enig med mig i att scenariet är odemokratiskt?
Ja, ingen ska skjuta en president så länge det inte handlar om avsiktlig manipulation.

Var Yanukovich manipulerad av Ryssland? Ja, eller Nej.
Citera
2022-12-15, 11:46
  #275040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag tror faktiskt att USA bestämmer allt.
De har i princip all makt över Europa.
USA avslutade helt idén om Nord Stream, vilket är totalt emot Tysklands, Europas och Sveriges intressen.
Europas välfärd och ställning i världen har till väldigt stor del byggts på billig rysk gas och olja. Det kommer få ofattbara konsekvenser för Europa att kapa bort Ryssland.
Om inte NATO funnits med i bilden hade Europa inte befunnit sig i den här situationen.
‘Say no to na to’.

Man försökte med handelsförbindelser med Ryssland men Ryssland valde i alla fall aggressionens och krigets väg när alla andra ville ha fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in