Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag tror att länder röstar utifrån vad som gynnar dem .
Bara somalia och serbien, och de länder som du inte vet, jag är övertygad om det finns mer saker du inte vet, inte heller var det min påäng.
Citat:
De tre exempel jag har hittat är relaterade till krig samt ett exempel som ukrainarna skulle beskriva som folkmord. Jag har också påtalat att detta inte har något med självförsörjning att göra. Det skall inte vara min uppgift att söka information eftersom du vägrar att exemplifiera eller ange källa.
Fast om du nu har gjorts medveten om att ditt initiala påståenden nu konstaterats felaktiga (i objektiv mening), borde du då intelöpa hela vägen ut och se om sovjet eller för den delen ryssland är självförsörjande på livsmedel.
Citat:
Jag vill nog hävda att den överväldigande majoriteten som läser Freds och Konfliktkunskap inte arbetar med någonting relaterat till deras studier. Har de tur får de jobb på som handläggare på försäkringskassan. De flesta måste läsa någonting annat som leder till jobb. Det finns förövrigt betydligt mer adekvata och skarpare traditionella samhällsvetenskapliga utbildningar - där bland statsvetenskap, internationella relationer och sociologi. Det leder dock inte heller till jobb på grund av det massiva överskottet av meningslösa samhällsvetenskapliga och humanistiska utbildningar.
Enig, överskottet är enormt. de mest intressanta tjänsterna kräver även mer än "bara en examan från IMER" + att köra engelska utbildningar i ett u-land "ideellt" några omgångar
Fred och konfliktvetenskap, IR, mänskliga rättigheter är ju typiska ämnen inom "fakulteten".
Komunen och NGOs är vad mina kurskamrater tycks ha pysslat med, om vi nu bortser ifrån merparten, som helt sadlat om.
Citat:
Du har säkert läst en bok av en icke-ekonom att Sovjetunionen inte var en autarki och att dagens Ryssland inte heller är det. Du backar upp det (men jag tvingas leta upp dina exempel) med svältkatastrofer som inträffat under ryska inbördeskriget, 1930-talets stalinistiska industrialisering samt någon händelse som inträffade kort efter andra världskriget. Det är alla exceptionella situationer och indikerar inte på att Sovjetunionen saknade förmåga att föda sin befolkning.
Jag är ju rätt gammal med familj uppväxt i forna sovjet, men ja, jag har även läst en del i litteraturen.
Men i objektiv mening så är vi överrens om att under dessa perioder så var sovjet unionen inte självförörjande på livsmedel.
Citat:
Jag betvivlar att du någonsin räknade på din utbildning. Det kryllar inte direkt av lärare och studenter på samhällsvetenskapliga program som har förmågan att räkna bortom gymnasiets matematik B/II. I bästa fall får studenterna en 7.5 poängs kurs i kvantitativa metoder - vilket i princip landar i att de sätter in siffror i SPSS och hoppas på de bästa. Således, studenterna låter ett program göra deras regressionsanalyser - men de kan inte för hand göra en regressionsanalys. Ekonomer (om än inte i jämförelse lika duktiga som ingenjörer) är dock utbildade i att räkna - vilket de flesta av dagens samhällsvetare är oförmögna till.
Haha, där delar jag ditt omdömme, jag var mer än överkvalificerad avseende förmåga att att räkna och tolk statistik. men det var nog även de som klarade matte b.
Citat:
Så kan jag backa upp det jag skriver om att Ryssland är en autarki med källor?
Det vore ju lämpligt, det blir ju dumt att jag ska släppa mina "föreställningar" bara för att du anser det
Citat:
Ja, men jag nöjde mig med att göra ett test för omväxlings skull. Jag googlade och inom några minuter hittade jag detta;
Ryssland hade år 2018 en "self-sufficency ate" gällande livsmedel på 98.62%. Ner från 99.82% år 2013.
https://www.researchgate.net/figure/Food-self-sufficiency-rate-in-the-BRICS-countries-from-2000-to-2030_tbl1_339836633
intressant, så då var inte ryssland/sovjet självförsörjande på mat, eller tolkar jag det fel när jag förmodar att 1 = 100% fortfarande?
på att ryssland har vatten och tomtmark? det visste vi väll redan, det är typ världens största land, med en befolkning som rymms på de japanska öarna...
det betvivlar jag inte, sverige är väl självförsörjande på spanmål, sockerbetor och morötter, och endå så bedöms vår självförsörjningsgrad på livsmedel inte till mer än 50%, betyder det att även sverige är en autarki, eller är det okej att undta just livsmedelförsörjning med hänvisning till enskilda födoämnen?
Citat:
Lowry institute som listar länder som till 100% kan täcka upp för sitt energibehov - det inkluderar Ryssland.
https://power.lowyinstitute.org/data/resilience/resource-security/energy-selfsufficiency/
det betvivlar jag inte, så det vet jag inte riktigt vad du fått iden om att ryssland skulle ha brist på energi, de är en storexportör av bla olja och naturgas.
Jo. fast var det inte min påäng du bekräftade (jag förmodar att du även sprang på andelen gröda från importerat utsäde i ryssland och att svenskt jordbruk är avsevärt mer effektivt än ryskt, om du nu endå var ute och googlade?)
Citat:
Vad vet jag men det indikerar på att som vem som helst med en ekonomisk eller ingenjörsutbildning kunde räkna ut. Ryssland är inte i behov av västvärlden. Ryssland är mer eller mindre självförsörjande.
Kallas inte det för att flytta målstolparna?
Sen så har jag ögnat igenom denna vid något tillfälle, gällande "ryssen behöver inte väst, sanktionerna är tandlösa" argumentet. Nu är det några "typ" trötta "psudoekonomer" som ligger bakom den, men det är nog närmare ditt akademiska fält än mitt.
papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4167193
Slidedecket om du bara vill ögna igenom den
https://yale.app.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo
Är inte purfärsk (från i sommras) men då var ryssland iafall inte helt "uppkörda" på slagfältet iafall.
Citat:
Det förklarar också varför sanktionerna mot Ryssland inte ger förväntat effekt.
tänker du på EUs sanktionerna av olja från 5 december, eller att ett fåtal ryska banker stängts av från swift?
för sanktionerna mot ryssland är (i jmf med tex de mot Iraq) exceptionellt milda.
Citat:
Det är ingen som svälter i Ryssland och alla har tillgång till relativt billig energi till skillnad från oss i Europa där situationen ser allt mer prekär ut.
varför skulle de svälta i ryssland, olja kan de endå inte äta och några sanktioner mot livsmedel/sektorn (med undtag för någon enstaka nischprdukt som den lilla överklassen gillar) känner jag inte till.
Citat:
Till sist. Det ser ut som att vita huset blockerade Bernie Sanders motion om att sluta stödja Saudiarabiens krig i Jemen. Från Zerohedge;
Du borde inte läsa zerohedge. i synnerhet inte iochmed att du redan bevisat att du har förmågan (att läsa dem kanske lämnar lite att önska) att använda internet till mer än porrsurfande (de flesta vet inte att det aldrig varit enklare att finna och läsa studier i sin helhet, någonsin i världshistorien)
Citat:
Jag håller med amerikanska utrikesdepartementets språkrör Hua Chunying att den amerikanska dubbelstandarden börjar ta groteska proportioner
jo, men någon måste hålla tokstollarna i mellanöstern i en "lagom stor och brutal konflikt" får de härja fritt där så måste "vi" (FN) i värsta fall enas om att den bästa (av de sämsta lösningarna) är att svälta ihjäl en jävla massa barn igen.
Realism tar som bekant inte hänsyn till märkligheter som moral och humanism i någon vidare bemärkelse....