2022-12-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Om hon får sparken och fortsätter vara med ÖB, då har hon stor chans att få anställning i försvaret. Jag tänkte att eftersom hon har flygcertifikat så kanske ett jobb som stridspilot kan vara nästa steg?
Att män ibland tänder på kvinnor i uniform är inte konstigt om man någon gång sett en kvinnlig soldat i spanska la legión eller i den israeliska armén. Om det är av den anledningen hon tvunget vill arbeta dagligen i uniform vet jag inte eller om hon bara blir kåt själv av alla galoner och klaffar.
Citera
2022-12-14, 12:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Det här påminer lite om den där fake-officeraren som jobbade länge inom försvarsmakten på höga positioner innan det framkom att han inte ens gått officersutbildningen.

Skillnaden i det här fallet är att det här är statssanktionerat, det är polismyndigheten som gett henne behörigheter som att hon hade gått PHS. I fallet med officeraren var det han som ljög och myndigheten såg inte igenom detta.

Vad båda dessa fall ger till handen är att staten måste bli bättre på att granska CV:n.
Det är absurt att polisens presschef går ut och ljuger för att täcka upp för hennes skrytljugande i media. Per Ek får gärna avgå tillsammans med det övriga sällskapet.
Citera
2022-12-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Till registraturen vid respektive lärosäte.
Men då måste du ju veta var och vad hon studerat och det är jku det vi inte vet eller?
Citera
2022-12-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är som att godkänna en offert för bara hälften av vad konkurrenterna erbjuder och efter godkännandet betala det trippla för att "prissättningen för offerten hade blivit fel"..

Du menar som det ofta är när det gäller offentliga upphandlingar? Ops, det blev visst 50 % dyrare än vad vi hade räknat med.

Finns det någon offentligt upphandlad byggnation som blivit klar till upphandlat pris?
Citera
2022-12-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
Hon kan ha tagit privatflygcertifikat i USA, det är framförallt billigare än i Sverige - kan möjligen vara lite enklare också. Certet är - vill jag minnas - giltigt internationellt bara du är influgen på resp. flygplanstyp

Hon har även tidigt 2000-tal umgåtts i advokatkretsar (H*agenfeldt) där pilot finns som närstående. Kan vara en väg hon fått upp intresset.

Och i samma bolag runt den advokaten är hennes egen styrelsemedlem, i bolaget Rechter Consulting AB, Toivo/Töivo Jurik verksam. Han som fick husrannsakan hemma av Skatteverket på jakt efter hårddiskar och USB rörande skatteplanering i bolag han var involverad i både i Sverige och Schweiz. Han drev ett case i många år ända upp till Europadomstolen för mänskliga rättigheter om intrånget i hans bostad.

På tal om bostad så huserar/huserat han på de här två adresserna i FR resp CH.

CH-Unterseen
https://www.bildtagg.se/bild/1xj66np1g598hu53kblpjw

FR-Chantilly
https://www.bildtagg.se/bild/axht9v3z6vtb73ftwo0goutf

L H S har haft inriktning redovisning och revision i sin yrkesbana som ekonom. Hon hade vikariat som ekonomidirektör i Östergötland för polisen 2009 och sedan jobbat mot ekonomisk brottslighet.

Mot den bakgrunden tycker iaf jag att det är lite märkligt att hon har en styrelsemedlem i sitt eget bolag (som mest omsätter kring bokförsäljning och kanske nåt föredrag här och där) med expertis inom avancerad transaktionsjuridik och skatteplanering?
Bra person att rådfråga men skickar ut lite fel signaler som underrättelsechef och lagens långa arm kanske.

Som jag förstått det har de blivit bekanta under juridikstudierna i Sthlm tidigt 2000-tal. Alltså i samma veva som hon då bekantar sig med annan advokat H*agenfeldt som har släkting som är pilot.
Citera
2022-12-14, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är inte lite Sovjet-stat över svensk polis. Har alltid undrat varför effektiviteten försvann någon gång på 1990-talet. De började helt enkelt fokusera inåt istället för att lösa brott.

Det kanske har något med det här att göra, skrevs innan den här soppan.

Polismyndigheten är kass på alla punkter utom en. En färsk utredning från Linköpings universitet har gått igenom polisens resultat och betyget är underkänt över hela linjen.
Polisen får toppbetyg när det gäller mörkläggning, vilseledning och skönmålning. Utredningen nämner inte vad utländska polischefer konstaterar när de besöker den svenska polisen. Att svensk polis är världens mest byråkratiserade polisorganisationer. Lägg till ett ofantligt slöseri med skattemedel på mängder av onödigheter. Som till exempel modifieringar av samtliga utryckningsbilar för en kvarts miljon per bil.

Kass polis betyder en urusel ledning och organisation. Att landets befolkning får dålig service i form av skydd och undsättning vid fara. Personerna är oftast bra och hederliga. Men som myndighet är polisen en katastrof.

Läs här hela utredningen:

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1620525/FULLTEXT01.pdf

Text och bild: Lars-Kristian Bergh

Taggar: Anders Bergstedt, justitieminister, kass polis, polis, Polisen, rättsröta, regeringen, Samhälle, Stefan
Senast redigerad av pe11e 2022-12-14 kl. 13:01. Anledning: Rättning
Citera
2022-12-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Hon och Mats får inte sparken. Det blir bara omplacering för de två.

Vad gäller de slappa fittorna som låg bakom anmälningarna, Ebba och Ann-Marie, är deras jobb dock i fara.

Enligt henne själv har hon sagt upp sig från NOA om hon inte får jobbet på departementet skall hon
vara arbetslös - dvs söka nytt annat jobb alt a-kassa tills dess.

Men det kanske är svårt att neka henne departementsjobbet när Klistersson har förtroende för dem alla
Citera
2022-12-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Men då måste du ju veta var och vad hon studerat och det är jku det vi inte vet eller?

Ekonomi vid mittuniversitetet och juridik vid Stockholms universitet. Det är i alla fall vad som framkommit av en rad intervjuer med henne själv.

Men det kan så klart vara felaktiga uppgifter. Men i så fall tycker man att hon borde ha rättat de uppgifterna till andra intervjuer om hon ser att journalisterna alltid anger felaktiga uppgifter.
Citera
2022-12-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Jag ska sammanfatta GWs intervju i tv4 nyhetsmorgon. Jag är inte den bästa på att skriva via telefon så blir nog lite slarv.

https://www.tv4.se/artikel/5DTbkjU8Kr1JgwGG0hVa6V/gw-om-polischefsskandalen-dumt-av-thornberg-att-tillsaetta-egen-utredare

Gw säger att linda uppger olika historier, hon har uppgett till sveriges befolkning på tv4 nyhetsmorgon att det enbart var en ytlig relation. Men enligt alla anmälningar som kommit in VIA lindas berättelser är det uppenbart att det var en långvarig stormig relation enligt gw.
Det menas på att Löfving och Linda kommer få juridiska problem. Stora juridiska problem uttrycker han sig. Med det menas avgång. Så enligt vittnen inom polis som också trätt fram är det klart och bevisat Linda har haft mer än en relation. Lika med JÄV och löfving får avgå

Till Lindas meriter uttrycker sig Gw att hennes CV är konstigt, och något som inte stämmer (hans egna ord). Han säger också att MINST 1 av meriterna kan ifrågasättas och han kan direkt säga att det inte kan stämma tidsmässigt, han säger också : sen är det en annan lämplighetsfråga om linda staaf är den hon säger sig vara på sitt cv,

Oj oj oj…

Så enligt gw kan löfving eventuell få åtal , medans linda kommer bli konfornterad om sitt cv utan åtal.
Och att thornberg gjort bort sig genom att utse själv en utredare som ska utreda soppan i klusive thornberg själv.
Summa summarum så Kommer alla 3 oavsett vad få avgå enligt GW då det varit en kaffe snackis hos polisen i flera år och det är allt för mycket som händer.

Jag håller med GW. Direkt när någon är fumlig och inte kan säga exakt vilken utbildning, var och när hon har genomfört då ska man dra öronen åt sig. Ens CV utgör inte heller något hemligt material helt oavsett på vilken position man råkar sitta. Det är bara hemligt när man inte vill visa man har ljugit tidigare.

Jag ifrågasätter starkt att hon skulle vara "ekonom och jurist". Men vi får se.. Jag är också misstänksam mot hennes språkkunskaper. Tidigare beskrev man drottningen Silvia som ett "språkgeni" som behärskade flera språk - nu när tv finns vet vi allihopa hur det är med den saken..

Att framställa sig som lite bättre än verkligheten i en anställningsintervjun är helt ok enligt mig. Men att direkt ljuga om sitt CV är inte ok. Särskilt inte när man söker jobb hos polisen.
Citera
2022-12-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Enligt henne själv har hon sagt upp sig från NOA om hon inte får jobbet på departementet skall hon
vara arbetslös - dvs söka nytt annat jobb alt a-kassa tills dess.

Men det kanske är svårt att neka henne departementsjobbet när Klistersson har förtroende för dem alla

Och nu säger man att hon endast skulle ha lånats ut till departementet under 10månader (för att täppa en lucka i hennes CV ;-) )

Hon skulle alltså inte ha stannat där för gott utan endast lärt sig en massa saker för att sen kunna klättra ännu högre.

Jag tycker att hon borde täppa en massa andra luckor i sitt CV istället. Plus rätta till uttalanden som hon har gjort offentligt, men som har "mittförståtts" av journalisterna.

Hon möjligtvis själv betraktar en on-off-knullrelation som ytlig, men den är ändå olämplig med tanke på omständigheterna. Djupet av kärleken mellan parterna är inte det som avgör utan det faktum ATT de hade en privat relation överhuvudtaget.
Citera
2022-12-14, 13:04
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safeplay
Någon som hämtat in Staaf:s. Cv?

Läste på nätet. Googlade hennes CV.
- Tydligen kandidatexamen inom ekonomi.
- Började jobba som just ekonom inom Polisen
- Fick "internutbildning" till behörig Polis under tiden som ekonom.

"Utbildning och CV
Linda Staaf började sin karriär inom polisen 2006 som revisor, och blev sedan ekonomichef. Hon har inte gått Polishögskolan, utan internutbildades och fick på så sätt polisbefogenheter.

2015 anställdes hon som chef för underrättelseverksamheten på nationella operativa avdelningen, Noa.

Hon har även kandidatexamen i både juridik och ekonomi från Stockholms universitet, skriver DN."
Citera
2022-12-14, 13:09
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Jag ska sammanfatta GWs intervju i tv4 nyhetsmorgon. Jag är inte den bästa på att skriva via telefon så blir nog lite slarv.

https://www.tv4.se/artikel/5DTbkjU8Kr1JgwGG0hVa6V/gw-om-polischefsskandalen-dumt-av-thornberg-att-tillsaetta-egen-utredare

Gw säger att linda uppger olika historier, hon har uppgett till sveriges befolkning på tv4 nyhetsmorgon att det enbart var en ytlig relation. Men enligt alla anmälningar som kommit in VIA lindas berättelser är det uppenbart att det var en långvarig stormig relation enligt gw.
Det menas på att Löfving och Linda kommer få juridiska problem. Stora juridiska problem uttrycker han sig. Med det menas avgång. Så enligt vittnen inom polis som också trätt fram är det klart och bevisat Linda har haft mer än en relation. Lika med JÄV och löfving får avgå

Till Lindas meriter uttrycker sig Gw att hennes CV är konstigt, och något som inte stämmer (hans egna ord). Han säger också att MINST 1 av meriterna kan ifrågasättas och han kan direkt säga att det inte kan stämma tidsmässigt, han säger också : sen är det en annan lämplighetsfråga om linda staaf är den hon säger sig vara på sitt cv, “

Oj oj oj…

Så enligt gw kan löfving eventuell få åtal , medans linda kommer bli konfornterad om sitt cv utan åtal.
Och att thornberg gjort bort sig genom att utse själv en utredare som ska utreda soppan i klusive thornberg själv.
Summa summarum så Kommer alla 3 oavsett vad få avgå enligt GW då det varit en kaffe snackis hos polisen i flera år och det är allt för mycket som händer.

Tack för länken, det var intressant!
Han säger ju i klartext att att hennes CV inte går ihop. Ska bli spännande att se vad det är hon fabricerat.
Att alla tre får avgå ser jag inte som otroligt, däremot blir jag inte förvånad om RPC får sitta kvar. Mig veterligen är det värsta han gjort att se på med passivitet. Det har väl inte framkommit några faktiska bevis på att han varit medveten om tisslandet och tasslandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in