Vinterhjälpen och andra välgörenhetsprogram i Nazityskland kanske på sätt och vis kan betraktas som vänster?
Tal av Hitler inför vinterhjälpen 1936-37
Min översättning (jag fick utelämna några ord i första stycket för jag hör inte riktigt vad han säger då ljudet inte är det bästa).
Citat:
Det är verkligen något underbart att se folkgemenskapen. Det är inte bara fina ord från ovan utan det är något inom folket, att hjälpa och åter hjälpa. Om detta folk och detta Tyskland gick under, vad skulle den enskilda människan vara? Vad skulle hon ha i denna värld som betydde något? Bland detta folk står vi, med detta folk lever vi, med detta folk är vi förbundna. Att bevara detta folk är vår heligaste och högsta uppgift.
Vinterhjälpen, detta väldiga sociala arbete, det är mer än en allmosa. Vi säger inte att den rike ska ge till den fattige, utan vi säger tyska folk hjälp dig själv. Alla ska hjälpa, om så fattig eller rik, alla ska tänka att det finns alltid nån som är fattigare än jag och den vill jag hjälpa som folkkamrat.
Och vi väntar på varje tysk som har anständighet och karaktär, att hon marscherar med i denna kolonn.