Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Woman:
adult who lives and identifies as a female [but that] may have been said to have a different sex at birth.
Man:
an adult who lives and identifies as male even though they may have been said to have a different sex at birth
Vad tycker flashbackfolket om dessa nymodigheter?
RT skriver så här om ändringen:
Cambridge Dictionary appears to have entered the gender wars with a recent update that expands its definition of ‘woman’ to include “an adult who lives and identifies as a female” even though they “may have been said to have a different sex at birth.”
Källa
Ett relevant bibelcitat att reflektera kring innan ni svarar:
Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.
Galater 3:28
För egen del har begreppet woman/kvinna alltid bara kännts som något som aplicerats på mig i förminskande syfte.
Jag är en hona/female. 100% och det gör mig generellt mer lik andra females än andra males. Och den informationen kan ju typ min doktor ha nytta av. Osäker på vem mer som kan ha någon som helst nytta av informationen.
Det räcker med människa.
Sen verkar det ju vara viktigt för andra att få kalla sig kvinna eller man och då får de väl göra det.
Det är inte upp till mig att avgöra vad de väljer att kalla sig.
Sen ser jag problematiken i att det kan vara svårt att jobba emot ett förtryck utan att också se de grupperingar förtryckarna definierat för att utöva sitt förtryck.
Det finns ju inte raser i människosläktet t.ex. så att säga raser är ju att prata om luft. Men begreppet ras måste ju användas för att kunna motarbeta rasism. För den bygger ju på raser. Som inte finns.
Lite samma är det väl med kvinna. Det kan ju vara bra att använda begreppet för de som förtrycks på grund av att samhället tycker att de är kvinnor. Och detta gör väl att en del kvinnor och feminister är rädda för att omdefiniera begreppet kvinna.
Men jag tror att vi kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.
Och vill en kan en väl börja hitta på ännu fler ord för att göra skillnad där med.