Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Stämmer. Polackerna påtvingades sina nya gränser. Sovjet fördrev polackerna från östra Polen (som Sovjet självt annekterade) och Sovjet pressade de västallierade till att erkänna Oder-Neisse-linjen som Tysklands östgräns. Så de polacker som fördrevs från Sovjets "nya" områden fördrev i sin tur den tyska befolkningen från de "nya" polska områdena. Med dagens terminologi skulle detta ha kallats etnisk rensning. Och den orkestrerades helt av det rysk-styrda Sovjet. (Norra delen av Ostpreussen hade Sovjet annekterat tidigare och tyskarna fördrevs därifrån hösten-vintern 1945. De flesta fick vandra till fots till det återstående Tyskland.)
Men det var inte mer äv en million polacker som 1945 frivilligt lämnade nuvarande Litauen, Belarus och Ukraina.
Däremot blev över 10 millioner tyskar med tvång fördrivna, från "nya" Polen.
I och med att de var de otäcka ryssjävlarnas idé att tvinga på de polska stackarna dessa tyska områden, så borde givetvis Polen direkt lämna tillbaka dessa till Tyskland!