Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Vet du om folk som gått polischefskarriären (jur.kand sedan chef inom polisen som exempelvis polisintendent), får de personerna ha pistol på jobbet? Det skulle inte förvåna mig men jag vet verkligen inte. Det går ju tänka sig att en polischef måste försvara sig vid ofred, på samma vis som våra stridspiloter tilldelats försvarets tjänstepistol.
Jag vet heller inte om det varit tillåtet för Linda att åka runt i radiobil och agera polisman. Eller om hon ens agerat polisman. Hon kanske räknats som polisstudent (eller likvärdig) som fått hänga med polisen. Jag kan tyvärr inte detta. Jag är övertygad om att det går få klarhet i alla frågorna.
Polisforskaren skriver att det inte är ok. Uniform har de på sig men övrigt som pistol ska de inte ha. Katja Nyberg som själv jobbar som polis säger ju dock att Staaf inte är ensam om att fått tillstånd men det är ett ofog som inte är poppis i kåren. Tillstånd ges ju som här av (knull)kompisar chefer mellan utan att det finns anledning till det. Annat än att det kanske är kul att ha en egen puffra.
När man läser vad hon skriver om det har hon åkt som en riktigt polis i yttre tjänst och ja det kan ju bli extra strul med det om hon varit med i ingripanden. För hon har ju inte ens utbildning för det som en polisstudent.