Jag har inte läst tråden, (ska göra det).
Men är det inte så här: Att orsaken till att Staaf fått pickan (pistolen) av polisen är att det varit raggningssyfte från män som varit intresserade av Linda. Jag kan tänka mig att Linda uppfattat det som intressant att ha lite ball utrustning, som pistol, asp-batong. Jag hittar inte källan just nu, men där stod att Linda skickats på utbildning för både asp-batong och pistolen. (Samt eventuellt tårgas?)
För att få kontakt med Staaf har det säkert varit effektivt att locka med sådan utrustning och sådana utbildningar. Det går väl inte ragga på 25 åriga phs-studenter, så där kom väl Linda passligt in i bilden.
Jag kan inte finna någon annan anledning till att Staaf som varit en administrativ chef ska ha pistol och asp. Finns inte en chans att hon utsätts för våld och måste försvara sig i den positionen hon haft. Ball utrustning till Linda i utbyte mot ökad personligt kontaktnät med Linda = för att skapa en personlig relation. Är det så?
Källan (tror jag) till att utbildning getts till Linda för att hantera pistol och batong är här men källan är låst just nu:
(Jag var på biblioteket och läste en hel artikel som var upplåst).
https://www.dn.se/sverige/ansags-inte-behorig-anda-fick-staaf-ett-tjanstevapen-av-lofving/