2022-12-12, 10:51
  #273661
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
New York Times:
Ja, eldrör nöts ut.

Var står det att ryska pjäser nöts ut i lägre takt? Det var ditt påstående, eller har du gömt det?
Citera
2022-12-12, 10:56
  #273662
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, eldrör nöts ut.

Var står det att ryska pjäser nöts ut i lägre takt? Det var ditt påstående, eller har du gömt det?

I artikeln står det att det blivit ett problem för Pentagon och därmed för kriget i Ukraina. Eldrören slits alltså ut alltför fort.
Citera
2022-12-12, 10:58
  #273663
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Enligt Putins senaste tal så har rysk BNP fallit med omkring ynka 3 %. Inflationen är på väg ner från 12 % mot 5 %.
Rubeln är stark. Statsskulden är minimal, och man är oberoende avseende mat- och energi. Samtidigt har flera viktiga samarbetsavtal slutits med bland andra Kina, Indien, Saudiarabien, Iran, och Turkiet. Man har gjort sig oberoende av betalsystemet SWIFT och är på väg att dumpa petrodollarn. Samtidigt tvåsiffrig inflation och skyhöga energi- och matpriser i EU. Nej, det går inte dåligt för rysk ekonomi, men EU står inför en mycket djup recession.

Du menar att Putin sa det, Putin som lovade att Ryssland inte planerade att invadera Ukraina, och som lovade att inte införa mobilisering? Alla hans lögner finns ju på film och har setts av miljontals människor. Putin är helt objektivt och verifierbart en lögnare. Punkt.
Citera
2022-12-12, 11:01
  #273664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Pjäserna är de facto tillverkade för helt olika typer av krigföring. Ryssland är överlägset gällande industriell krigföring och har en enorm produktionskapacitet.

Om du nu har rätt, tycker du då att det är ett bra samhälle som använder sina resurser så? Varför satsar man så mycket på militären? Varför lägger man inte resurserna på att skapa ett bra civilt samhälle med välstånd för medborgarna som ledstjärna?

Och var det inte du som tidigare i tråden kallade USA för krigiskt och och tjatade om deras militärindustriella aktiviteter? Och nu påstår du ju att Ryssland är överlägset vad gäller militärindustriell kapacitet och att det skulle vara något positivt?

Jag tycker det verkar som om det ärt ditt USA-hat som styr dina åsikter om det mesta. "Alla som är emot USA är mina vänner", det är så du ser det eller hur?
Citera
2022-12-12, 11:01
  #273665
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du menar att Putin sa det, Putin som lovade att Ryssland inte planerade att invadera Ukraina, och som lovade att inte införa mobilisering? Alla hans lögner finns ju på film och har setts av miljontals människor. Putin är helt objektivt och verifierbart en lögnare. Punkt.

Har du trovärdiga siffror som motsäger vad han sagt? Självklart klarar sig Ryssland bra. De har förberett sin ekonomi för det här sedan 2014, de har stora mäktiga handelspartners och liten statsskuld. Plus att de sitter på en tredjedel av världens naturtillgångar. Vad kan gå fel liksom? EU sitter i en helt annan och mycket sämre sits med sitt stora råvaruberoende.
Citera
2022-12-12, 11:02
  #273666
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inget svar hörrudu.

Återkom med en källa. Kan någon bekräfta?
Kommentar om tillverkning av 155 mm granater:
enligt denna intervju och artikel planerar man i USA att gå från kapacitet på 14,000 155mm-granater/månad till 40,000/månad.
https://www.defensenews.com/pentagon/2022/12/05/army-plans-dramatic-ammo-production-boost-as-ukraine-drains-stocks/
Det är mycket, men inte säkert tillräckligt. Till detta tillkommer dock produktion i Europa. Huruvida Kina exporterar granater av Nato-standard vet jag inte, men jag sätter mina pengar på att det är komponenter isf, förslagsvis hylsor.

Som diskuterats måste man dock väga in eldrören i kalkylen. Vi vet att M-777 levererades med extra eldrör, och det finns god anledning till det. Om man antar 2000 skott per eldrör behöver man 7 eldrör i månaden för att matcha 14,000 granater, eller 350 eldrör/år.

Samma sak, men med en faktor på 5 eller så, gäller Ryssland. De behöver 1000-tals eldrör per år.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-12 kl. 11:10.
Citera
2022-12-12, 11:04
  #273667
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om du nu har rätt, tycker du då att det är ett bra samhälle som använder sina resurser så? Varför satsar man så mycket på militären? Varför lägger man inte resurserna på att skapa ett bra civilt samhälle med välstånd för medborgarna som ledstjärna?

Och var det inte du som tidigare i tråden kallade USA för krigiskt och och tjatade om deras militärindustriella aktiviteter? Och nu påstår du ju att Ryssland är överlägset vad gäller militärindustriell kapacitet och att det skulle vara något positivt?

Jag tycker det verkar som om det ärt ditt USA-hat som styr dina åsikter om det mesta. "Alla som är emot USA är mina vänner", det är så du ser det eller hur?

Så som USA behandlar sina allierade i denna konflikt, så behandlar man sina fiender. EU har allt att vinna, inte minst ekonomiskt, på förhandlingar med Ryssland i konflikten. Det är bara hökarna i USA som vinner på detta. Tror de.
Citera
2022-12-12, 11:04
  #273668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Vad tycker du om Igor Girkins analyser då? Det är ju en av dina idoler! Mupp!

😂😂😂
Bom igen, jag har inte en enda gång använt Girkin som källa för någonting eller uttalat mig positivt om honom.
Citera
2022-12-12, 11:05
  #273669
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
I artikeln står det att det blivit ett problem för Pentagon och därmed för kriget i Ukraina. Eldrören slits alltså ut alltför fort.
För fort för vad då? Eldrör slits, punkt.

Du har fortfarande inte presenterat någon källa till att ryska eldrör har längre livslängd. Jag har å andra sidan gett dig bilder på just förstörda ryska eldrör. Skall vi hålla på så här hela dagen, eller kommer du att rycka upp dig?
Citera
2022-12-12, 11:07
  #273670
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Har du trovärdiga siffror som motsäger vad han sagt? Självklart klarar sig Ryssland bra. De har förberett sin ekonomi för det här sedan 2014, de har stora mäktiga handelspartners och liten statsskuld. Plus att de sitter på en tredjedel av världens naturtillgångar. Vad kan gå fel liksom? EU sitter i en helt annan och mycket sämre sits med sitt stora råvaruberoende.

Europa har mer råvaror än du tror men onda "gröna" krafter vill inte att vi skall exploatera tillgångarna. Utan det skall ske i babbeland Afrika eller i helvetet.

Det är lite off topic detta men Europa har trots allt skarpa hjärnor och innovativa länder. Framtiden är oviss, det enda som är säkert är att den speciella militära operationen var ett historiskt misstag. Man byggde upp en armé för misslyckande. Nu får sure Surovikin trolla sig ur detta, hur det nu skall gå till. Men först en charmkurs?
Citera
2022-12-12, 11:08
  #273671
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
För fort för vad då? Eldrör slits, punkt.

Du har fortfarande inte presenterat någon källa till att ryska eldrör har längre livslängd. Jag har å andra sidan gett dig bilder på just förstörda ryska eldrör. Skall vi hålla på så här hela dagen, eller kommer du att rycka upp dig?

Jag har tidigare diskuterat distinktionen mellan kvantitet och modernitet inom artilleriet. När ukrainas eldrör slits ut alltför fort på grund av intensiv eldgivning, så har Ryssland fortfarande kvarstående kvantitet (och kan därför upprätthålla en intensiv eldgivning), även om eldrören skulle slitas lika fort som på de amerikanska systemen. Du får skärpa din logiska förmåga om jag ska ta dig på allvar...
Citera
2022-12-12, 11:08
  #273672
Avslutad
Nyheten att putin planerar att följa sina soldaters exempel och fly fältet när ukrainas seger är ett faktum, sprids av media i hela världen. Nedan länkade reportage innehåller såväl ett utkast av putins flyktplan som en repris på den numera legendariska videon i vilken putin uppträder kraftigt berusad och svamlar värre än någonsin...

Putins planer om han förlorar kriget – hit flyr han med ’Noaks ark’: ”Måste snabbt evakueras”

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/putins-planer-om-han-f%C3%B6rlorar-kriget-hit-flyr-han-med-noaks-ark-m%C3%A5ste-snabbt-evakueras/ar-AA15aWz2?ocid=msedgntp&cvid=379076985a1e46bd9e595f 5250604989

Om Ryssland förlorar kriget i Ukraina tar presidenten ”Noaks ark” till en helt annan världsdel.

– Jag brukar inte föra vidare sådana här interna uppgifter, säger Abbas Gallyamov

Nu skriver amerikanska Newsweek om att den ryska presidenten redan förbereder flyktplanen om kriget förloras.

Det är Kremls tidigare talskrivare, och politiske analytikern, Abbas Gallyamov, som berättar för tidskriften att planen kallas ”Noaks ark” och innefattar också Putins närmaste män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in