Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jag kan ju knappast vara ensam om att bli triggad när de som har språket som levebröd är sämre på det än en själv... enligt egen uppfattning då...
Här ett exempel på märklig ingress:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/l3noA9/barnskadespelare-i-borta-med-vinden-dod
Man undrar vad som hände vid filminspelningen. Drabbades skådespelarna av demonregissörens hämnd?
Sedan inser man att TT syftar på "kvarlevande" och inte "överlevande".
Hur många suckar likt mig över dålig språkbehandling i media? Alla vet ju att det finns värre exempel än ovanstående, som ju ändå är lite lustigt?
Finns det hjälp för mig att få så jag slipper stressreaktionen?
Jag läser morgontidningar, kvällstidningar och lokaltidningar varje dag.
Nu för tiden är det ju online och dygnetrunttidningar
Jag är ingen utbildad journalist eller utbildad i det skrivna ordet mera bara en vanlig läsare.
Men,,,,,jag ser stavfel och syftningsfel och felanvända ord varje dag.
Jag gör ju givetvis fel när jag skriver texter men dessa tidningar ska vara proffs på det skrivna ordet.
Det har blivit värre och värre med åren och jag fattar inte hur dessa fått jobb med det dom gör.
Bjuder på en lustig felsägning.
Nyhetsprogram på TV och den som avslutade nyheterna sa: Tack o trevlig kväll.
Höll inte avståndet mellan o som i och och trevlig och det lät som om vederbörande önskade en otrevlig kväll
Kom på att jag i meningen ovan har ordet och två gånger och i rad. Läser den meningen några gånger och det känns ändå OK
Hur ofta startar meningar i tidningar med ordet och? Ofta!
En mening ska inte behöva startas med ett och utan då annat ord eller vara samman med tidigare mening.
Ett tag så skickade jag dagliga tips till en lokaltidning då dom har ett formulär som inbjuder till det.
Deras formulär skickade tack för att du tipsar oss, det standardsvaret var grovt fel typ nån skrev det och sprang akut på toa ha ha ha
Det fixade dom blixtsnabbt när jag påpekade det.
Ser hur deras artiklar uppdateras. Borde dom inte ha något slags morgonmöte på den tidningen och den jag påpekat mest fel hos borde få bjuda dom andra på fika?
Det är som att lösa korsord eller lite typ finn fem fel.