2022-11-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
För att det är en direktöversättning av «last surviving», som är det korrekta bruket på imperiespråk.

Aaaahh... så är det förstås, att TT numera är en bot!!
Citera
2022-11-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag kan ju knappast vara ensam om att bli triggad när de som har språket som levebröd är sämre på det än en själv... enligt egen uppfattning då...

Här ett exempel på märklig ingress:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/l3noA9/barnskadespelare-i-borta-med-vinden-dod

Man undrar vad som hände vid filminspelningen. Drabbades skådespelarna av demonregissörens hämnd?

Sedan inser man att TT syftar på "kvarlevande" och inte "överlevande".

Hur många suckar likt mig över dålig språkbehandling i media? Alla vet ju att det finns värre exempel än ovanstående, som ju ändå är lite lustigt?

Finns det hjälp för mig att få så jag slipper stressreaktionen?

Jag läser morgontidningar, kvällstidningar och lokaltidningar varje dag.
Nu för tiden är det ju online och dygnetrunttidningar

Jag är ingen utbildad journalist eller utbildad i det skrivna ordet mera bara en vanlig läsare.
Men,,,,,jag ser stavfel och syftningsfel och felanvända ord varje dag.

Jag gör ju givetvis fel när jag skriver texter men dessa tidningar ska vara proffs på det skrivna ordet.
Det har blivit värre och värre med åren och jag fattar inte hur dessa fått jobb med det dom gör.

Bjuder på en lustig felsägning.
Nyhetsprogram på TV och den som avslutade nyheterna sa: Tack o trevlig kväll.
Höll inte avståndet mellan o som i och och trevlig och det lät som om vederbörande önskade en otrevlig kväll

Kom på att jag i meningen ovan har ordet och två gånger och i rad. Läser den meningen några gånger och det känns ändå OK

Hur ofta startar meningar i tidningar med ordet och? Ofta!
En mening ska inte behöva startas med ett och utan då annat ord eller vara samman med tidigare mening.

Ett tag så skickade jag dagliga tips till en lokaltidning då dom har ett formulär som inbjuder till det.
Deras formulär skickade tack för att du tipsar oss, det standardsvaret var grovt fel typ nån skrev det och sprang akut på toa ha ha ha
Det fixade dom blixtsnabbt när jag påpekade det.
Ser hur deras artiklar uppdateras. Borde dom inte ha något slags morgonmöte på den tidningen och den jag påpekat mest fel hos borde få bjuda dom andra på fika?

Det är som att lösa korsord eller lite typ finn fem fel.
Citera
2022-11-22, 09:48
Medlem
Citat:
Jag kan ju knappast vara ensam om att bli triggad när de som har språket som levebröd är sämre på det än en själv... enligt egen uppfattning då...

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/l3noA9/barnskadespelare-i-borta-med-vinden-dod

Man undrar vad som hände vid filminspelningen. Drabbades skådespelarna av demonregissörens hämnd?

Hur många suckar likt mig över dålig språkbehandling i media? Alla vet ju att det finns värre exempel än ovanstående, som ju ändå är lite lustigt?

Jag vet, jag stör mig så in i helvete på det där. Först ska man få nerkört i halsen av hela jävla Sveriges radios och tidningarnas redaktion att man är en lågutbildad idiot sen när man är vansinnig till bristningsgränsen över det manifesterar dom sin överlägsenhet genom att prata /skriva sämre svenska än man gör själv.
Citera
2022-11-22, 09:53
Medlem
Citat:

Frågan är, i mitt tycke, större än bara de språkliga bristerna. Journalistiken är på väg mot sin egen död. Man går bet på att förklara/beskriva/ansvarsutkräva viktiga samhällsfrågor samtidigt som mediehusen (Public service inkluderat) bedriver klickjournalistik.

Jag skriver själv om brottsligheten i Stockholm och slås över hur få "journalister" som faktiskt sökt kontakt med personer som befinner sig i kriminella miljöer. Det finns personer som vill prata om de bara får chansen.

On topic: Att det är just en TT-reporter som knappt kan formulera sig är extra genant med tanke på deras ganska väl tilltagna redaktionella resurser.
Citera
2022-11-22, 11:44
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Kvarlevande är rätt ord. Överlevande är fel ord. De orden är inte synonymer. Det ena fel, det andra korrekt. Det är ingen gradskillnad.

Till skillnad från skribenten på TT är språkhantering inte mitt levebröd, så var är glashuset? På vilket vis är min egen språkbehandling likvärdig med en journalist på TT publicerad i en rikstidning??

Är det samma tycker du? Hur resonerar du då?
Nej det är inte samma, hur är din läsförståelse? Jag har aldrig påstått det.
Jag tycker inte ditt språkbruk heller bra så därför ska du inte kasta sten i glashus.
Citera
2022-11-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Nej det är inte samma, hur är din läsförståelse? Jag har aldrig påstått det.
Jag tycker inte ditt språkbruk heller bra så därför ska du inte kasta sten i glashus.

Kvarlevande är korrekt ordval, överlevande är fel ord. Kvarlevande är inte bättre, då det antyder att överlevande är dugligt.

Kasta sten i glashus indikerar att jag själv skulle ha språket som yrke vilket jag inte har.

Du menar alltså att man inte får kritisera journalisters dåliga svenska om man inte själv skriver en ännu bättre intill perfekt svenska?

Ponera att du har haft en rörmokare hemma som lämnat ett arbete med vattenläckage. Kastar man då sten i glashus för sin egen bristande yrkeskunnighet på området om man tycker det var ett dåligt jobb av en fackman?

Bör man inte kunna kräva att media uttrycker sig så att det de skriver inte missförstås?
Citera
2022-11-22, 12:10
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Kvarlevande är korrekt ordval, överlevande är fel ord. Kvarlevande är inte bättre, då det antyder att överlevande är dugligt.

Kasta sten i glashus indikerar att jag själv skulle ha språket som yrke vilket jag inte har.

Du menar alltså att man inte får kritisera journalisters dåliga svenska om man inte själv skriver en ännu bättre intill perfekt svenska?

Ponera att du har haft en rörmokare hemma som lämnat ett arbete med vattenläckage. Kastar man då sten i glashus för sin egen bristande yrkeskunnighet på området om man tycker det var ett dåligt jobb av en fackman?

Bör man inte kunna kräva att media uttrycker sig så att det de skriver inte missförstås?

Tror du och dina aspievänner är de enda som missförstod. Jag missförstod inte.
Citera
2022-11-22, 12:12
Medlem
Citat:
Tror du och dina aspievänner är de enda som missförstod. Jag missförstod inte.

Det finns ingen anledning att förolämpa mig. Varför gör du det? Är du kränkt på något vis? Lättkränkt å TTs vägnar?

Att du inte missförstod beror rimligen på att du brister i ordkunskap.
Citera
2022-11-22, 12:13
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att förolämpa mig. Varför gör du det? Är du kränkt på något vis? Lättkränkt å TTs vägnar?

Att du inte missförstod beror rimligen på att du brister i ordkunskap.
Det var ingen förolämpning, om du tolkade det så ber jag om ursäkt.
Citera
2022-11-22, 12:15
Medlem
Citat:
Det var ingen förolämpning, om du tolkade det så ber jag om ursäkt.

Ursäkten accepterad.
Citera
2022-12-11, 20:42
Medlem
Dranghoffs avatar
Text-tv hävdar att Neymar skriver att han är ”psykiskt förstörd” på sitt IG-konto (destruído psicologicamente).
En mer idiomatisk översättning hade varit ”förkrossad”. Tondövheten är hisnande.
Citera
2022-12-11, 22:13
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Text-tv hävdar att Neymar skriver att han är ”psykiskt förstörd” på sitt IG-konto (destruído psicologicamente).
En mer idiomatisk översättning hade varit ”förkrossad”. Tondövheten är hisnande.

Nu kan jag just ingen portugisiska, men jag tycker ändå att "destruído psicologicamente" låter just som modernt psykobabbel. Varför skulle man översätta det med en äldre och sirligare term?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in