2022-12-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Verkar inte alls troligt. Vad säger du om det som Expressen rapporterar idag dvs samma propagandamaskin du tillhör att ca 10 000 ryssar bekräftas döda?
Samtidigt kan du genom din logik förklara hur många Ukrainare som dött dessa 10 månader?
Hur många dog i Mariupol tex? 5-10 stycken?

Så här skriver Expressen:
BBC:s ryskspråkiga redaktion, som tillsammans den oberoende ryska sajten Mediazona löpande analyserar öppna källor, har fastställt namnen på 10 002 ryska militärer som dödats i Ukraina.
Bland annat har man tittat på minnesord i sociala medier och besökt kyrkogårdar på över 60 ryska orter.
Det återspeglar inte det faktiska antalet dödade, som sannolikt är betydligt högre.

i artikeln skriver man att ca 15% av de bekräftade dödade är officerare.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-ryska-dodstalen-over-10-000/
Citera
2022-12-11, 11:25
Medlem
Citat:
Detta är en Ukrainsk källa. Din foliehatt.

så motbevisa den?

du har ju redan (med hjälp av exspressen....) bevisat att ryssarna ljuger officelt om sina siffror.
Citera
2022-12-11, 11:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Ja där sköt du ner alla mina argument rätt duktig

Tror du att det kommer att gå att hitta nån kompromiss inom, låt oss säga ett år, förutsatt att Ukrainas stridsförmåga fortsätter? Eller krävs det att Putins huvud rullar alternativt att kriget fortsätter i åratal tills det kallnar helt och blir... Ja ett kallt krig. Och skulle Rysslands ekonomi ens palla det?

Det finns en anledning att 5-års planer inte fungerar. Det är extremt svårt att förutsäga ekonomi långsiktigt. Sanktionerna är givetvis dåliga för Ryssland, men hur de klarar sig beror på många grejer, som vi inte kan förutsäga. OM oljepriset förblir högt och OM Ryssland får tillgång till industriell automation (smuggling, kringgående av regler, kinesisk expertis) tror jag de klarar sig i många år. Men de kommer sacka efter många andra delar av världen. Om oljepriset faller kraftigt, så tror jag de får problem.

Kuba och Sydafrika är exempel på länder som inte gick under trots häftiga sanktioner. Jag tror debatten är lite alarmistisk. Rysstrollen säger att Europa går under, NATO-trollen säger att Ryssland går under om ekonomi. Jag tror det blir mindre dramatiskt, men ett stort resursslöseri och tapp gentemot andra delar av världen.

Det beror på vad du menar med stridsförmåga. Om Ukrainas stridsförmåga är någorlunda konstant, så tror jag tyvärr inte man hittar någon kompromiss. Då står de och stångas i östra Ukraina.

Om Ukrainas förmåga ökar och de tar mer terräng, så finns det stor risk för kärnvapen...eller kompromiss.

På sätt och vis är det minst humanitära man kan göra att stödja Ukraina precis så mycket som man gör nu. Då får man en köttkvarn, men inget avgörande.
Citera
2022-12-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ok, så det är därför du utelämnar din källa? Skärpning, ge mig en korrekt källa nu och sluta flamsa.
Jag håller inte på ryssarna men killgissningar på egna känslor kommer inte hjälpa Ukraina ur denna konflikt. Det fyller liksom ingen funktion, när ska ni foliehattar fatta det?

Fast det är "ge mig källa på att jorden är rund" nivå. Titta själv på Oryx, läs en dagstidning, följ vanlig nyhetsrapportering ett tag. Du kan börja med Oryx och om du inte förstår att antalet döda och skadade bör vara högt med tanke på förstört och fotat pansar så kan jag inte hjälpa dig.
Citera
Medlem
Citat:
Varför skall vi tro på dina siffror?

de har ju källa.

prova att leta efter "motbevis", tex ryska domkument gällande ersättning och budget för döda soldater

Citat:
Är du mer trovärdig utan källa?

fast du har ju fått en källa, menar du att den inte stämmer? (typ som du bevisade att ryska siffror är falska med hjälp av expressen)
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Men sluta, du vet att propagandan om ev Ukrainska framgångar resp. rysska motgångar behövs för att opinionen inte skall vika och väst kan fortsätta skuldsätta ziggen med nya vapen? Du är inte minsta kritisk mot siffror från Ukraina trogna?
Som sagt att tala med dig är som att tala med en vägg.

Jag försökte en annorlunda approach med att länka till en sida med dokumenterade förluster av militära fordon som visar på massiva förluster, alla med fotografi. Jag försökte också plantera en tanke på varför en mobilisering av 300 000 man sker om ryssen bara förlorat drygt 10 000.

Propaganda är vanligt ja men det går att lägga ihop många indicier så ser man att Ukrainas siffror tycks stämma.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så motbevisa den?

du har ju redan (med hjälp av exspressen....) bevisat att ryssarna ljuger officelt om sina siffror.

Att den kommer från Ukraina, landet som gjorde allt för att försöka blanda in Nato och därmed ett storskaligt krig. De måste såklart visa upp fejkade siffror med all den hjälp med vapen och finanser som väst skickat för att behålla opinionen. Det är inget som gör att det ringer några klockor hos dig?
Citera
2022-12-11, 11:29
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Fast det är "ge mig källa på att jorden är rund" nivå. Titta själv på Oryx, läs en dagstidning, följ vanlig nyhetsrapportering ett tag. Du kan börja med Oryx och om du inte förstår att antalet döda och skadade bör vara högt med tanke på förstört och fotat pansar så kan jag inte hjälpa dig.

Klart jag läser tidningar, men det betyder ju inte att jag tror på det mitt i propaganda kriget. Men det gör du?
Citera
2022-12-11, 11:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du tänker att Nato utvidgas linjärt, som en ballong som blåses upp, och till slut känner sig Ryssland tvungna att också gå med i Nato? Tycker du själv att det låter rimligt?
Jag får erkänna att det här var ett roligt och väldigt grafiskt argument. Mitt i allt elände.
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast nu har man ju förlorat enorma mängder av det bästa man har som stridsvagnar, luftvärn, artilleri mm.
Man klarar som sagt inte av att ersätta detta på långa vägar.
Man har ju rent av börjat rulla in t62 och det är 2022.

Ryssarna bombade syriska rebeller som inte hade något luftvärn, i Ukraina så mötte man inget motstånd i krim 2014.
Under den här tiden så har Ukraina byggt upp sitt försvar.

Himars missiler kostar drygt 100 000 USD, dessa träffar i princip alltid i sitt tilltänkta mål.
För 1 miljard kr drygt 1000 missiler.
Slår du ammunitionsdepå med säg 6 st så har man gjort en enorm vinst ekonomiskt.
Slår du ut en T 90 som kostar drygt 45 miljoner med 5 missiler så har du också gjort en enorm vinst.
Då snackar vi inte ens manskapet.

Skickar USA 10 000 Himars så är vi uppe i 1 miljard dollar.
USA lägger 720 miljarder dollar på sin militärbudget.
Det är ett väldigt billigt sätt för Europa och USA att mala ner den ryska armen utan att ens förlora några egna soldater.
Räckvidden är upp till 30 mil om USA låter Ukraina ha den inställningen, träffsäkerheten är 5-10 meter med en 120 kg högexplosiv stridsspets.
Vad tror du händer när 20 st sådana slår i ett ryskt läger med stridsvagnar, 500 man, ammunition mm?
https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2022/10/05/new-types-of-ammunition-make-ukraines-himars-far-deadlier/?sh=504363b36dbc
Eller den här där varje missil med 600 mindre sprider ut sig över en stor yta.

Då spelar det ingen roll om så Ryssland skickar ner hundratusentals man, dom kommer ju att dö.
Nu snackar vi enbart Himars och inget annat.

UAF har redan korsat floden på flera ställen för att etablera mindre bro huvuden.

Troligare är dock att man attackerar där försvaret är svagare, finns inget vits med att slå mot fiendens starkaste positioner, man slår mot fiendens svagaste positioner.

Tror mer på en offensiv mot Melitopol för att dela på fronten och skära av den ryska försörjningen åt väst.
När marken fryser så kan man lätt färdas på fälten och kringgå och omringa eventuella vägspärrar med hinder.

Ryssland verkar inte ha någon kraft för att möta ett sådan motoffensiv om man nu inte lämnar andra frontavsnitt och kraftsamlar.
Men då lämnar ju dessa frontavsnitt och öppnar upp för offensiver där som när Ukraina tog enorma landmassor öster om Kharkiv.
Ja, det är ju det jag skriver: de har skickat en massa i grunden bra grejer till skroten. Hade ryssarna slagits smartare hade det blivit ännu svårare för Ukraina. Ryssarna har robusta äldre prylar kvar som det absolut inte är något fel på, men det gör liksom ingen skillnad — det är det jag säger. I stället för att vräka på inledningsvis och kollra bort sig helt kunde man gjort tvärtom och sparat lite på krutet.

Vi får väl se när T-14 Armata är redo för serietillverkning. Om det blir 2025 eller 2030. T-90 är förvisso en bra vagn, men dem har man slösat på.

Har ärligt talat ingen som helst aning om vad UAF tänker ta sig för härnäst, men har det inte varit ovanligt lite prat om HIMARS ett bra tag nu?

När var det senast "Himars 'o' clock"?
Citera
2022-12-11, 11:30
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
de har ju källa.

prova att leta efter "motbevis", tex ryska domkument gällande ersättning och budget för döda soldater

fast du har ju fått en källa, menar du att den inte stämmer? (typ som du bevisade att ryska siffror är falska med hjälp av expressen)

Jag noterar att du tror på den visade källan. Skärpning.
Citera
2022-12-11, 11:31
Medlem
Citat:
Att den kommer från Ukraina, landet som gjorde allt för att försöka blanda in Nato och därmed ett storskaligt krig.

vad har det med antalet döda mobiks att göra?

Citat:
De måste såklart visa upp fejkade siffror med all den hjälp med vapen och finanser som väst skickat för att behålla opinionen. Det är inget som gör att det ringer några klockor hos dig?

så då kan du enkelt motbevisa det? varför gör du det inte då, du har ju redan visat att ryssland ljuger gällande sina förluster med hjälp av expressen.

är det för att du bara läser expressen?
Citera
2022-12-11, 11:32
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Verkar inte alls troligt. Vad säger du om det som Expressen rapporterar idag dvs samma propagandamaskin du tillhör att ca 10 000 ryssar bekräftas döda?
Samtidigt kan du genom din logik förklara hur många Ukrainare som dött dessa 10 månader?
Hur många dog i Mariupol tex? 5-10 stycken?
Bekräftats döda av vem, ryZzland? Väst förnekar inte att många på Ukrainas sida har dött, det är inkräktarsidan som förnekar massa döda men som någon tidigare sa så är det bortkastad tid att bemöta sådant här seriöst då ni troll hävdar det kreml säger åt er. Skulle er version stämma så skulle ni tex knappast behövt mobilisera och poopin i byxan skulle inte behöva hota omvärlden med kärnvapen. Enligt plan, jovisst 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in