Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Den sovjetiska slutoffensiven var trots allt synnerligen välorkestrerad under ledning av kompetenta generaler, men poängen är att allt det där hör till det förgångna. Den tyska krigsmakten var inte att leka med, men det är historia nu. Hitler var klåfingrig och la näsan i blöt. Ja. Årets speciella operation uppvisade inledningsvis flera ytliga likheter med tidigare militära specialoperationer— överraskande, fast utförandet lämnade sedan en del övrigt att önska. Det var den extra udden som saknades. Därefter har ryssarna bestämt sig för att strida utan större finess. Helt omöjligt är det inte att det ändå ger någon form av, eh, resultat. Jag tror trots allt att ungefär lika många är försatta ur stridbart skick på bägge sidor. Idiotiskt.
Jag vet inte riktigt om man kan säga att det var kompetenta, men de vågade ju käfta emot Stalin så det säger väl lite i alla fall.
Hänsynslösa var de ju i alla fall och man utnyttjade sina numerära och materiella överlägsenhet för att köra slut på den tyska krigsmakten.
Det finns så mycket att säga om det enorma ryska misslyckandet, det är så mycket som är fel som begåtts att Ukrainas framgång främst kan tillskrivas Ryssarnas inkompetens.
Hade Ryssland gått in med fler män och utrustning i början av kriget och klarat av att hålla uppe ett momentum så hade det kunnat gått annorlunda.
Nu är det försent, styrkeförhållandet har skiftat till Ukrainas fördel.
Just nu är det nedförsbacke för Ryssland, jag vet inte de ska kunna vända detta med de pågående förlusterna man har i speciellt materiell, det finns inte en chans att man kan ersätta förlusterna i samma takt.
Himars och annat västerländskt artilleri är billigt och kan enkelt användas för att göra enorm skada på Ryssland.
Som det är nu så tror jag att Ryssland succesivt kommer att nötas ner.
Tar vi alla robotar och missiler som Ryssland använder på Ukrainsk infrastruktur så innebär det färre robotar och missiler för att möta en Ukrainsk offensiv eller göra en egen offensiv.
Man kan bara producera en begränsad mängd, så enkelt är det.
Jag tror Ryssland i princip kommer vara utkörda från Krim och Östra Ukraina innan nästa år är slut.
Det kan dock rent av ske en total kollaps med Ryska soldater som gör uppror och helt enkelt vänder hemåt varav Ukraina tar tillbaka massor av land utan större motstånd.
Detta är något jag vi kommer få se där stora områden faller utan något större motstånd.