Citat:
Ryssland har ingen bra utrustning, vad är bra personlig utrustning är i regel inköpt från väst för ett fåtal elit soldater.Och i Sverige användes jägarkårer framgångsrikt mot en rysk fiende redan under finska kriget. Det här med lättrörliga mindre stridsgrupper verkar inte riktigt vara Rysslands grej. Det är ett mysterium att man inte försöker hänga med i utvecklingen, nu när man har en del riktigt bra utrustning — slutoffensiven under andra världskriget var ett konststycke enligt sovjetisk doktrin, men den kan omöjligen kopieras.
Materielfrågan är bara en aspekt som är avgörande i längden. När gubbarna är slut så är de, och det gäller såväl Ryssland som Ukraina. Det blir ett idiotiskt rejs. Det var den sortens pyrrhusseger jag tänkte på. En sorts avmilitarisering, om man så vill. Bakhmut har nog ingen större betydelse för utgången — jag ger inte mycket för förklaringar i stil med att Ukraina eller Ryssland lockar in fienden i köttkvarnen och bara matar på. Det rör sig om strider närmast i ingenmansland. I närheten har både Ukraina och Ryssland försvarslinjer. I somras var Sloviansk och Kramatorsk inom räckhåll, men not anymore...
Materielfrågan är bara en aspekt som är avgörande i längden. När gubbarna är slut så är de, och det gäller såväl Ryssland som Ukraina. Det blir ett idiotiskt rejs. Det var den sortens pyrrhusseger jag tänkte på. En sorts avmilitarisering, om man så vill. Bakhmut har nog ingen större betydelse för utgången — jag ger inte mycket för förklaringar i stil med att Ukraina eller Ryssland lockar in fienden i köttkvarnen och bara matar på. Det rör sig om strider närmast i ingenmansland. I närheten har både Ukraina och Ryssland försvarslinjer. I somras var Sloviansk och Kramatorsk inom räckhåll, men not anymore...
Den sovjetiska slutoffensiven var miljontals sovjetiska soldater, tusentals t34 och massivt artilleri mot rester av en tysk arme som hade brist på allt.
Ryssland lider enorma förluster när västligt artilleri med drönare och satelliter slår mot de stora ryska trupp ansamlingarna.
Självklart lider Ukraina förluster men inte i närheten av Ryssland vars artilleri och missilattacker sker allt mer sporadiskt.
Tar vi jägarkårer så förutsätter det att man har väldigt motiverade och disciplinerade soldater, bra utbildning och bra utrustning.
Sedan handlar det om ett annat tänk som man i mycket högre grad har i demokratiska länder eller i rebellgrupper jämfört med diktaturer, där man tar egna initiativ och inte är rädda för att skjutas för att man inte följer ett befäls order till punkt och pricka.
Många stora militära misslyckanden under andra världskriget för tyskarna berodde ju på när Hitler gick in och började dirigera istället för att låta generaler som faktiskt var på plats sköta den biten.
I väst så får man en uppgift och sedan löser den sedan på eget bevåg.