2022-12-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jo, det gör det naturligtvis. Innan detaljer är kända är ju sannolikheten naturligtvis enormt liten att det i ett enskilt fall är två unga ostraffade och stabila tjejer som begått ett mord. Det är exakt så statistik fungerar. Sen får man mer detaljer om det specifika fallet och då ändras sannolikheten. Jag tror det du menar är att man inte kan döma någon medelst statistik.
Ja, så kan man säga. Dock: om statistiken t ex säger, att 95% överlever en viss cancersort, är sannolikheten liten att någon som drabbats av den cancersorten dör. Men det utesluter naturligtvis inte att vissa dör av den.

Vad gäller mord säger statistiken att det är förhållandevis ovanligt att kvinnor utför dem. Det betyder emellertid inte att det inte finns kvinnor som mördar. Om det har hänt nu i Vetlanda återstår att se, men tror inte att man ska låsa sig fast vid statstik och se det som orimligt att/om tjej/-er mördat (hoppas inte rättsväsendet har den inställningen i alla fall, utan är mer krassa/sakliga). Men visst, det är förhållandevis ovanligt att tjejer/kvinnor mördar, men det händer. Och kanske har det hänt i Vetlanda också.
Citera
2022-12-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Egentligen ganska intressant vad mitt intresse för grannen kan uppröra vissa?! Det är ju ord mot ord gissar jag mellan grannen och JJ, eller har JJ sagt att det ringde på dörren? Sen att det ser illa ut för JJ i andra avseenden är en annan sak. Sen, som tjej skulle jag nog tveka att åka med någon som stod i trappen och väntade, därav hennes oro kanske..
Jag tror vi får döpa om tråden till "hur vi sätter dit JJ".

Dom har ju redan avfärdat andra misstänkta, kvar har vi dessa två kvinnor där misstankar och brottsrubricering skärpts, det är inte ord mot ord, vad är det du inte begriper??
Citera
2022-12-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Varför inte vilket säger emot det?

För att jj troligtvis hade druckit alkohol.
Jag känner varken JJ, TT eller MH, så jag får bara utgå från vanligt folkvett och då tackar man inte ja till att bli hemskjutsad av en alkoholpåverkad vän när det inte är speciellt långt att cykla.
Citera
2022-12-09, 23:11
Medlem
sybels avatar
Jag har funderat mycket över anledningen till att M uppgav att hon misstänkte att J var inblandad och grottat ner mig i diverse analyser. Men efter det som senast var på tapeten, om en ev. överenkommelse mellan J och M om att J skulle föra deras talan, känns det som mina pusselbitar fallit på plats.
OM det skulle vara en "överenskommelse", tror jag att det är Js order.
JAG KAN TÄNKA MIG att J inser att polisen kommer att spela ut dem mot varandra. Därför lovar hon M dyrt och heligt att hon ska se till så att de kommer ur det här och går fria, om bara hon får sköta allt snack och M kniper igen.
För att sätta extra press på M att hålla tyst, säger hon då till M att om hon säger minsta lilla pip är det hennes fel om de åker fast och får sitta i fängelse.
Detta skulle förklara varför M är tvungen att hålla tyst och inte berätta något om vad som hänt, för om hon gör det är det hennes fel att de får skaka galler.
Senast redigerad av sybel 2022-12-09 kl. 23:20. Anledning: korrigering
Citera
2022-12-09, 23:16
Medlem
Citat:
Och du påstår fortfarande att det INTE kan vara grannen som stod för dunsarna själv?! Men behövde alibi när JJ dök upp i trappen?! (hypotes)

Jag tror mer att det fanns en fjärde person i lägenheten, så medans M kaskadkräktes och J dräpte Tove (dunsar) så var även Rhis där och blötlade hela lägenheten med klorin.

Det var alltså Rhis påse med diverse lösningsmedel som grannen påpekade för J.
Detta är en solklar avledningsmanöver av den fantastiska Rhis.

Problem solved, the butler (i detta fall Rhis) did it!

Ha!

Citera
2022-12-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
För att jj troligtvis hade druckit alkohol.
Jag känner varken JJ, TT eller MH, så jag får bara utgå från vanligt folkvett och då tackar man inte ja till att bli hemskjutsad av en alkoholpåverkad vän när det inte är speciellt långt att cykla.

Lockade JJ och MH hem TT för att mörda henne?
De kan ha bestämt sig för att mörda på nöjet...

JJ har säkerligen fantiserat en längre sid om att mörda sin ärkerival!
Citera
2022-12-10, 00:28
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Och du påstår fortfarande att det INTE kan vara grannen som stod för dunsarna själv?! Men behövde alibi när JJ dök upp i trappen?! (hypotes)

Men för helvete rishögen!
Citera
2022-12-10, 00:32
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är absolut inte ord mot ord i detta läget, grannen är ett vittne och inget annat.
Kommer rapportera alla din inlägg som trams i fortsättningen.
Har börjat inse att du håller på med den här "grannhistorien" enbart för att vilseleda och skydda din kära JJ.

Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Dom har ju redan avfärdat andra misstänkta, kvar har vi dessa två kvinnor där misstankar och brottsrubricering skärpts, det är inte ord mot ord, vad är det du inte begriper??

Såklart har rhis lite udda idéer om vad som kan ha hänt Tove.

Men det grannen under påstår i media o poddar är ju självklart obekräftade uppgifter som inte kan kontrolleras av oss i tråden. Ord mot ord är bara ett dåligt uttryck av rhis. Att ta grannens uttalanden som sanning, som ni gör, är faktiskt riktigt korkat innan det är bevisat.
Citera
2022-12-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok

Men det grannen under påstår i media o poddar är ju självklart obekräftade uppgifter som inte kan kontrolleras av oss i tråden. Ord mot ord är bara ett dåligt uttryck av rhis. Att ta grannens uttalanden som sanning, som ni gör, är faktiskt riktigt korkat innan det är bevisat.

Men nu är det ju så att polisen har gått ut med att det inte finns några andra misstänkta än dom två som sitter häktade och dessutom sagt att misstankarna har stärkts emot dom misstänkta under utredningens gång.
Så vem är det som drar korkade slutsatser?
Citera
2022-12-10, 00:40
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Men nu är det ju så att polisen har gått ut med att det inte finns några andra misstänkta än dom två som sitter häktade och dessutom sagt att misstankarna har stärkts emot dom misstänkta under utredningens gång.
Så vem är det som drar korkade slutsatser?

Men det var inte det saken gällde kära du. Det handlade om hur mycket man kan styrka olika vittnens uppgifter. Eller menar du att bara för att polisen har två misstänkta, talar alla vittnen sanning? Då är du korkad.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2022-12-10 kl. 00:44.
Citera
2022-12-10, 00:44
Medlem
Citat:
Men det var inte det saken gällde kära du. Det handlade om hur mycket man kan styrka olika vittnens uppgifter. Eller menar du att bara för att polisen har två misstänkta, talar alla vittnen sanning? Då är du korkad.

Du tror inte dom har fler saker att gå på än ett enda vittne?
Tänk om.....
Citera
2022-12-10, 00:53
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Hmmm självklart är ALLA vittnesuppgifter obekräftade, dvs det sägs att det genomförts över 200? Eller fler
Det är ganska osannolikt att dessa huvudvittnen far med osanning om de är samstämmiga och passar in med de MGM rörelsemönster samt all teknisk bevisning. Vi vet fortfarande inte vad polisen har men de vi vet är ju det som de valt att släppa. Dvs tiden för brottet, rörelsemönster, fyndplats, teknisk bevisning samt mängder av vittnesuppgifter.
Vi kommer inte få något bekräftat förrän FUP kommer så visst är allting obekräftat. Men att hänga ut grannen i hundratals inlägg är tragiskt och rishögen verkar ha ett egenintresse för att få bort misstankarna från JJ. Åklagaren har tydligt gått ut med att det finns inga fler misstänkta och misstankarna har stärkts mot MGM. Uppenbart har grannen förhörts flertalet ggr och fortfarande är han vittne och inte misstänkt. Kanske dags och inse att polis och åklagare är så många steg före oss. Vi kan t.o.m. lita på att de har på fötterna
Senast redigerad av Kellywoman 2022-12-10 kl. 00:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in