2022-12-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om något har ju ryssarna varit väldigt bra på att fullständigt ignorera prestige-förluster i detta krig. Full reträtt från Kiev? No problem. Lämna väldigt mycket mark i Kharkov oblast? No problem. Annektera Kherson och sen bara lämna det? No problem.

Jag tror många länder/ledare i den situationen hade offrat mycket mer trupp för att undvika prestigeförluster.

Bakhmut är däremot en del av "must have"-krigsmål. Om de inte kan ta Bakhmut så får de skala ner sin operation och koncentrera sig på rent försvar. Det var i viss mån också sant om Lyman, vi får se där...

Ja Putin och hans kleptokratet är beundransvärda menar du?
Jag tycker tvärtom.
Citera
2022-12-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Enligt ryska experter så finns det absolut inget försvar mot det här vapnet. Tåget är till och med utrustat med skottgluggar (!) på sidorna om nån skulle försöka smyga sig på flanken.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ryska-supert%C3%A5get-specialbyggt-f%C3%B6r-krig/vi-AA153n0i?cvid=daf430516f0042509985e7c175bdd8b6&oci d=winp2fptaskbarhover

Och motorn är i MITTEN!!

Segern är så gott som redan i hamn. Korka upp champagnen, putinister!
Citera
2022-12-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ryssarna presenterade ju sin statistik över utländska frivilliga i Ukraina, antal, antal stupade, antal hemresta/deserterade och antal då stridande.

den kan du bara bortse ifrån, ca 20`000 man ingår i ukrainas främlingslegion.

Citat:
Om vi säger 5 dubblat så kanske vi kommer nära sanningen?

varför inte 100ggr , då är det ju enklare att förstå varför ukraina kan piska ryssen så hänsynslöst.

Citat:
Trots allt är statistiken mycket intressant, det på grund av att härkomsten av frivilliga redovisas och ur den aspekten tror jag man kan lita på den.

(Ur en synpunkt tror jag dock att man inte skall lita på härkomst-statistiken för ryssar finns det inte i den men sådana borde nog finnas)

https://s2.cdnstatic.space/wp-content/uploads/2022/07/RMoD_mercenaries.png

lite deppigt att ca 7000 utländska "soldater" gör kaos med röda armen....

Det finns i detta ögonblick (officelt) 8st stående Natobrigader i europa (fanns motsvarande 1 förra hösten..."

vill nato avsluta kriget så gör det de på 48h mao....
Citera
Medlem
Taggads avatar
Den ondskefulla angriparen har skapat helvetet på jorden.
Citat:
Ryssland är i desperat behov av en seger på slagfältet och i staden Bachmut på frontlinjen har striderna intensifierats rejält de senaste två veckorna, skriver Financial Times. Ukrainska soldater beskriver striderna som de värsta i landet sedan krigsstarten.

– Helvetet. Som helvetet, säger officeraren Volodymyr när han beskriver situationen i staden.

Ukraina oroar sig nu för att staden, som före kriget hade 70 000 invånare och var känd för sina saltgruvor och sitt mousserande vin, håller på att förvandlas till ett förstört ödeland. Färre än 7 000 människor är kvar i Bachmut, vatten, el och värme är utslaget, den enda trafiken utgörs av ambulanser och torget som en gång fylldes av marknader och människor har närmast förvandlats till ett fort.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Brinn i helvetet för vad du gör i Ukraina - Vladimir Vladimirovitj Putin - 🤬
Ryssland ut ur Ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrycostahill
När Ukraina presenterar sina siffror ang. ryska förluster, inkluderas då Wagner, Luhansk/Donetsk-militior och tjetjenska styrkor? Antar att Rysslands siffror över egna förluster (oavsett hur underdrivna de är) endast inkluderar deras officiella styrkor.

Absolut! Det är väl syftet med privata arméer, att kunna dölja egna förluster?
Jänkarna har själva varit flitiga med användandet av privata aktörer och ryssarna vill väl inte va sämre.

Sen är det nog svårt att göra någon utvärdering av rapporterade siffror. Vem som har initiativet är det viktiga
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jo. Men det är svårt att se skillnad på ansvarsdelning och om de har en annan strategi. Wagner är väl delvis "stormtrupp" som ska utföra offensiva uppdrag?

Om det jag tagit till mig från olika håll stämmer, så står inte Wagner under rysk kontroll. Jevgenij Prigozjin försöker positionera sig inför en rysk maktkamp när Putin faller ifrån.
Citera
2022-12-09, 10:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja Putin och hans kleptokratet är beundransvärda menar du?
Jag tycker tvärtom.

Jag tror vi är olika. Ditt primära mål är att säga dåliga saker om Putin och bra saker om Ukraina. Jag tycker det är ointressant. Jag försöker förstå konflikten, och förklarar varför jag tycker en "fred-mot-territorium och mer diplomatisk approach" är att föredra - dels för att sprida den, men också för att förstå svagheten med den.

Om du förstår det, kanske du kan skriva mer intressanta inlägg.
Citera
2022-12-09, 10:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det jag tagit till mig från olika håll stämmer, så står inte Wagner under rysk kontroll. Jevgenij Prigozjin försöker positionera sig inför en rysk maktkamp när Putin faller ifrån.

Ja det är möjligt att han positionerar sig. Om inte annat lär han vilja säkra att det inte blir några krigsrättegångar vid eventuell rysk förlust.
Citera
2022-12-09, 10:48
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Och motorn är i MITTEN!!

Ha ha ngn tittade för mkt på Mad Max filmerna. En enkelt rälsbrott och skrotet kan användas som övningsmål för UAF:s artilleri!
Citera
2022-12-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Och motorn är i MITTEN!!

Aj då! Får väl börja skriva på min avbön.
Ryssland vinner :/
Citera
2022-12-09, 10:58
Medlem
Citat:
Om något har ju ryssarna varit väldigt bra på att fullständigt ignorera prestige-förluster i detta krig. Full reträtt från Kiev? No problem. Lämna väldigt mycket mark i Kharkov oblast? No problem. Annektera Kherson och sen bara lämna det? No problem.

Det var nog inte så mycket av val som det var av nödvändighet.

Citat:
Jag tror många länder/ledare i den situationen hade offrat mycket mer trupp för att undvika prestigeförluster.

vad får dig att tro att de inte offrade mycket mer trupp? de BTG som avancerade 24/2 finns ju uppenbarligen inte kvar, om de förintas, eller det klassiska "ryssen kan visste det , de väljer bara att..." känns ju oerhört krystad sen i somras...

Citat:
Bakhmut är däremot en del av "must have"-krigsmål. Om de inte kan ta Bakhmut så får de skala ner sin operation och koncentrera sig på rent försvar. Det var i viss mån också sant om Lyman, vi får se där...

där kan vi verkligen snacka om prestigprojekt.

Bakmhut militärstraegiska värde som delmål idag för ryssen är 0.
Citera
2022-12-09, 10:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Man tröttnar aldrig på att se Himars avfyras alltså. Flera attacker senaste dagarna nere på södra fronten.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1601141598376448000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in