2022-12-09, 02:43
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Mord och dråp är båda medvetet, det som skiljer är omständigheterna. Mord är mer eller mindre en annan benämning för grovt dråp.

Ja det är en bra beskrivning.
I Finland är utgångspunkten att allt tagande av liv är dråp och ger minimum 8 år.
Sen bedömds det under rättegång för dråp, om det istället är mord, kan ger ”livstid”
Allt tagande av liv är dråp men kan bedömas som förmildrande dråp som ger mint 6år.
Är du mellan 15-18 kan även du få upp till 15 år, men du sitter bara 4 år.i fängelse.
18-20 blir straffet Max 12 år men du sitter av hela strafftiden i fängelset.
Över 20 så kan du dömmas till livstid, ofta benådas du innan du dör.
Du kan begära tidsbegränsning av straffet men tidigast efter 15 år i fängelset
Citera
2022-12-09, 03:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Mord och dråp är båda medvetet, det som skiljer är omständigheterna. Mord är mer eller mindre en annan benämning för grovt dråp.
Jag förstår inte din poän, om du håller med eller argumenterar emot.
Citera
2022-12-09, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag förstår inte din poän, om du håller med eller argumenterar emot.

Kellywoman beskriver det som att mord och dråp är varandras motsatser vilket jag visar att det är samma sak, bara olika grader av det.
Båda är i samförstånd.
Från början så var det frågan om dom skulle kunna lirka sig ur det hela med mycket mildare straff genom att lägga upp en lögn som gör det förmildrande.
Och där sket det sig för användaren säger att dråp är när det är självförsvar, vilket är mycket mer än bara det.
Citera
2022-12-09, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Här har vi en annan teori.
Själv tror jag han använde en app 2:30 till AW och då Voice, mycket begränsad läng på dom.
Har han inte app aktiverad med notiser (pling o plong) lyssnade han på det först då han vaknade.
Var han nu vaknade.
Kan han ha varit hemma hos sin mor den natten, då T ändå skulle till sin far?
Ev. skulle pappa då hjälpa henne att föra resten av hennes saker/möbler till AW?
Att AW har alibi för både kvällen och natten stod ganska klart från början.

Vilket alibi har AW för natten? Du skriver "ganska klart"... alltså är inte du helt övertygad att så är fallet?

Kanske var TT/AW osams eftersom TT gick ensam till krogen?

Nu tror jag att båda tjejerna vet vad som har hänt och är delaktiga men vad säger att det inte är en tredje person med efter kl 02 i lägenheten?

Vad är det som säger att den som JJ/TT bråkade om inte kan vara AW? Hade dessa två haft någon ihop är det knappast något de avslöjar för vänner/bekanta.
AW kan ha blivit ordentligt orolig efter att han pratat med TT vid 01.50 och gett sig av till JJ.s lgh (utan mobil).

Efter att ha följt div trådar så vet jag att nya vinklar kan komma in i ett till synes självklart fall.
Citera
2022-12-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
För att vara säker på att de rätta personerna sitter där de sitter så lär man väl också avfärda alla möjligheter till att någon annan kan ha dödat Tove. Blir de åtalade för det vi vet här, så lär de troligen gå fria om inte andra tänkbara scenarier undersöks objektivt. Alltså mer detaljer om vad xx gjorde efter McD t.ex. (har ju inte lyssnat på poddarna om nu något avslöjades där?)

Om inte tekniska bevis förändrar saken.
Men alltså, du diskuterar som om polisen vet lika mycket som oss? Dvs, polisen vet bara det som kommit fram här i tråden. Skärp dig!
Citera
2022-12-09, 08:40
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Är det pga att onduktionsrapporten inte kommit än som Tove ännu inte är registrerad som avliden i fokbokfäringen?

Det verkar vara nånting sånt:
”om polisen beslutar om rättsmedicinsk undersökning då dödsbeviset ska till polismyndighet”

https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/SOFIA/SU9805-1593997-868/SURROGATE/Avliden%20rutiner%20och%20dokument.pdf

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av det som står.
Citera
2022-12-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vilket alibi har AW för natten? Du skriver "ganska klart"... alltså är inte du helt övertygad att så är fallet?

Kanske var TT/AW osams eftersom TT gick ensam till krogen?

Nu tror jag att båda tjejerna vet vad som har hänt och är delaktiga men vad säger att det inte är en tredje person med efter kl 02 i lägenheten?

Vad är det som säger att den som JJ/TT bråkade om inte kan vara AW? Hade dessa två haft någon ihop är det knappast något de avslöjar för vänner/bekanta.
AW kan ha blivit ordentligt orolig efter att han pratat med TT vid 01.50 och gett sig av till JJ.s lgh (utan mobil).

Efter att ha följt div trådar så vet jag att nya vinklar kan komma in i ett till synes självklart fall.

Ja var TT arg på JJ eftersom JJ & AW haft en hemlig affär som avslöjades?
Citera
2022-12-09, 09:20
Medlem
lindblomsgröns avatar
Dödsbeviset till Skatteverket fastställer bara dödsdag. Orsak till död rapporteras till socialstyrelsen är ett annat intyg.

Så är det oklart vilken dag hon dog genom att folkbokföringen inte fått in det? Nu har jag inte ringt o kollat om det inkommit.
Citera
2022-12-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Men alltså, du diskuterar som om polisen vet lika mycket som oss? Dvs, polisen vet bara det som kommit fram här i tråden. Skärp dig!

Varför agerar så många med aggression så fort "grannen" kommer på tal? Varför är det så känsligt när inte JJ, JJs pappa, MH och t.om AW inte får avfärdande svar med aggression?
Citera
2022-12-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

NEJ, JJ och AW har ALDRIG haft någon affär!
NÄR SKA DU FATTA??
ALLA dina inlägg handlar om samma "otrohet" som inte existerar mer än i ditt huvud!
Lär dig läsa tråden och lär dig lyssna på podden!
Citera
2022-12-09, 09:27
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Källa på att de hade en affär? När skulle det ha varit? När AW bodde i Växjö? Du är ganska dålig på att skapa en trådsanning, du har försökt ett otal gånger nu. Ge upp!
Citera
2022-12-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Varför agerar så många med aggression så fort "grannen" kommer på tal? Varför är det så känsligt när inte JJ, JJs pappa, MH och t.om AW inte får avfärdande svar med aggression?

För att grannen har polisen avfärdat som misstänkt och du är helt övertygad om att det är grannen ändå och fortsätter att skräpa ner hela tråden med samma sak om och om igen även att du är motbevisad utav många i tråden och även polisen!
Det är ingen som lyfter upp AW på det sättet som du lyfter upp grannen!
JJ är för att hon är misstänkt.
MH är för att hon är misstänkt.
AV POLISEN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in