2022-12-08, 14:19
  #271333
Avstängd
"Rysslands president Vladimir Putin sa under ett tal vid en mottagning på tröskeln till Heroes of the Fatherland Day att "buller, larm och sprak i hela universum" inte kommer att kunna hindra den ryska armén från att utföra stridsuppdrag under en speciell militär operation i Ukraina .

"Så fort vi rör oss, gör något: buller, larm, sprakande tjafs över hela universum. Detta kommer inte att störa våra stridsuppdrag”, sa Putin.

Enligt presidenten ska inga "nonsens och förfalskningar" hindra den ryska armén från att fullgöra sin plikt mot folket.

"Allt nonsens med informationskonfrontationen, informationsfyllning, alla möjliga förfalskningar borde hålla sig borta. De ska inte hindra oss från att fullgöra vår plikt mot vårt folk”, sa Putin.

Han tillade att man inte behöver vara särskilt erfaren i "informationskonfrontation" för att "vara medveten om de sanna händelserna." -Gazeta
Citera
2022-12-08, 14:19
  #271334
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Att väst inte skickar lika mycket vapen som dom gjorde för några månader sedan tycker jag du styrker med något bevis/underlag för ditt påstående!
Det är bara kolla "List of foreign aid to Ukraine" eller söka när dom senast fick mängder med vapen. Förut så fick man en notis typ två gånger per vecka att USA skrev en till 500 miljoner dollar lease med vapen.
Citera
2022-12-08, 14:21
  #271335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Russian President Vladimir Putin is setting conditions for a protracted war of conquest in Ukraine. During a meeting with the Russian Presidential Council for the Development of Civil Society and Human Rights (HRC), Putin remarked that the “special operation” in Ukraine can be a “lengthy process” and that the acquisition of new territory is a significant result of this process for Russia.

Putins plan verkar vara att dra ut konflikten så länge som möjligt så att västvärlden inte längre "orkar" stödja Ukraina. Får se om det funkar, redan nu har väst slutat skicka lika mycket vapen som dom gjorde för några månader sen.

Det är hans nya plan efter den första misslyckade. Skriv dagbok med vad du tror är Rysslands plan för tillfället och se hur den ändras. Från att ta Ukraina på 3 dagar utan att förlora handel med EU till att fortsätta ett idiotkrig i evighet och ha Nordkorea och Iran som sista vänner och handelspartners.
Citera
2022-12-08, 14:21
  #271336
Medlem
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-december-7

Klart läsvärd (om man nu inte är rysstroll och kommer att vifta bort den, men absolut inte läsa den)
Citera
2022-12-08, 14:22
  #271337
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Hur det än slutar så kommer bli Europa den stora förloraren.

Vinner Ryssland så får Europa betala för återuppbyggnaden av Ukraina.

Vinner Europa/ Ukraina kriget mot Ryssland får Europa betala för återuppbyggnaden av Europa, Ryssland och Ukraina, samtidigt som stora delar av Europa kommer att ligga i spillror.

Det är bara att sitta och vänta på att poletten trillar ned.

Ryssland kommer att få betala, vi har redan fryst enorma tillgångar från Ryssland som kommer att utbetalas till Ukraina när de vunnit. Sen kommer skatt läggas på ryska varor som säljs i väst, dessa intäkter kommer att gå till uppbyggnad av Ukraina. Så vi européer kommer att tjäna på detta i form av stor efterfrågan inom byggsektor, energisektor med mera.
Citera
2022-12-08, 14:23
  #271338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nej Är du så pass korkad att du tror att Ryssland vill bli utfryst av alla inkluderat kineserna och Brics för all framtid ? Kärnvapnen är en gräns ingen tillåter att Ryssland passerar Fakta !

Ryssland kommer att betala på ett eller annat vis och såväl kärnvapen samt utpekade förbrytare lär hamna i Haag .

Enda frågan som kvarstår är hur många fler Putin kommer att dra med sig ner i fördärvet ? Även du bör fundera över din framtid och din nästa karriär ( Rysstroll blir inte så bra på ditt kommande CV . Så jag föreslår att du vänder kappan efter vinden och snabbt enrollerar dig i ett verifierbart organiserat motstånd mot Putin . Så blir din framtid lite ljusare )

Det enda sättet för Europa/ NATO att vinna över Ryssland är ekonomiskt.
Men både sanktioner och massiva vapenleveranser har fått helt motsatt effekt än väntat.
Det finns inget sätt att vinna militärt över Ryssland utan fruktansvärd död och förstörelse över hela Europa.
Citera
2022-12-08, 14:23
  #271339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Hur det än slutar så kommer bli Europa den stora förloraren.

Vinner Ryssland så får Europa betala för återuppbyggnaden av Ukraina.

Vinner Europa/ Ukraina kriget mot Ryssland får Europa betala för återuppbyggnaden av Europa, Ryssland och Ukraina, samtidigt som stora delar av Europa kommer att ligga i spillror.

Det är bara att sitta och vänta på att poletten trillar ned.

Det är i alla fall hoppfullt för UA då. Vinner Ryssland får de leva i diktatur och i ruiner. Ryssland har ju inte förmåga att bygga upp och driva tydligen.
Citera
2022-12-08, 14:26
  #271340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Hur det än slutar så kommer bli Europa den stora förloraren.

Vinner Ryssland så får Europa betala för återuppbyggnaden av Ukraina.

Vinner Europa/ Ukraina kriget mot Ryssland får Europa betala för återuppbyggnaden av Europa, Ryssland och Ukraina, samtidigt som stora delar av Europa kommer att ligga i spillror.

Det är bara att sitta och vänta på att poletten trillar ned.

Stämmer inte. Vinner Ryssland militärt är det Ryssland som kommer att få betala för återuppbyggnaden av allt de erövrat. Det kommer att bli ett stort problem för Ryssland: mycket dyrt eftersom de förstör så mycket, det kommer ta lång (tog ju mer än 50 år att återuppbygga städerna efter WWII) samtidigt som de delar av Ukraina som Ryssland inte snor åt sig kommer att få hjälp från väst så efter några år kommer de boende i ryskkontrollerade Ukraina börja demonstrera och protestera och kräva samma standard och villkor som man har i västra Ukraina (ja, man kanske till och med kräver att få gå upp i västra Ukraina).

Om du minns Väst- och Östtyskland så förstår du vad jag menar. Det ryskstyrda Östukraina lär gå samma framtid till mötes som DDR. Om det är en vinst för Putin så beror det enbart på att han hinner avlida innan verkligheten hinner ikapp hans "seger".
Citera
2022-12-08, 14:26
  #271341
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är hans nya plan efter den första misslyckade. Skriv dagbok med vad du tror är Rysslands plan för tillfället och se hur den ändras. Från att ta Ukraina på 3 dagar utan att förlora handel med EU till att fortsätta ett idiotkrig i evighet och ha Nordkorea och Iran som sista vänner och handelspartners.
Det är en plan som hade kunnat funka, Ukraina har inte så mycket män dom kan använda och väst kan inte skicka alla deras nyaste mest moderna vapen och det vet Putin. Väst börjar redan nu få dåligt med dom gamla 90tals sovjet grejer Ukraina använder mest. Du kommer aldrig se att Nato skickar något vapensystem som är skapat efter 2012. Ryssland har ofattatbart mycket med sovjet ammo och vapen.
Citera
2022-12-08, 14:27
  #271342
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag är ingen rysk optimist. Jag ser det som att det är mer sannolikt utfall. Det finns ingen chans i världen att Putin drar tillbaka. Den bilden har jag fått. Jag tror han hellre använder atomvapen än förlorar. Men det behövs nog inte. Det räcker nog med att Ryssland sakta nöter ner Ukraina så måste väst backa ur tillslut. Redan nu har vapenförråd börjat bli slut i vissa nato länder. Det tär även hårt på ekonomin.

Ryssland skjuter tiotusentals bomber/artilleri varje dag och har gjort det i snart ett år. De har nog förberett detta väldigt länge.

I dom ryska medierna verkar just Krim vara gränsen till att kärnvapen kan komma att användas av Ryssland. Det kommer tydligen vara droppen för att det kommer att bli eskalering.
Känns något oroväckande att kriget är mer på väg att blir värre än att upphöra.
Citera
2022-12-08, 14:28
  #271343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Russian President Vladimir Putin is setting conditions for a protracted war of conquest in Ukraine. During a meeting with the Russian Presidential Council for the Development of Civil Society and Human Rights (HRC), Putin remarked that the “special operation” in Ukraine can be a “lengthy process” and that the acquisition of new territory is a significant result of this process for Russia.

Putins plan verkar vara att dra ut konflikten så länge som möjligt så att västvärlden inte längre "orkar" stödja Ukraina. Får se om det funkar, redan nu har väst slutat skicka lika mycket vapen som dom gjorde för några månader sen.

Har de? Är det känslorna som talar igen eller har du en graf på värdet av det som levereras?
Jag tänker att bland det senaste de har skickat är SAM system. Dessa kostar betydligt mer än enkla pansarskott och även javelins som man skickade i början av konflikten.
Jänkarna levererar nu sina 200st M1117. Nypris ligger dessa på ca 700 000 dollar. De fortsätter även komma fordon av olika slag, APCs till självgående haubitsar. Man skickar även utrustning för att reparera elnätet. Känns som att stödet rullar in enligt plan.
Citera
2022-12-08, 14:28
  #271344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det enda sättet för Europa/ NATO att vinna över Ryssland är ekonomiskt.
Men både sanktioner och massiva vapenleveranser har fått helt motsatt effekt än väntat.
Det finns inget sätt att vinna militärt över Ryssland utan fruktansvärd död och förstörelse över hela Europa.

Och det tilltalar dig, förstår jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in