2022-12-08, 12:55
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag är ingen rysk optimist. Jag ser det som att det är mer sannolikt utfall. Det finns ingen chans i världen att Putin drar tillbaka. Den bilden har jag fått. Jag tror han hellre använder atomvapen än förlorar. Men det behövs nog inte. Det räcker nog med att Ryssland sakta nöter ner Ukraina så måste väst backa ur tillslut. Redan nu har vapenförråd börjat bli slut i vissa nato länder. Det tär även hårt på ekonomin.

Ryssland skjuter tiotusentals bomber/artilleri varje dag och har gjort det i snart ett år. De har nog förberett detta väldigt länge.
Ryssland förråd börjar sannolikt sina på samma sätt, därav att de handlar från Iran, Nordkorea och någon -Stan land.

Vissa delar i väst vill ge Ukraina vapen så att de kan köra ut Ryssland (stridsvagnar, stridsfordon, Gray Eagles, långdistans robotar). Andra vill ge precis lagom så att Ukraina kan nöta ned den ryska armén så att det tillslut blir en revolt i Ryssland.

De senare tror sannolikt som du att en desperat Putin hellre använder kärnvapen än blir besegrad på slagfältet. Själv tror jag att det någonstans kommer att ställas på sin spets oavsett och fred kommer det inte bli så länge Putin sitter vid makten.
Citera
2022-12-08, 12:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Rullar stadigt in stöd/utrustning till Ukraina.
Tyskarna skickar fler fordon av olika slag.
Usa´s leveranser av M1117 har börjat anlända.
Sydkorea skickar pickups.
Japan förbereder ett stödpaket med utrustning för att ersätta skador på elnätet.
Turkiet funderar på att skicka flyttande kraftverk till Moldavien och Rumänien för att förse det Ukrainska elnätet. Även FN har ett finger med i spelet.

https://twitter.com/Tendar/status/1600567469491503116
https://twitter.com/Tendar/status/1600540859325464583
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1600550337022423042
https://twitter.com/NOELreports/status/1600810884133441536
https://twitter.com/NOELreports/status/1600474557311160320

Vad har Rysslands allierade på gång?
Är det ändå inte lite magstarkt att insinuera att Rysslands allierade inte ställer upp med någonting?
En av Rysslands mest nära allierade, diktaturen Nordkorea, ställer väl upp med vapen?

https://www.nbcnews.com/news/world/north-korea-supplying-weapons-russia-war-ukraine-rcna56125
Citera
2022-12-08, 12:58
Avstängd
"Newsweeks krönikörer David Rundell och Michael Gfoeller menar att konflikten i Ukraina har nått en vändpunkt mot bakgrund av den ryska arméns förstärkning.

Journalister noterar att den ryska armén är utrustad med moderna vapen och inte är demoraliserad. Ukraina har tvärtom förbrukat sina resurser och tvingas förlita sig på militär hjälp från väst.

Observatörer nämnde också att ukrainska granater hade krävt hundratals civila livet. Dessutom finns det rapporter om krigsförbrytelser som begåtts av den ukrainska försvarsmakten.

Artikelförfattarna kommer till slutsatsen att det skulle vara en moralisk handling att avsluta denna konflikt med förhandlingar."
Citera
2022-12-08, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är det ändå inte lite magstarkt att insinuera att Rysslands allierade inte ställer upp med någonting?
En av Rysslands mest nära allierade, diktaturen Nordkorea, ställer väl upp med vapen?

https://www.nbcnews.com/news/world/north-korea-supplying-weapons-russia-war-ukraine-rcna56125

Har jag påstått det?
Tog upp några punkter som Ukrainas allierade, från i stort sett hela världen, har på gång som motvikt mot alla som påstår att västvärlden tröttnar.
Gör man en djupare analys ser man att bredden på stöd är betydligt större än ryska sidan som mest består av vapen.
Ryssarna förstör, väst hjälper!
Citera
2022-12-08, 13:05
Medlem
Citat:
Jag är ingen rysk optimist. Jag ser det som att det är mer sannolikt utfall. Det finns ingen chans i världen att Putin drar tillbaka. Den bilden har jag fått. Jag tror han hellre använder atomvapen än förlorar. Men det behövs nog inte. Det räcker nog med att Ryssland sakta nöter ner Ukraina så måste väst backa ur tillslut. Redan nu har vapenförråd börjat bli slut i vissa nato länder. Det tär även hårt på ekonomin.

Ryssland skjuter tiotusentals bomber/artilleri varje dag och har gjort det i snart ett år. De har nog förberett detta väldigt länge.

Kärnvapen användning från rysk sida är mer komplicerad än att "Putin vill" vilket har diskuterats tidigare i den här tråden.

Att Ryssland skulle ha förberett sig på ett utnötningskrig mot ett Ukraina försett med militärt stöd från NATO tror jag inte.
Putin räknade med att Ukraina skulle vika ner sig utan krig och kalkylen var att om det ändå blev krig så skulle Ukraina vara besegrat väldigt snabbt.
Jag tror inte heller Ryssland har större militär industri kapacitet än NATO/väst och kommer i ett utnötningsscenario hamna på efterkälken till slut. Ukraina har såklart inte fri tillgång till NATO/västs vapen och dess tillverkning men även en mindre del är tillräckligt för att springa ifrån Ryssland. Man ska även komma ihåg att Ukraina ännu inte fått moderna stridsvagnar, stridsflyg eller kryssningsrobotar, nu kankse de inte heller får det men påståenden som att "Ukraina har fått allt NATO/väst har i vapenväg" är helt fel. Ryssland däremot har i princip slängt in det mesta, i alla fall det bästa de har.
Citera
2022-12-08, 13:12
Moderator
-Info-s avatar
Ukraina har frågat USA om de kan få deras klusterammunition, för att sätta in mot ryska soldater.

Citat:
Biden administration weighs Ukrainian requests for access to US stockpile of controversial cluster munitions

Ukrainian officials and lawmakers have in recent months urged the Biden administration and members of Congress to provide the Ukrainian military with cluster munition warheads.

The Ukrainian request for the cluster munitions is one of the most controversial requests the Ukrainians have made to the US since the war began in February. Senior Biden administration officials have been fielding this request for months and have not rejected it outright.

Enligt Ukraina kan de bekämpa ryska trupper mer effektivt med klusterammunition:

Citat:
The first Ukrainian official and another source familiar with the requests said the Ukrainians want cluster munitions compatible with both the US-provided HIMARS rocket launchers and the 155 mm howitzers, and have argued that the munitions would allow Ukrainian troops to more effectively attack larger, more dispersed targets like concentrations of Russian soldiers and vehicles.
Citat:
“They [DPICMs] are more effective when you have a concentration of Russian forces,” the Ukrainian official told CNN, noting that Ukraine has been asking for the weapons “for many months.”

Kriget tar slut snabbare då, anser en Ukrainare som blir intervjuad av CNN:

Citat:
“It is extremely important, first of all because it will really change the situation on the battlefield,” he told CNN. “With these, Ukraine will finish this war much faster, to the benefit of everybody.”

De menar också att Ryssland redan använder klusterammunition i stor skala mot Ukrainska mål.

Citat:
“Russians use all these cluster munitions, they don’t care.”
Citat:
Russia’s use of the munitions – including its 300mm Smerch cluster rockets that can unleash 72 submunitions over an area the size of a football pitch – has been documented in dozens of Ukrainian regions, including in Kharkiv, as CNN has reported.
Citat:
Ukrainian officials, however, argue that the Russians are using cluster munitions extensively, and largely in civilian areas.

Ukraina har också använt klusterammunition i kriget mot Ryssland, men i begränsad skala. De har inte så mycket sådan ammunition. Därför har de frågat om USA kan förse dem med det. USA har ju stora förråd av klusterammunition som inte används till något i dagsläget.

USA är tveksam till att ge klusterammunition till Ukraina, men de funderar på saken.

Artikeln:
https://edition.cnn.com/2022/12/07/politics/ukraine-cluster-munitions-us-war-russia/index.html
Citera
2022-12-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lustigt att du lägger till "din fjant" för att du inte kan behärska dig.

Vi vet ingenting om klippet. Det är knappast murgröna i en maskinhall....

Sedan vet jag inte vad du menar med resten av det du skriver. Om något så beter sig NATO-trupper mer civiliserat än ryssar. Ska vi argumentera om det så vinner du inte diskussionen oavsett hur mycket du tar i och kallar mig fjant.

Du - utrota folkslag och avrätta kvinnliga soldater rutinmässig när de tagits till fånga har det "civiliserade" västerlandet gjort tidigare i Ukraina och de som stod för detta betraktas som nationalhjältar av bla Zelenski.

Jag skrev bara att det var ett krigsbrott vi bevittnade när de tillfångatagna ukrainarna tvingades utropa leve Ryssland. Det där är riktigt trist och att sådant filmas som något bra. Tycker just det att behandling av fångar är värt att diskutera här i tråden. Sådant där verkar blivit helt "normalt" i detta krig och man undrar ju lite vad som pågår när kameran inte är på? Gör inte du det?

Du vet lika mycket om krig som maskinhallar och murgröna. Konstigt vad en del okunniga i allt som du hela tiden försöker få diskussionen off topic. Vad är du egentligen kunnig om - ta den debatten i den tråden. Fekalier eller homoerotiska fantasier eller något trevligare?
Citera
2022-12-08, 13:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Är de stridsvagnar man "tillfört Ukraina" med i Oryx' siffror? De ingår förstås också i förlusterna, men de är inte förstörda (av Ukraina).
Svar ja, de går under ’captured’ (ca 1/3).
Citera
2022-12-08, 13:17
Medlem
Så ingen ny mobilisering på g, inga mål om att ta nya områden utan endast att befria/säkra områden man redan annekterat. Man är helt enkelt nöjd med nuvarande situation.
Men man ska fortsätta de-nazifiera judar.

Förstår att jag som lekman inte kan tolka Kremliska men kan någon med stilren hatt tolka åt mig?
Vad står delen om biolabb?

https://meduza.io/en/news/2022/12/08/peskov-claims-putin-s-comments-about-russian-gaining-new-territory-were-mischaracterized
Citera
2022-12-08, 13:18
Medlem
Citat:

Det där har du rätt i. Men då får Ukraina väl tvinga honom att dra sig tillbaka. Hitler ville inte dra sig ut ur Sovjet, men Stalin och de allierade tvingade till slut Hitler att ge sig. Samma sak väntar Putin. Valet står mellan att ge upp (frivilligt) eller att tvingas ge upp....
Citera
2022-12-08, 13:21
Medlem
jonjonesHWs avatar
En svensk volontär har dött i Ukraina, bekräftar svenska UD.
Det var i en bilkrock i närheten av Bakhmut i östra Ukraina. Händelsen ska ha inträffat under onsdagen.

Striderna omkring Bakhmut är brutala.
Citera
2022-12-08, 13:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tänker du aldrig ett varv till innan du publicerar klipp?

Varför ser man gröna löv 58 sekunder in i klippet? Varför är ingen vinterklädd?

Tror du då att klippet är nytt?
Kommentar:
vad får dig att tro att Kremls megafon Menea har tittat på klippet? Och om hon gjorde det, skulle hon (a) dra några slutsatser av att det är grönska på marken, och (b) låta det hindra henne från att posta? Självklart inte.

Vi har att göra med en individ som är marinerad i sitt nya (?) hemlands propaganda och som dessutom inte kan skilja ett pentagram från en Davidsstjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in