2022-12-08, 12:37
Medlem
Rullar stadigt in stöd/utrustning till Ukraina.
Tyskarna skickar fler fordon av olika slag.
Usa´s leveranser av M1117 har börjat anlända.
Sydkorea skickar pickups.
Japan förbereder ett stödpaket med utrustning för att ersätta skador på elnätet.
Turkiet funderar på att skicka flyttande kraftverk till Moldavien och Rumänien för att förse det Ukrainska elnätet. Även FN har ett finger med i spelet.

https://twitter.com/Tendar/status/1600567469491503116
https://twitter.com/Tendar/status/1600540859325464583
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1600550337022423042
https://twitter.com/NOELreports/status/1600810884133441536
https://twitter.com/NOELreports/status/1600474557311160320

Vad har Rysslands allierade på gång?
Citera
2022-12-08, 12:39
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Samma tongångar var det i Berlin även, hösten -44. Varit kräftgång för ryssland sedan sommaren. En mobilisering har Putin även hunnit med.., och att stressa ut obildade soldater för att dö för hans personliga ego. Soldatmödrarna har börjat göra väsen av sig..(inte så populärt att arrestera dessa), t.o.m politiker har börjat opponera sig. En lång vinter väntar även för demoraliserade ryska trupper som har sparsamt med vinterkläder och logistik. Ekonomin är ett eget kapitel..

Jag kan för "allt smör i småland" inte begripa, vad denna ryska optimism begrundar sig på ?

Det bästa Putin kan hoppas på, är en frusen konflikt där han fortfarande håller Krim. Allt annat är fantasier.

Sist men inte minst, nu har jänkarna börjat lite "pusha på" tyskarna, att det vore bra om Ukraina skulle få Leo2 :

Hittills har tyska Leopard 2 ännu inte levererats till den ukrainska krigszonen, men USA:s nationella säkerhetsrådgivare Jake Sullivan har tydligen signalerat att han skulle välkomna leveransen. – Den ukrainska krigsmakten vill hellre ha Leopard 2 i går än i morgon, säger Roland Kather.

https://www.welt.de/politik/deutschland/video242559943/Roland-Kather-Leopard-2-ist-bester-Kampfpanzer-der-Welt.html
Jag är ingen rysk optimist. Jag ser det som att det är mer sannolikt utfall. Det finns ingen chans i världen att Putin drar tillbaka. Den bilden har jag fått. Jag tror han hellre använder atomvapen än förlorar. Men det behövs nog inte. Det räcker nog med att Ryssland sakta nöter ner Ukraina så måste väst backa ur tillslut. Redan nu har vapenförråd börjat bli slut i vissa nato länder. Det tär även hårt på ekonomin.

Ryssland skjuter tiotusentals bomber/artilleri varje dag och har gjort det i snart ett år. De har nog förberett detta väldigt länge.
Citera
2022-12-08, 12:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Murgröna är grön året om. Det kan mycket väl vara i en öppen maskinhall tex. Och det särskilta med klippet är väl inte att det är nytt?

Däremot skildrar det ett krigsbrott. Det är otillåtet att under press få tillfångatagna att utropa sådant.

Ett filmat krigsbrott... men du din fjant märker inte detta.

Jag tror Ryssland begår krigsbrott under detta krig men tror det är mer utbrett på Nato-sidan. Just Nato-trupper beter sig faktiskt ofta primitivt. Det är också sådant folk som i modern tid fått för sig att förinta folkslag och sådant skedde tyvärr i nuvarnde Ukraina av deras nationalhjältar under andra världskriget.

Fö - när västerlandet försökte bekriga Ryssland/Sovjetunionen avrättades kvinnor som var soldater systematiskt och tog ej som fångar. Västerlandet har en blodig historia i Ukraina.

Kanske därför du beundrar Zelenski och nynaziterna där nu?
Lustigt att du lägger till "din fjant" för att du inte kan behärska dig.

Vi vet ingenting om klippet. Det är knappast murgröna i en maskinhall....

Sedan vet jag inte vad du menar med resten av det du skriver. Om något så beter sig NATO-trupper mer civiliserat än ryssar. Ska vi argumentera om det så vinner du inte diskussionen oavsett hur mycket du tar i och kallar mig fjant.
Citera
2022-12-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Måste det vara 100% tätt?
Tror du någon annan har det?

De har ju världens bästa? Och nu lyckades Ukraina attackera flygbaser Ryssland aktivt använder för sina attacker. Verkar lite haltande det där luftförsvaret...
Citera
2022-12-08, 12:47
Medlem
Citat:
Murgröna är grön året om. Det kan mycket väl vara i en öppen maskinhall tex. Och det särskilta med klippet är väl inte att det är nytt?

Däremot skildrar det ett krigsbrott. Det är otillåtet att under press få tillfångatagna att utropa sådant.

Jag tror Ryssland begår krigsbrott under detta krig men tror det är mer utbrett på Nato-sidan. Just Nato-trupper beter sig faktiskt ofta primitivt. Det är också sådant folk som i modern tid fått för sig att förinta folkslag och sådant skedde tyvärr i nuvarnde Ukraina av deras nationalhjältar under andra världskriget.

Fö - när västerlandet försökte bekriga Ryssland/Sovjetunionen avrättades kvinnor som var soldater systematiskt och tog ej som fångar. Västerlandet har en blodig historia i Ukraina.

Kan du komma med liknande fall på NATO-sidan?
Dvs tortyr och mord som hyllats...

https://twitter.com/kamilkazani/status/1591811476167311361
Citera
2022-12-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Förra veckan hade man en backlog på 300 stridsfordon.

Det tar TID.....!

Trevlig info 👌, tack.
Citera
2022-12-08, 12:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
För att kunna tvinga Ryssland att betala måste världen först genomgå ett kärnvapenkrig.

Det blir Europa som betalar till slut.
Vi får bara vänta och se om ryssarna är så korkade att de startar ett kärnvapenkrig – det skulle bli slutet för den ryska nationen. När Ryssland inte längre existerar så har du nog dessvärre rätt i att övriga länder i världen får bygga upp det som Ryssland förstört. Det lämpligaste sättet är kanske att stycka av det som tidigare var Ryssland, och använda intäkterna från råvaruframställning i dessa regioner för att betala för återuppbyggnaden av Ukraina, och allt annat som Ryssland då kommer ha förstört.

Tippar att Kina vill ha en stor del av östra Ryssland. Japan kommer vilja ha mer öar i öst, och kanske den mest östra delen av Ryssland, ner till Vladivostok.
Ukraina kommer utvidga sitt territorium i öst och Finland kommer vilja ha tillbaka Viborg. EU kanske gemensamt tar hand om övriga landområden och städar bort de radioaktiva resterna av de före detta ryska städerna. Sedan kanske folk kan bo där igen i framtiden…
Citera
2022-12-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag är ingen rysk optimist. Jag ser det som att det är mer sannolikt utfall. Det finns ingen chans i världen att Putin drar tillbaka. Den bilden har jag fått. Jag tror han hellre använder atomvapen än förlorar. Men det behövs nog inte. Det räcker nog med att Ryssland sakta nöter ner Ukraina så måste väst backa ur tillslut. Redan nu har vapenförråd börjat bli slut i vissa nato länder. Det tär även hårt på ekonomin.

Ryssland skjuter tiotusentals bomber/artilleri varje dag och har gjort det i snart ett år. De har nog förberett detta väldigt länge.

Jag tror, tyvärr, som du. Å andra sidan trodde jag också Ryssland skulle "vinna" på max några månader. Oförutsägbart.
Citera
2022-12-08, 12:50
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Vilken tur då att inga NATO-trupper slåss i Ukraina. Du som beundrar fascisterna kan väl inte ha så svårt att förstå de som beundrar nazister? De ligger väldigt nära varandra ideologiskt, liksom kommunisterna.
Citera
2022-12-08, 12:51
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
För att kunna tvinga Ryssland att betala måste världen först genomgå ett kärnvapenkrig.

Det blir Europa som betalar till slut.

Nej Är du så pass korkad att du tror att Ryssland vill bli utfryst av alla inkluderat kineserna och Brics för all framtid ? Kärnvapnen är en gräns ingen tillåter att Ryssland passerar Fakta !

Ryssland kommer att betala på ett eller annat vis och såväl kärnvapen samt utpekade förbrytare lär hamna i Haag .

Enda frågan som kvarstår är hur många fler Putin kommer att dra med sig ner i fördärvet ? Även du bör fundera över din framtid och din nästa karriär ( Rysstroll blir inte så bra på ditt kommande CV . Så jag föreslår att du vänder kappan efter vinden och snabbt enrollerar dig i ett verifierbart organiserat motstånd mot Putin . Så blir din framtid lite ljusare )
Citera
2022-12-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Yes, vi har signalspanat öppet sen starten, är ju ingen hemlighet direkt

Och sedan analyserat signalerna och gett allt till Nato.

Och suttit i bergrum och analyserat sattelibider och sedan sänt allt ill de man fick dem från till Nat.

Jag vet inte hur många svenska försvarsanställda och heller inte riktigt inom vilka områden sveriges "försvar" är inblandade i detta Nato-krig men åtskilliga är de och stora är deras materiella resurser.

Måste vara miljardbelopp som försnillas från skattebetalarna för sådant här krigsdeltagande för Nato har ingen frågat oss väljare om.

Kanske svenska soldater sitter och analyserar sattelibildeR över Donetsk så det ukrainska artilleriet skall döda så många civila som möjligt?
Citera
2022-12-08, 12:54
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Ja, det kan ju tyvärr vara så att Putin följer sin förebild Hitler och förbereder sig för Armageddon och använder kärnvapen med tanken "Går jag under ska alla andra också göra det", när slutet närmar sig. Vi får hoppas det finns några förnuftiga ryssar som kan stoppa detta, men tyvärr har väl dessa tvingats ur landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in