2022-12-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kan länka en annan video också om du vill.. Ryssarna hittar ett lager av ammunition från nato och Usa. står på lådorna när dom läser och samlar bevis.

Du är nog den trögaste människan jag någonsin diskuterat med. Mycket kusiner i släkten som ligger med varandra brukar generera vissa begåvningshandikapp. 5.56 NATO är en ammunitionsstandard och inget annat. Ammunitionen kan tillverkas var som helst, även i länder som inte är Nato-medlemmar. Om ett land som är medlem i Nato skickar stöd till Ukraina görs detta från det egna landet. Nato har ingen egen armé eller stående militär utan är en försvarsallians. Det enda som finns är en befälsstruktur och ett välövat samarbete mellan medlemsstater. Du kommer inte att begripa ett ord av det här så jag vet inte varför jag gör mig besväret.
Citera
2022-12-07, 12:33
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja i en sån grop i denna temperatur är du ju helt stridsoduglig efter några timmar.

Killen reagerade ju knappt då granaten exploderade!

Jag fattar verkligen inte de ryska soldaternas beteende??!
Bara passivt ligga ner i små gropar i marken, ibland direkt på backen utan något som helst skydd, och bara vänta?
Citera
2022-12-07, 12:33
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hmm, man har ju undrat varför ryssens terrorbombningar med missiler kommer så sällan den senaste tiden? Nu visar det sig att ryssens missiler är nytillverkade!! Jag trodde att de här efterblivna Sovjet-missilerna enbart togs från lager. Nu verkar det ju som att lager från Sovjet redan är slut ju.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1600435429710483458
Med tanke på att de bara hade kapacitet att tillverka 3 st Kalibr i månaden och att den innehöll ca 800 amerikanska komponenter, lär det vara svårt att få fram några större volymer snabbt!
Citera
2022-12-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nej inget konstigt alls, de har ju såklart haft ett litet lager av komponenter. Blir intressant att se hur mycket de lyckas få ihop (och hur snabbt) framöver.

De hade til och med bunkrat ganska mycket med komponenter innan kriget, så nånting gjorde de väl rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
När du ändå är igång, så kan du väl nämna några krig där inte infrastruktur atrackerats och civilila har drabbats.

Kriget mellan Ryssland och Ukraina 2014 - .

Hur många civila ryssar har dött?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Det står 5.56 NATO. Du är för oinsatt för att förstå vad det betyder. Sluta skriv om saker du inte förstår.

Jo det är sant man har tagit fram en gemensam standard för ammunition inom medlems staterna
vilket är logistiskt smart i det fall artikel 5 skulle utlösas .
NATO länderna genomför även gemensamma övningar då och då för att bättre kunna samverka
i det fall något medlemsland skulle bli angripet .
Detta gör dock inte NATO till en krigsorganisation .
Nato är och förblir en försvarsallians och syftet är och förblir att man hjälper varann i nödlägen.
Citera
2022-12-07, 12:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
5,56 NATO är en kaliber, dumskalle. Och du har länkat en film från Indonesien?

Att det står vilken kaliber det är på lådorna betyder inte att NATO har en massa vapen, det är fortfarande medlemsländerna som har alla resurser. NATO är en politisk organisation på samma sätt som FN är det. FN har inte heller egna vapen utan det är medlemsländerna som har det...

Det är ett Proxykrig (ombudskrig) det vet dom flesta... "Ombudskrig, krig via ombud eller proxykrig är en typ av krigföring. Det kännetecknas av att två relativt mäktiga stater (eller grupperingar av stater) indirekt ligger i krig med varandra på en tredje stats territorium, utan att de två stormakternas styrkor öppet bekämpar varandra.
En stat inblandad i ett ombudskrig kämpar ofta mot sina motståndares allierade, samtidigt som de bistår sina egna allierade i kampen mot deras gemensamma fiende. I ett ombudskrig kan båda stormakterna föra krig via ombud, eller så är den ena stormakten direkt krigförande medan den andra stormakten stöder sin allierade."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ombudskrig

Nato har skickat mängder med utrustning så absolut att dom har en bricka i spelet.
Citera
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Du din lilla pojk, ett land som är i krig är i en ganska allvarlig situation. Eller är det rysspropaganda att Ryssland är i krig med i Ukraina? 50% av lnfrastrukturen är helt utslagen och många av dom största städerna i landet är helt utan ström, fryser och har dåligt med mat.
Och varför tror du då att människor stannar kvar?

Du nämnde att de var hjärndöda? Tror du verkligen att det är så?

I så fall tror jag mer på att du är hjärndöd!
Citera
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Kryssningsmissilerna dom använde i attacken nu i veckan skapades tydligen i Oktober och November. Så dom kan nog hålla på ett bra tag till.

Hur vet du det?
Kan ju vara det sista som går åt nu, lagren är tomma och de kastar desperat allt vad de kan för att få till en hastig kapitulation av UA innan vintern slår till på allvar och soldaterna börjar frysa ihjäl i allt större antal.
Citera
2022-12-07, 12:37
Medlem
Bombolenats avatar
Ukrainsk drönare spränger artilleriammunition som bara ligger i högar på marken. Tre granater släpps totalt. Var lite intressant att se att inte alla small på en gång.

https://mobile.twitter.com/Osinttechnical/status/1599677165377032194
Citera
2022-12-07, 12:38
Medlem
Citat:
Kryssningsmissilerna dom använde i attacken nu i veckan skapades tydligen i Oktober och November. Så dom kan nog hålla på ett bra tag till.

Det säger ju ingenting om hur mycket de har kvar. Det kan vara slut, de kan ga delar till 2000 robotar till.

Men att de skjuter iväg robotar nästan direkt efter att de byggts kan ju ge en fingervisning om att deras robotlager är tömda, och nu skjuter de efterhand de blir klara.
Citera
2022-12-07, 12:39
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Och varför tror du då att människor stannar kvar?

Du nämnde att de var hjärndöda? Tror du verkligen att det är så?

I så fall tror jag mer på att du är hjärndöd!
Ja om du stannar frivilligt i en krigszon är du jävligt dum.
Du får kalla mig hjärndöd, det betyder ingenting alls från dig som tycker ett land i krig inte är i en allvarlig situation. Hur gammal är du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in