2022-12-06, 21:40
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte alls "all rätt" att bomba i själva Ryssland.. Ukraina försätter hela väst i fara att göra så. Sjukt oansvarigt och kniv i ryggen på länders ledare när dom likt sagt åt Zelensky att Ukraina inte får använda vapen på det sättet.
Självklart har ukraina all rätt att bomba i tZardvärgens land för alla kidnappade ukrainska barn måste avruzifieras och avhomofieras samt återföras hem
Citera
2022-12-06, 21:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast det du säger är inte helt sant. Ukraina och ukrainarna vill tillhöra väst. Skillnaden mellan Ukraina och Ryssland är att det är Moskva som förtryckt Ukraina, medan Ukrainarna, som har ett eget språk och kultur har velat vara fria. De har aldrig velat tillhöra Ryssland eller Sovjet. Ryssarna själva har sett Ukrainarna som deras "kusiner" som de sa i början av kriget. De trodde helt ärligt att Ukrainarna gillade dem och ville tillhöra Ryssland. Påminner egentligen om Kejsardömet Österrike-Ungern och Jugoslavien. När sedan kriget startade och ryssarna insåg sanningen, började man hata ukrainarna. Jag har liknat det vid en slavägare som trott att hans slavar älskat honom, då de varit så ödmjuka mot honom och inte förstått att det varit av rädsla. Däremot är det inte ryssar som Ukrainarna hatar utan det ryska styret i Moskva och de som går deras ärenden. Moskoviterna.

Så striden här går mellan människors rätt att vara fria eller slavar under moskovitiskt styre. Ryssland anföll för att utöka sitt rike och lägga andra folk under sig. Ryssarna kan inte se Ryssland som bara ett land, utan vill vara en stormakt. Så striden handlar även om deras expansion. I förlängningen är de ett hot mot väst. Nu gick inget som tänkt. Men om de hade lyckats med Ukraina direkt, skulle man fortsatt med land efter land. Så man kan se det här på samma sätt som Hitlers försök att ta Polen. Den gången gjorde man inte mycket och då blev det som det blev. Nu gäller det att mota Olle vid grind. Ska vi leva under Rysslands hammare eller USA:s paraply. Vad skulle du välja.
Det är möjligt att min lilla jämförelse (i förbigående) var ytlig, men den gällde alltså Ukraina som ett mini-Ryssland demografiskt och kulturellt. Det var inte fråga om någon mentalitet eller några politiska ambitioner. Jag är villig att erkänna att jämförelsen är fel, men då främst för att de västligaste delarna av Ukraina har mest gemensamt med Polen och Litauen. På alla sätt.

Ryssland och ryssar har dominerat det nuvarande Ukraina och folken där — visst är det så. Det går inte att spola tillbaka bandet, hur mycket man än skulle vilja det. Det börjar som bekant redan på 1700-talet. Det ena har lett till det andra i en obruten händelsernas kedja. Fan, egentligen kan Ukraina jämföras med Skåneland och dess plats i först det danska kungariket och därefter det svenska. Tänk på landskapet. Tänk på den lite speciella lokalpatriotismen. Den ukrainska patriotismen var också en smått marginell företeelse fram till början på 1900-talet. Den skånska är i våra dagar mest på skämt (beklagar verkligen, kära Skåne...). Om den svenska stormakten hade bestått långt fram i tiden och stormakten Sverige fallit sönder i mindre bitar hade kanske Skåne varit vårt Ukraina. Jag tror att det är så man kan tänka. Skåne hade säkert velat knyta närmare kontakter med kontinentaleuropa, för att distansera sig från "den svenska världen" — fast svenska kultur under svensk ockupation gjort bestående avtryck på den skånska.

Jag ser konflikten i Ukraina som ett inbördeskrig initialt, helt naturligt pga. det nuvarande Ukrainas historiskt brokiga karaktär. Sovjetunionen fyllde samma stabiliserande funktion som en gång statsbildningen Jugoslavien på Balkan. Sovjetunionens hastiga upplösning gav aldrig tillfälle till en uppgörelse med det förflutna. Den sköts på framtiden. Och visst ingår ett expansionselement från Rysslands sida — de tar hellre "tillbaka" Ukraina än att Kiev närmar sig EU. Där har vi en konflikt mellan den ryska och den ukrainska staten, utan att blanda in folken. Vid en undersökning 2014 var omkring 80 procent av de tillfrågade i östra Ukraina negativa till Euromaidan, medan motsvarande siffror i västligaste Ukraina stödde den. Jag drar inga växlar på det.

Inget av det jag skriver behöver vara rätt eller fel, sant eller falskt. Det jag plitar ned är mina reflektioner och mina egna tolkningar. Och jag skulle säga att vi redan lever under USA:s paraply sedan 50-talet.
Citera
2022-12-06, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Ryssarna bjuder på värme.

https://t.me/Slavyangrad/23905

❗️*A massive Russian air force attack on Ukraine's infrastructure started at 20:00 (Moscow time).

Landing of missiles have already been confirmed in Odessa, Nykolayev, Dnepropetrovsk, Lvov, Vinnytsa, Poltava, Zhytomyr, Cherkasy, Kirovograd and Zaporozhye regions.

https://t.me/WarDonbass/89462

Tydligen massiv attack. Undrar hur många 100-tals % av raketerna UAF skjuter ner denna gång.

Känns som det är för sent, detta borde Putin gjort veckan innan invasionen. Makan till värdelös krigsföring.
Citera
2022-12-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jodå han tjatar hela tiden men väst börjar ju få slut på vapenlagren nu så det börjar gå trögare.. Var ju heller inte så längesedan som Biden fräste åt Zelensky att han borde visa lite mer tacksamhet.
https://nypost.com/2022/10/31/biden-lost-his-temper-with-zelensky-over-more-aid-report/

Jo det var ett rätt bra tag sen, i juni för att vara exakt. Inte som att USA slutat leverera efter dess.
Citera
2022-12-06, 21:42
Medlem
Citat:
De 300.000 mobiliserade samt ytterligare ca 50.000 frivilliga sen skulle jag nästan slå vad om att Vitryssland går in snart. Lite rykten som florerar.

Så allt är baserat på rykten?

Delar av de 300 000 mobiliserade finns fortfarande kvar på sina orter och marscherar runt och bråkar med sina befäl i brist på annat att göra.
Delar är redan insatta i fronten, vissa har redan blivit dödade eller tillfångatagna.
Delar har inte ens fått fram sin utrustning. Politiker inom ryska Duman erkänner även detta.

Om nu allt manskap och utrustning fanns på plats, varför syns inte dessa?
De borde öva, öva, öva, öva och åter öva innan man går in i en konflikt. Finns det inget material på stora vida webben som styrker detta?
Citera
2022-12-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ganska imponerade att ett Private Military Contractor företag har egna jaktflygplan och helikoptrar (samt artilleri m.m)

USA.. not so much

https://youtu.be/rc-w4Uy8BFA

De hade och det ramlade ner...
Citera
2022-12-06, 21:47
Medlem
Citat:
Lmao. Du påstår att du vet hur läget är medans senare i samma inlägg fråga efter källor som styrker ditt antagande.

Det kallas att vara idiot och/eller bög.

Det är Ryska armén, det är inte UAF, de kör på optics.

Det jag efterfrågar är källor på dina påståenden...
Citera
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
De hade och det ramlade ner...

Tragiskt men sådant räknar man med som soldat. Fråga de 100.000 officerarna i UAF som enligt von Leyen stupat.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Jo det var ett rätt bra tag sen, i juni för att vara exakt. Inte som att USA slutat leverera efter dess.

Tids nog kommer det nog bli mer irritationer mot Ukraina i väst.. jag är rätt så säker på detta. Dels för att Zelensky även börjat gå över gränserna med vapen han får. Sälja på svarta marknaden samt använda det utanför landet vid terrorbrott.
Citera
2022-12-06, 21:50
Medlem
LeeVans avatar
CNN-korrespondent har utfrågning av UD-taleskvinnan Maria Zakharova och ställer henne till svars för läget i Ukraina. Hon har en hel del att berätta.

(Svensk text tillgänglig)
https://www.youtube.com/watch?v=IHRaT_Et5Og
Citera
2022-12-06, 21:53
Medlem
Har vi inga ryska soldater i Ukraina som dör eller skadas av de ryska bombningarna??
Citera
2022-12-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ca 2000 om jag minns rätt, var ju element ur många förband som försvarde mariopoul. finns en wikisida om du vill grotta ner dig.

absolut, att slå ut den civila adiminstrationen är ju ett militärstrategiskt relvant mål, men att köra fast 50km från sin gräns och fördröjas hade nog betydande konsekvenser på flertalet operativa mål.

att rysslands initiala övertag inte resulterade i luftherravälde, genobrott eller ja, någoting alls egentligen, med extremt höga förluster och materiell ser vi ju fortfarande konsekvensen av idag.

edit: inte för att föringa deras terror, mördande av obeväpnade pensinärer och barn, massgravar och tortyr de hinner med, men det är inte militärstrategiskt relvanta mål....

haha, tror iför inte det hade hjälpt om den kommit fram, snarare var det ytterligare en av flertalet lyckade ukrainska drag, kommer säkert bli fenomenala dokumentärer i framtiden (efter kriget slut)

Det tror jag inte, men visst kriget hade nog haft en anna skepnad än det vi ser idag, ryska flygbaser bombas, röda armen förnedras och slaktas inför öppen ridå och ryssland är satt i konkurs...

Hade man tagit Kiev hade Zelinsky och regeringen inte kunnat vara kvar i landet .
Då hade man rasat som ett korthus .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in