2022-12-06, 19:03
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Till alla som tror att det kommer någon vargavinter som fryser allt kan titta på följande länk för historisk väderdata över Donetsk.
Temperaturen ligger vanligtvis runt 0°C i december-januari. Vissa perioder kan temperaturen krypa ner till -3, -4 °C, oftast under natten, och sen finns det år där kvicksilvret nästan aldrig dyker under 0°C.

https://www.timeanddate.com/weather/ukraine/donetsk/historic?month=12&year=2021

Jag tar hellre 10- än nollgradigt, då allt blir blött och inget torkar.
Citera
2022-12-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Totalt irrelevant. Ryssland måste passera Bosporen för att ta sig ur Svarta Havet iaf. T.o.m Grekland har förmåga att sänka fartyg i Bosporen och Marmarasjön.

Sen får ju inte Nato heller göra det i angreppssyfte eftersom det är en försvarsallians.
Dessutom behöver inte NATO Krim för att sänka varenda skuta i Svarta Havet.
Citera
2022-12-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Jag tar hellre 10- än nollgradigt, då allt blir blött och inget torkar.

Och fordon riskerar inte att fastna lika lätt
Citera
2022-12-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är väl svårt att jämföra S-300 med patriot eftersom patriot inte används?

Den har använts i andra krig och visat "vad den går för". Det har ju inte precis varit en grej för Zelenski att få Patriot under krigets gång. Det har det däremot varit med Nato-robaotar med längre räckvidd man har än de man haft kvar sedan sovjettiden.

Ukrainske bedömmaren jag gärna lyssnar på, jag tycker han är riktigt negativ till allt för krig är verkligen hemskt men ger den mest balanserade synen på kriget av alla, återkommer gång på gång till att ukrainska regeringsarmen sköts på ett sovjetiskt sätt och att detta verkligen straffar sig gentemot Wagner som styrs på ett klokt och modernt flexibelt sätt. Dessutom konstaterar han med sorg i dag att även Rysslands arme styrs och sköts på ett mindre sovjetiskt sätt än den ukrainska. Enligt honom kan den ukrainska armen omöjligt vinna krig mot Wagner och inte mot ryska armen heller för den har större kraft och soldatresurser.

Dagens uppdatering från Ukraina. Kanske lite för avancerat för dig och du begriper kanske inte engelska:

https://www.youtube.com/watch?v=qfTTO3BlyQo
Citera
2022-12-06, 19:06
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Man skulle kanske ha tänkt på den saken, innan man gav sig på Ukraina.
Men Ukraina ville ju gå med i NATO redan före 2022. Och USA:s presidenter har ju länge velat härska över hela världen även om de benämnt det mera positivt som att man skulle bli hela världens poliser.
Citera
2022-12-06, 19:09
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Javisst slutar kriget i morgon börjar man ju handla direkt igen.
Knappast!

Sanktionerna kommer att ligga kvar tills Ryssland lämnat hela Ukraina, betalat skadeståndet till offer, ersatt Ukraina för alla skador och utlämnat alla krigsförbrytare typ Putin, Lavrov och alla militärer som varit inblandade.

Det lär ta några decennier innan allt kan återgå till det som gällde innan 2014.
Citera
2022-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom fångade ju in ett gäng i deras högkvarter mariupol.

Högkvarter?

Azov regemntet är baserat i kiev (träning och mobiliseringskontor) sedan 2015?
Citera
2022-12-06, 19:12
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det här att Ukraina i hög grad byggde sitt luftvärn på S-300 robotar och att dessa är effektivare än Patiot är inget jag "hittat på" Däremot är Nato-radarsystemen totalt överlägsna både de ryska och sovjetiska.

"vite mannen" är så förblindade av sin egen rasism att de är jordens grädda att de tror inte andra raser kan skapa något klokt. Tar du äv dig de där rasistglasögonen så kan du möta sanningen - tänkande är inget "vite mannen" har ensamrätt på.

En försvarsindustri som drivs av kapitalism har sina svagheter - detta visar inte minst amerikansk försvarsindustri. Dyra och inkomstbringande lösningar går före kostnadseffektivitet. I Ryssland där man har kvar försvarsindustrin i samhällets händer funkar den kostnadseffekivare och därmed bättre. Att USA och västvärlden ligger före i teknisk utveckling och även viss forskning är en helt annan sak.

Hur många Iranska mopeddrönare får man för en Swtchblade? Jag gissar flera hundra kanske ännu fler.

Om man skall lönnmörda misshagligas ledare har Switchblade visat sig bra men inte att kriga med.

Är man så okunnig som du så återstår bara personangrepp eller OT-anmälningar.
En switchblade kostar bara en bråkdel av en Iransk moppedrönare!
Citera
2022-12-06, 19:14
Medlem
Vi hade ytterligare ett dygn med stora personella bögförluster för Ryska HBTQ-federationen. 510 eliminerade innebär att vi har totalt 92200 definitiva personalförluster bortsett också många skadade. Snittet är 323 per dygn men stigande.

Detta innebär också att 100.000 gränsen sprängs om 19 dagar om vi räknar ned till 410 eliminerade brottslingar framöver per dygn.
Alltså sker genombrotten den 25 december, vi ser siffrorna den dagen.

I övrigt är dom bögryska förlusterna måttliga, med 5 tanks, 5 bepansrade fordon, endast 1 sketet artillerisystem och 8 förstörda lastbilar/tankbilar.

Just nu är det mest patruller som avlägnas, inte så mycket kolonner längre,
Citera
2022-12-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
1. Samma sak kan väl sägas om Ryssarna. Är de nu så bra, borde de väl ha vunnit kriget. Rapporterna om Rysslands dåliga materiel kommer från ryssarna själva i första hand. De har gjort massor av filmer själva där de visar upp hur dåligt det är. Men kanske dom ljuger?

2. Varför skulle Ukrainarna drabbas av konsekvenser för att de använder raketer för att skjuta ned ryska raketer. Om det var en Ukrainsk raket, var det en konsekvens av ryssarnas attackerar dem. En olyckshändelse i så fall.

Ja. Och?

Att det förekommer kritik betyder ju inte att allt är dåligt som du verkar ta det som bevis för?

Det kan ju också betyda att samhällsdebatten i Ryssland är friare i Ryssland vilket jag som följer båda sidor tror den är. Överhuvudtaget är repression av oppositionella av olika slag mycket hårdare och brutalare i Ukraina än i Ryssland.

Svenska Nato-runkare jämför alltid demokrati och yttrandefrihet i Ryssland med den i Sverige som ju ändå inte är ett krigförande land i alla fall inte officiellt. Ett ganska bra land att jämföra Ryssland med är Ukraina vad gäller yttrandefrihet och demokrati. Där vinner Ryssland i allt.

Jag tror du inte vet någonting om demokrati och yttrandefrihet i Ukraina varken under eller före kriget. Antar du skiter högaktningsfullt i det, bara de strider för "demkratin" och dödar ryZZar.
Citera
2022-12-06, 19:21
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det här att Ukraina i hög grad byggde sitt luftvärn på S-300 robotar och att dessa är effektivare än Patiot är inget jag "hittat på" Däremot är Nato-radarsystemen totalt överlägsna både de ryska och sovjetiska.

"vite mannen" är så förblindade av sin egen rasism att de är jordens grädda att de tror inte andra raser kan skapa något klokt. Tar du äv dig de där rasistglasögonen så kan du möta sanningen - tänkande är inget "vite mannen" har ensamrätt på.

En försvarsindustri som drivs av kapitalism har sina svagheter - detta visar inte minst amerikansk försvarsindustri. Dyra och inkomstbringande lösningar går före kostnadseffektivitet. I Ryssland där man har kvar försvarsindustrin i samhällets händer funkar den kostnadseffekivare och därmed bättre. Att USA och västvärlden ligger före i teknisk utveckling och även viss forskning är en helt annan sak.

Hur många Iranska mopeddrönare får man för en Swtchblade? Jag gissar flera hundra kanske ännu fler.

Om man skall lönnmörda misshagligas ledare har Switchblade visat sig bra men inte att kriga med.

Är man så okunnig som du så återstår bara personangrepp eller OT-anmälningar.

Snarare har väl många analytiker överskattat Rysslands förmåga. Och jag har inte läst någon som inte aktat materialet från sovjettiden. Problemet för Ryssland är att de haft svårt att utveckla sådant som inte bygger på sovjetisk teknik, kanske för att de förlorade mycket kunskap när bland annat Ukraina blev självständigt.

Sedan att Putin byggt en kleptokrati och sett till att hålla organisationen kring försvaret svagt för att de inte ska kunna hota honom är också en faktor, vad jag hört dog de flesta framgångsrika generaler från Tjetjenienkriget inom något år efter att det slutat.
Citera
2022-12-06, 19:22
Medlem
Det grundas väl mycket på att moskviterna var fogdar åt mongolerna.
Hur mycket mer asiatiska gener de fick i sig är väl mer oklart med tanke på att även Kiev brändes.

De ukrainare jag vet är mest ljusa men en del är lite åt moldav/ syd europe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in