2022-12-06, 18:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Gott om svarta studerande i Ukraina före kriget. Men de drog direkt när kriget startade. Och klagade högljutt över att Ukrainas kvinnor och barn hade företräder på tågen ur landet….
Ganska naturligt ändå att utbytesstudenter och medborgare i andra länder flyr fältet när krig utbryter. Det måste vara försvinnande få svarta som bosatt sig permanent i Ukraina och lärt sig ukrainska eller ryska.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det där stämmer och det är fler som ifrågasatt det... ser man på befolkningen så är det i stort sett inga invånare från "fel region" judarna har också minskat drastiskt. Ett riktigt skitland är det. När kriget på allvar bröt ut med hjälp av Stor-ryssland flydde många till väst men rasismen var tydlig vid gränserna.. dom blev slagna och sparkade av ukrainska soldater och vakter. https://www.youtube.com/watch?v=c17tY3tgOlQ

Men det märks tydligt också av dom invånare som bott i Ukraina samt studenter..
"Ukrainsk nationalism ses också som ett problem bland fler etniska minoriteter i Ukraina, inte bara av ryssarna".-Globalis
Och ändå ser många i Ukraina själva ut som den värsta sortens bastarder. Halvturkar, grekättlingar, zigenare, resande, khazarer, kosacker och tatarer i en enda salig blandning. UAF består till stor del av smutsiga, kedjerökande gubbar. Därtill finns olika specialförband som utgörs av hela, rena och ofta ljusare män. De senare fastnar gärna på bild. Har jag märkt. Det är ju bedrägeri för att hudfärgsautister i andra länder ska ha något att identifiera sig med.

Har svårt att förstå att folk menar sig se så tydlig skillnad på ett reguljärt ukrainskt förband med en T-64 i hasorna och något av de mer eftersatta ryska förbanden. Det ukrainska "vita hoppet" ska det onaneras till. Det är väl det.
Citera
2022-12-06, 18:27
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Inte med sig men det förekommer väl i medicutrustning dom fått tag på. Eller hittat.

Haha... Du är rolig du... Hur gick det förresten med min fråga om detta är sant eller inte?

https://youtu.be/XQc6mJ7u8gQ

Du har undvikit frågan nu ett gäng dagar.

Hur kommer det sig?
Citera
2022-12-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är den vidrigaste temperaturen*. Då innebär det att man även blir riktigt blöt. -5 - 15 C är den bästa temperaturen. Blötan gör att du förvärrar energiförlusten med 15-20 gånger.

Över -40 C kan man lägga ner krigandet.

Det betyder också att du aldrig får till en stabil tjäle förutom under kortare perioder. Mer vattenrika markytor som områden runt vattendrag och våtmarker kommer aldrig gå att passera med fordon.
Efter att ha lyssnat på alla "experter" hade jag inbillat mig om en vinter likt norra Sverige. I verkligheten är det mer en Stockholmsvinter.
Citera
2022-12-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Man kan ju tvångsrekvirera civila lastbilar och bussar men det får ju andra konsekvenser för samhället.
Och nej, ryska armén har inte i dagsläget transportfordon för att klara logistiken för fantasiarméer på miljoner eller ens 500000 man.
Jag vill bara försiktigt påpeka att eftersom Ryssland i princip inte har några vägar så är deras enda möjlighet till transporter järnväg.

På grund av extrem brist på reservdelar (lager) har man redan i september tagit 10.000 vagnar ur drift och ytterligare 250.000 står på tur att tas ur drift.

Hela Rysslands transportsystem är därmed svårt sargat. Lagersystemen är av en typ som inte hursomhelst kan ersättas.
Citera
2022-12-06, 18:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
71st tog man ur lagret. Enligt wikipedia har Ukraina 301 diesel lokomotiv. Dom klarar sig nog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_Railways#Diesel_and_electric_multiple_un its
Det där är bara ett av tågbolagen i Ukraina (det största iofs). Totalt hade man 2400 diesel-lokomotiv innan kriget:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Ukraine

Med tanke på att de största bolaget bara har 301 diesel-lok så gissar jag att en del av de 2400 är mindre, kanske för rangerbangårdar precis som i Sverige. Men 2400 är en j-a massa lok. Dessutom har Ukraina 2/3 lokomotiv-fabriker i icke-ockuperat område.
Citera
2022-12-06, 18:29
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Dom vill ha frusen mark, vet inte när det händer i ukraina vet du? . Ryssland har jävligt mycket transportfordon för militärer, hur många fordon tror du att det behövs- kanske 2000st

Det räcker säker om de får 3-4 hundra i varje bil!
Citera
2022-12-06, 18:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Till alla som tror att det kommer någon vargavinter som fryser allt kan titta på följande länk för historisk väderdata över Donetsk.
Temperaturen ligger vanligtvis runt 0°C i december-januari. Vissa perioder kan temperaturen krypa ner till -3, -4 °C, oftast under natten, och sen finns det år där kvicksilvret nästan aldrig dyker under 0°C.

https://www.timeanddate.com/weather/ukraine/donetsk/historic?month=12&year=2021
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är den vidrigaste temperaturen*. Då innebär det att man även blir riktigt blöt. -5 - 15 C är den bästa temperaturen. Blötan gör att du förvärrar energiförlusten med 15-20 gånger.

Över -40 C kan man lägga ner krigandet.
För den som vill grotta ner sig mer i effekten av vinter på Ukrainas och Rysslands militära förmåga rekommenderas, som alltid, genomgången av PERUN:
https://youtu.be/PI3PpsM3NOI
Hans slutsats är att båda sidorna bör ha utrustning och vana att strida i de förväntade temperaturerna, vilka som ni skriver kommer att ligga i den jobbiga ”wet cold”-zonen i Donbas.
Citera
2022-12-06, 18:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Och ändå ser många i Ukraina själva ut som den värsta sortens bastarder. Halvturkar, grekättlingar, zigenare, resande, khazarer, kosacker och tatarer i en enda salig blandning. UAF består till stor del av smutsiga, kedjerökande gubbar. Därtill finns olika specialförband som utgörs av hela, rena och ofta ljusare män. De senare fastnar gärna på bild. Har jag märkt. Det är ju bedrägeri för att hudfärgsautister i andra länder ska ha något att identifiera sig med.

Har svårt att förstå att folk menar sig se så tydlig skillnad på ett reguljärt ukrainskt förband med en T-64 i hasorna och något av de mer eftersatta ryska förbanden. Det ukrainska "vita hoppet" ska det onaneras till. Det är väl det.
Nu är det väl de som håller på Ryssland, som ser ryssarna som det "vita hoppet", där man företrädesvis visar upp ryssar, men där det finns ett tio-tjugotal ytterligare folk, utöver de i Ukrainska armén. Däremot visar Ukraina gärna upp de från andra länder som slåss i den Ukrainska armén, fast de är en liten majoritet, för att visa att det är fler människor som ställer upp på den rätta sidan.
Citera
2022-12-06, 18:41
Medlem
1) Hur går det med kriget?
Det spekuleras om att det är inte alls så som media målar upp hur elaka Ryssland är och samtidigt hur svaga Ryssland är.

Angående om att Ryssland är ''elaka'' kan jag dels hålla med. Men att Ryssland är ''svaga'' börjar jag känna starka tvivel. Man diskuterade om och om igen i flera månader om hur Ryssland ''backar'', om hur fler och fler Ryska soldater dödas och ''förlorar'' sina starkaste vapen m.m. Dessutom om att Ryssland hade ''glömt'' att ta med vätska och föda in till kriget, så många ''svälter'' ihjäl och ''slåss'' ''hungriga'' m.m.

Ja, nu har det ju nästan gått ett helt år och fortfarande håller kriget på. Hade Ryssland varit så dåliga så som det sades i början, så hade väl kriget varit slut för länge sedan.

2) Sen undrar jag vad som hände med det där med att Ukraina råkade skicka iväg en robot och dödade två personer. Blev det någon konsekvens för Ukraina?
Citera
2022-12-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om man bara slutar köpa (från Ryssland) sägs det att det kan bli kaos, marknadspriserna kan stiga väldigt mycket. Jag vet inte om det är sant.

Där är ju heller inget som säger att EU&co inte kan göra om på bojkotten ifall det inte har avsedd effekt.

Tack för erkännandet.

Ja väst sitter i klorna och knät på prutten.
Detta var en del av planen med invasionen.
Citera
2022-12-06, 18:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
1) Hur går det med kriget?
Det spekuleras om att det är inte alls så som media målar upp hur elaka Ryssland är och samtidigt hur svaga Ryssland är.

Angående om att Ryssland är ''elaka'' kan jag dels hålla med. Men att Ryssland är ''svaga'' börjar jag känna starka tvivel. Man diskuterade om och om igen i flera månader om hur Ryssland ''backar'', om hur fler och fler Ryska soldater dödas och ''förlorar'' sina starkaste vapen m.m. Dessutom om att Ryssland hade ''glömt'' att ta med vätska och föda in till kriget, så många ''svälter'' ihjäl och ''slåss'' ''hungriga'' m.m.

Ja, nu har det ju nästan gått ett helt år och fortfarande håller kriget på. Hade Ryssland varit så dåliga så som det sades i början, så hade väl kriget varit slut för länge sedan.

2) Sen undrar jag vad som hände med det där med att Ukraina råkade skicka iväg en robot och dödade två personer. Blev det någon konsekvens för Ukraina?
1. Samma sak kan väl sägas om Ryssarna. Är de nu så bra, borde de väl ha vunnit kriget. Rapporterna om Rysslands dåliga materiel kommer från ryssarna själva i första hand. De har gjort massor av filmer själva där de visar upp hur dåligt det är. Men kanske dom ljuger?

2. Varför skulle Ukrainarna drabbas av konsekvenser för att de använder raketer för att skjuta ned ryska raketer. Om det var en Ukrainsk raket, var det en konsekvens av ryssarnas attackerar dem. En olyckshändelse i så fall.
Citera
2022-12-06, 18:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja Usa liksom Europa vill givetvis försvaga Ryssland så hotbilden och krigsskramlet från Kreml mattas av. Men part är man ju inte för det, är ju bara ett politiskt och moraliskt ställningstagande. Sedan finns ju inga knivskarpa gränser i var något ickestridande land står i en konflikt utan bara den upplevda eller som i Rysslands fall den rent politiskt fabricerade eller inbillade.

Så om Ryssland sponsrar några separatister i Sverige med 500 miljarder SEK (tillräckligt för att de skulle göra ett län i sverige obeboeligt, de skulle kunna ge 250 000 kr var till 10 000 olika psykopater plus utrustning) så skulle du inte säga att de var en part i en sådan situation.

Ekonomi är bara ett sätt att föra krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in