2022-12-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Om båda varit inblandade i händelsen som ledde till att TT avled kan båda mycket väl dömas för mord, oavsett vem av dem som orsakade den dödliga skadan.

OM det är så att en av de misstänkta mgm inte deltog i mordet på så sätt som den andra gjorde - då kan det bli lägre straff för den personen när rättegången (äntligen) kommer igång, om kanske 3-6 månader?

Allt hänger på de bevis polis och åklagare har, samt vad provsvaren från NFC visar.
Kan bli allt mellan vållande/grovt vållande/dråp eller mord. Plus en hel del däremellan.

Har en känsla av att en av kvinnorna inte deltog i brottet i samma utsträckning som den andra. Men det alltså min KÄNSLA. Inget annat.
Citera
2022-12-06, 16:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, jag måste vara dummast i världen. Blev lite förvånad att just du skulle ha grepen som tilltänkt mordvapen.

Däremot tror jag att påsen om den hittas eller kan identifieras som tillhörande Tove, då kan man också vara mer säker på att cykeln som setts stå vid JJ:s verkligen vr Toves och ingen annans.

För hur ska man annars säkert kunna avgöra att just den cykeln var Toves?
Kanske grannen, som flyttade på den, minns hur den såg ut?
Citera
2022-12-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Däremot tror jag att påsen om den hittas eller kan identifieras som tillhörande Tove, då kan man också vara mer säker på att cykeln som setts stå vid JJ:s verkligen vr Toves och ingen annans.

För hur ska man annars säkert kunna avgöra att just den cykeln var Toves?

Nej jag har funderat på det oxå, grannen har ju sett den och kan säkert identifiera den som Toves om han får se den igen men tror inte det håller. Då återstår ju påsen som låg i om man kan knyta den till Tove, framförallt hitta den igen
Citera
2022-12-06, 16:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Kanske grannen, som flyttade på den, minns hur den såg ut?

Ja, absolut att han kan ha gjort det.
Men- i mörkret kan man kanske missa detaljer som färg (vilken färg sa han att cykeln hade och vilken färg har den i verkligheten?), vilket märke osv.

Han minns också att JJ sa ett namn, vilket ju kan användas av försvaret.
Det är ju ändå en viktig detalj med cykeln som senasre hittas på en annan adress.

Försvaret kanske kommer att hävda att Tove själv tagit sig dit, och att cykeln som stod vid JJs hus aldrig var Toves.
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-06 kl. 16:55.
Citera
2022-12-06, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonfisken
Punkt A på kartan i den första länken är den vändplats jag syftar på.

Vägen är kuperad. Väldigt brant i början där ni sett bilder på likbilen för att sedan plana ut en bit in på vägen.

Om du zoomar in på kartan så det du ju även den vägen ner mot koltorpet lite svagt som inte syntes på andra kartor…

Jag måste vara väldigt seg i huvudet idag, men är det på denna plats du menar att bilen kan ha vänt?

https://kartor.eniro.se/?c=57.361077,15.199435&z=16&l=aerial&d={%22m%22:[[57.361731,15.204885,%22V%C3%A4ndplats%3F%22,1]]}
Citera
2022-12-06, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Ja, de är så tysta och när man läser allt det som skrivits här så känner man ju spontant att man vill försvara dom när de inte är dömda..

Det förstår jag, till skillnad från vissa andra. Tror dock att de eller en av dem är skyldig. Men det är domstolens uppgift att döma, inte vår.
Citera
2022-12-06, 17:05
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Många tvivlar? Vad har du fått det ifrån? Det här fallet känns snarare tvärtom ganska uppenbart, och av de lilla vi "redan" känner till och fått ta del av ifrån media etc så kan du ju med lite slutledningsförmåga räkna ut att polisen vet väldigt mycket mer och förmodligen har massor med bevis "redan". Det var ett oplanerat dåd av 2 ostraffade kvinnor som sköts extremt amatörmässigt.
Precis, om man nu inte räknar skribenterna @M.E.J och @rhis som många tvivlare.

Men de har en egen agenda och tas inte på allvar av någon med normal IQ.
Fanns väl några tvivlare i början med suspekta teorier som cykelolycka mm.Men deras "teorier" har vittrat sönder.
Känns som solklart utifrån det vi vet.
Citera
2022-12-06, 17:11
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen

Fanns väl några tvivlare i början med suspekta teorier som cykelolycka mm.Men deras "teorier" har vittrat sönder.

Känns ju lagom märkligt dessutom om man sitter häktad/ i förvar så här pass länge om man är totalt oskyldig... De har självklart begått gärningen, men hur och varför får vi reda på sen.
Citera
2022-12-06, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Själv hoppas jag på ett nytt avsnitt helt tillägnat grepen! Hur länge fanns grepen på gården? Hur många skördar har grepen överlevt? Vilka har hanterat grepen? Hur effektiv som mordvapen är grepen? Köpte någon grepen?

Och givetvis en intervju med den nya ägaren till grepen!

Så den jävla grepen hänger med fortfarande...! Som mordvapen? En sån grep har väl 4-5 stadiga tänder, mer som ett tortyrredskap om den används mot en människa, men också dödligt.

Fattar inte värdet av detta med grepen i fallet. Om det inte är så att T levande förts till fyndplatsen och där torterats dödligt med grepen.

Eftersom vi varken vet mordplats eller fyndplats, inte heller vet exakt hur, när och var T
mördades så får vi ju gissa. Men att sväva ut i det blå som vissa i tråden gör, det blir bara desinformation. Man måste ha en aning på fötterna och utgå därifrån.

Om man har en egen teori så får man fråga sig vad den innehåller. Men det måste stämma överens med det lilla vi har fått veta hittills.

I mina ögon verkar påsarna vara ett villospår.
Senast redigerad av zilvereko 2022-12-06 kl. 17:32.
Citera
2022-12-06, 17:22
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det tråkiga är bara att vissa personer skiter i vad polisen säger och kör all in på att grannen jävlar i mig har mördat henne och snott både JJs och MHs telefoner och hennes bil för att dumpa nära JJs far och det sjuka är att dom tror på det så jävla hårt....

Jag har haft en lös teori om att JJs far eventuellt skulle kunna vara med på något hörn om det nu var korrekt att han observerats i Illharjen tidig söndagsmorgon.
Och har det med mord att göra så är min teori någon form av heder.
Har det med att flytta/dumpa kroppen så är min teori att skydda sin dotter.

Men så länge det inte kan bevisas att han varit i Illharjen tidigt på morgonen så låter jag det vara en lös tråd(så länge det inte finns en extern rapport att han var där på jourutryckning genom jobbet).

Men ILs ursprung och deras lands sätt att se på heder och kriminalitet kopplat till heder gör att jag inte utesluter honom helt ännu(det finns enligt mig inget som talar varken för eller emot från dom uppgifter vi har).
Polisen har givetvis kollat detta noga, och har han sagt att han sovit men inte tagit med sig mobil så är det svårt att motbevisa att han varit utanför huset.

JJ och MH var ju ändå borta en rätt bra stund från lägenheten och fram och tillbaka till fyndplatsen gör att det är ett rätt stort glapp i tidschemat om man utgår från kameran från fd gulfmacken(var dom ute och letade dumpningsplats eller var dom hos JJs far och sökte hjälp?).

Och nej jag vill inte ha religionskunskap eller massa rasistiska inlägg från övriga i tråden nu...
Jag kan inte säga att det är uteslutet med medhjälp. Hade tidigare själv vissa tankar om det.
Men jag tror att om JJ:s pappa varit inblandad i dumpningen hade kroppen gömts på ett mer raffinerat sätt och och inte så amatörmässigt i områden där han bor.
Som jag förstått det är han f.d militär och en genuin naturmänniska som kan Emåns vattendrag och marker utan och innan. Och livserfarenhet. Tror inte man hade hittat kroppen med hans inblandning.
Citera
2022-12-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen

Känns som en väldigt omogen kommentar!
På de uppgifter som kan kallas fakta (polisens uppgifter) är det inget som entydigt utpekar JJ och MH av det de släppt. Då måste man hitta/titta på flera olika teorier för att inte fastna så som de flesta här verkar ha gjort här!

Sök på Karl Hedin så fattar ni att polis och åklagare inte alltid är så smarta heller!
Senast redigerad av rhis 2022-12-06 kl. 17:30.
Citera
2022-12-06, 17:30
Medlem
”Den 1 december sa åklagaren till Vetlanda-Posten att utredningen går framåt. De två misstänkta kvinnorna kommer att vara fortsatt häktade minst fram till 15 december.
Det är också då åtal egentligen ska väckas, men åklagaren har sagt att han behöver mer tid på sig.”

Sakta men säkert tycks säcken knytas ihop.
Vad tror ni. Kommer mer fakta att komma ut tills dess. Eller är det fortsatt locket på ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-12-06 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in