2022-12-06, 10:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Exempelvis Tyskland. Vapnen under andra världskriget var av annat slag, men det finns vissa likheter med Ukraina och det då främst att de fortsätter kriget trots att det faktiskt är förlorat. Man fortsätter till att närmast allt är förstört. Skillnaden här är att tyskarna inte hade någon utanförstående makt som fortsatte att leverera vapen trots att allt redan var förlorat så som det sker i Ukraina. Även om Ukraina får vapenleveranser till fronten så att de kan fortsätta, så blir det ju på sikt rätt så meningslöst
om ändå städer, infrastruktur, hela samhällsapparaten är lagd i ruiner. Åtminstone för invånarna.

Nu tog jag exemplet Tyskland för att jag känner till det rätt väl och jag vet att konsekvenserna av Tysklands undergång 1945 fortfarande finns där tre generationer senare.
Bombningen av civil struktur i Tyskland ändrade ingenting. De fortsatte slåss ända in till bunkern i Berlin.

Det var bombningen av fabriker som ändrade det i sådana fall. Tyskland hade svårt att producera vapen och ammunition och få fram det till de stridande förbanden.

Tyskland och Ukraina har ingenting alls gemensamt. Under Tysklands bombningar så vann även de allierade terräng. Det gör inte Ryssland här. De förlorar terräng.
Citera
2022-12-06, 10:16
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja då får de ta uber, vem åker taxi idag? redneck och lättlurade gamlingar.
haha, ingen kör dig ut i dessa områden. Tom hotellen varnar för att bege sig utanför kievs kärna.
Citera
2022-12-06, 10:18
Medlem
Citat:
Exempelvis Tyskland. Vapnen under andra världskriget var av annat slag, men det finns vissa likheter med Ukraina och det då främst att de fortsätter kriget trots att det faktiskt är förlorat. Man fortsätter till att närmast allt är förstört. Skillnaden här är att tyskarna inte hade någon utanförstående makt som fortsatte att leverera vapen trots att allt redan var förlorat så som det sker i Ukraina. Även om Ukraina får vapenleveranser till fronten så att de kan fortsätta, så blir det ju på sikt rätt så meningslöst
om ändå städer, infrastruktur, hela samhällsapparaten är lagd i ruiner. Åtminstone för invånarna.

Nu tog jag exemplet Tyskland för att jag känner till det rätt väl och jag vet att konsekvenserna av Tysklands undergång 1945 fortfarande finns där tre generationer senare.

Men stridsviljan borde väl öka om en ständig införsel av vapen sker.

I Tyskland fanns dessutom en kollektiv skuld för att ha varit orsaken till kriget. Så är det givetvis inte i Ukraina, vilket du såklart vet. Tvärtom så han Ukraina hela världens stöd.

Sen är påståendet att kriget redan är förlorat för ukrainarnas del väldigt märkligt. Ryssland har förlorat nästan all militär förmåga, och har fått ägna sig åt att skicka äldre och äldre missiler mot civila i städerna.

Ukraina däremot har senaste månaderna gått framåt och befriat massor av ockuperat område.

Senaste dagarna har man även visat sig kapabel att slå till långt in i Ryssland. Och till skillnad mot Ryssland gör man det med precision, och slår mot bombflygens baser.

Hur kan någon få det till att kriget redan är förlorat för Ukrainas del?
Citera
2022-12-06, 10:22
Medlem
Citat:
Lätt hänt.

Men jag tror nog att angreppen mot ukrainas infrastruktur har stor effekt. För varje angrepp blir effekten också större, eftersom man inte hinner reparera i samma takt som angreppen fortskrider.
Det är inte troligt eftersom strömmen löpande återställs och reparationer görs löpande. Nu senast var det ju två som blev dödade, tragiskt men försumbart.

Jag tror (om vi nu ska tro) att det här terrorbeteendet som Ryssland använder kommer bita dem i svansen. Vi vet ju redan hur dåligt det går för deras styrkor. Vi vet hur dåligt det få för deras ekonomi. Vi vet vart det barkar. Sannolikt orsakar det här planlösa agerandet som terrorstaten Ryssland pysslar med att den mycket utdragna processen att få komma in i värmen igen förlängs. Två tre generationer minst innan vi kommer se att Ryssland accepteras igen.

Det här kan nog i och för sig snabbas på av en revolution och demokratisering av Ryssland men med tanke på hur ryggradslösa och svaga ryssarna verkar vara så är det tyvärr inte troligt att det kommer ske. Personligen bryr jag mig inte eftersom jag aldrig under min livstid kommer att knyta någon som helst kontakt med någon ryss igen. De är paria.
Citera
2022-12-06, 10:23
Medlem
Citat:

Nu ljuger du igen Arnstad!
Du påstår i ditt inlägg, jag citerar:

"men det finns vissa likheter med Ukraina och det då främst att de fortsätter kriget trots att det faktiskt är förlorat"

Nej det är en lögn. Ukraina invaderades av Ryzzland och försvarar sig framgångsrikt med allteftersom bättre utrustning, bättre metod och hög motivation och har snart hela världens samlade resurser i ryggen.
Finns inte en chans att illa utrustade, dåligt motiverade ryzka tvångsrekryterade soldater kan stå emot det trots ryzka terrorbombningar.
Citera
2022-12-06, 10:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bombningen av civil struktur i Tyskland ändrade ingenting. De fortsatte slåss ända in till bunkern i Berlin.

Det var bombningen av fabriker som ändrade det i sådana fall. Tyskland hade svårt att producera vapen och ammunition och få fram det till de stridande förbanden.

Tyskland och Ukraina har ingenting alls gemensamt. Under Tysklands bombningar så vann även de allierade terräng. Det gör inte Ryssland här. De förlorar terräng.

Det jag menar är att om Tyskland på något vis lyckats avsluta kriget tidigare så hade inte lika mycket av samhället, sett i stort, blivit förstört. Man kanske till och med kunnat behålla stora delar av de landområden man fick avträda. Nu fortsatte kriget ända till 1945. Hade det avbrutits tidigare hade färre dött och förstörelsen varit mindre.

Som det ser ut i dag så har Ukraina blivit av med landområden sedan konflikten bröt ut. Fronterna flyttar sig fram och tillbaka. Var gränserna hamnar avgörs i förhandlingar och som jag ser det just nu så pekar det mesta mot ett ryskt övertag. Frågan är om det är förändringar vid fronten som avgör var gränserna hamnar, eller om det är styrkeförhållandena staterna emellan som avgör detta i förhandlingar.
Citera
2022-12-06, 10:32
Medlem
snooper123s avatar
Hörde någonstans att Ryssland kidnappat Ukrainska barn!
Stämmer detta?
Citera
2022-12-06, 10:33
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu ljuger du igen Arnstad!
Du påstår i ditt inlägg, jag citerar:

"men det finns vissa likheter med Ukraina och det då främst att de fortsätter kriget trots att det faktiskt är förlorat"

Nej det är en lögn. Ukraina invaderades av Ryzzland och försvarar sig framgångsrikt med allteftersom bättre utrustning, bättre metod och hög motivation och har snart hela världens samlade resurser i ryggen.
Finns inte en chans att illa utrustade, dåligt motiverade ryzka tvångsrekryterade soldater kan stå emot det trots ryzka terrorbombningar.

Du bad mig om att ange seriösa källor. Gäller inte det även dig?
Citera
2022-12-06, 10:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det jag menar är att om Tyskland på något vis lyckats avsluta kriget tidigare så hade inte lika mycket av samhället, sett i stort, blivit förstört. Man kanske till och med kunnat behålla stora delar av de landområden man fick avträda. Nu fortsatte kriget ända till 1945. Hade det avbrutits tidigare hade färre dött och förstörelsen varit mindre.
Problemet var att även om Tyskland ville avsluta kriget så ville inte de allierade det. De krävde en full kapitulering för de brotten Tyskland begått.

Citat:
Som det ser ut i dag så har Ukraina blivit av med landområden sedan konflikten bröt ut. Fronterna flyttar sig fram och tillbaka. Var gränserna hamnar avgörs i förhandlingar och som jag ser det just nu så pekar det mesta mot ett ryskt övertag. Frågan är om det är förändringar vid fronten som avgör var gränserna hamnar, eller om det är styrkeförhållandena staterna emellan som avgör detta i förhandlingar.
Jo, du anser att Ukraina har förlorat de landområdena men det kanske inte Ukraina gör.

Vi får se vad som händer i slutändan men som det är nu så har inte Ukraina gett upp och faktumet att de pressar Ryssland hårt kan betyda att deras förhandlingsläge i en framtida förhandling kommer att se mycket ljusare ut. Varför ska de ge upp det?

Varför ligger all press på Ukraina att avsluta kriget?
Citera
2022-12-06, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge

Zelensky vill ha fred. Det vill inte Putin.

Nej Zelensky har skrivit avtal på att han inte vill det med Ryssland.
Citera
2022-12-06, 10:37
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hörde någonstans att Ryssland kidnappat Ukrainska barn!
Stämmer detta?
Ja, det stämmer, orkerna har kidnappat mer än 200 000 ukrainska barn

https://www.sbs.com.au/news/article/russia-is-taking-ukrainian-orphans-from-annexed-regions-and-raising-them-as-russians/p9h3gol0i

Professor Mycak referred to comments from Ukrainian ombudsman Lyudmila Denisova in April when she reportedly said that 700,000 people had been deported from occupied territories, including 130,000 children.

By May, Professor Mycak said that number had grown to 223,000 children, according to a Ukrainian media outlet.
Senast redigerad av eternussermo 2022-12-06 kl. 10:46.
Citera
2022-12-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ja ha. Du vill alltså ha listor med länkar som du sedan avgör huruvida de är "seriösa" eller ej och inga spekulationer.

För egen del är jag mer intresserad av rimliga resonemang.

De "resonemang" du fördärvar tråden med visar sig ju om och om igen vara särskilt orimliga. Varför fortsätta? Vad sägs om att nöja sig med att läsa i tråden och hålla dina falsarier för dig själv hemma på kammarn? Ingen far illa av det, jag lovar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in