Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Exempelvis Tyskland. Vapnen under andra världskriget var av annat slag, men det finns vissa likheter med Ukraina och det då främst att de fortsätter kriget trots att det faktiskt är förlorat. Man fortsätter till att närmast allt är förstört. Skillnaden här är att tyskarna inte hade någon utanförstående makt som fortsatte att leverera vapen trots att allt redan var förlorat så som det sker i Ukraina. Även om Ukraina får vapenleveranser till fronten så att de kan fortsätta, så blir det ju på sikt rätt så meningslöst
om ändå städer, infrastruktur, hela samhällsapparaten är lagd i ruiner. Åtminstone för invånarna.
Nu tog jag exemplet Tyskland för att jag känner till det rätt väl och jag vet att konsekvenserna av Tysklands undergång 1945 fortfarande finns där tre generationer senare.
Men stridsviljan borde väl öka om en ständig införsel av vapen sker.
I Tyskland fanns dessutom en kollektiv skuld för att ha varit orsaken till kriget. Så är det givetvis inte i Ukraina, vilket du såklart vet. Tvärtom så han Ukraina hela världens stöd.
Sen är påståendet att kriget redan är förlorat för ukrainarnas del väldigt märkligt. Ryssland har förlorat nästan all militär förmåga, och har fått ägna sig åt att skicka äldre och äldre missiler mot civila i städerna.
Ukraina däremot har senaste månaderna gått framåt och befriat massor av ockuperat område.
Senaste dagarna har man även visat sig kapabel att slå till långt in i Ryssland. Och till skillnad mot Ryssland gör man det med precision, och slår mot bombflygens baser.
Hur kan någon få det till att kriget redan är förlorat för
Ukrainas del?