Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Mens andre tydeligvis dyrker troen på at dette er amatører som først har hatt
så uflaks at de kidnappet kona til en gjerrigknark som aldri ville betalt et rødt
øre for å få kona tilbake, samtidig som de har vært så smidige at de ikke la
igjen noen spor etter seg selv. I tillegg har de altså igjen så flaks at ektemannen
til hun de har kidnappet blir pekt ut av politiet som drapsmann.
Men interessant nok det du skriver om politiet som leter på feil sted.
Jeg undres på om de har gått eldstedatteren nærmere etter i sømmene.
Det kan se ut som om hun kan ha samme økonomiske interesse av at AE ikke
fikk med seg noe ut av ekteskapet, som sin far. Det ser veldig ut som om hun
er utvalgt til å forvalte hans formue i fremtiden, gitt alle styrevervene.
Jeg spør igjen - har hun vanntett alibi for hele forsvinningsdagen?
Hun hadde visstnok sovet lenge den dagen, men til forskjell fra sin bror, som også
sov da han ble oppringt, tok hun ikke telefonen. Kan det være hun som ringte
sin egen telefon fra morens iPhone, for deretter å sende en SMS til seg selv?
Kan hun etterligne sin mors stemme? Kan hun ha lurt både MB og sin bror trill rundt?
Jeg tror det er mulig. Jeg påstår ikke at det faktisk har skjedd, men jeg tror det er mulig.
Spørsmålet er om politiet er dyktige nok til å finne ut av dette.
Jeg er ikke like sikker på det, som jeg var for kanskje ett år siden.
Først: Jeg liker teoridannelsen din.
Den representerer i det minste kreativ tenkning utenfor boksen, og jeg er den første til å tenke at prester kan være like store jævler som politimenn.
Likevel.
Det jeg må protestere imot er førsteavsnittet ditt, hvor du prøver, som mange før deg har gjort, å motbevise at de som kidnappet AEH var amatører.
Du har tre argumenter.
1. Selv amatører burde skjønt at TH aldri ville betalt løsepenger.
2. Det kan ikke være en kidnapping siden det ikke finnes spor.
3. Det kan ikke ha vært en kidnapping, fordi de hadde så mye flaks at politiet trodde det var TH.
Jeg tar innsigelsene dine i rekkefølge.
Du skriver:
«Mens andre tydeligvis dyrker troen på at dette er amatører som først har hatt så uflaks at de kidnappet kona til en gjerrigknark som aldri ville betalt et rødt
øre for å få kona tilbake»
Det du skriver her er: «Hvordan kunne de være så dumme at de kidnappet kona til en gjerrigknark?»
Mitt svar er: «De er ikke dummere enn politiet, norsk presse og de aller fleste i begynnelsen av denne tråden.»
Andre del av setningen; om ikke å legge igjen et spor.
Er det mulig?
Teknisk sett nei.
I praksis, ja.
Rettsmedisinsk vitenskap har eksistert en god stund nå, og det er generelt akseptert at det alltid er spor etter deg.
I tilfeller der ingen gjerningsperson noen gang blir identifisert, har det vanligvis vært fordi politiet aldri kunne finne spor etter noen som hadde et motiv for å drepe offeret, eller hvis de gjorde det, ikke kunne etablere midler, muligheter eller bevis.
Husk at vi i denne saken hadde et politi, som i flere år bare var interessert i fakta som beviste at TH var skyldig.
Den siste setningen din om at kidnapperne hadde flaks, siden politiet utpeker mannen som gjerningsmannen - der er vi helt enige.