2022-12-04, 21:37
Medlem
erektidiots avatar
Har det kommit några fler raketattacker på sistone från Ryssland förresten? Känns som att björnen tystnade lite efter Polen där... Eller så har bara nyheterna inte rapporterat så tajt på det.
Citera
2022-12-04, 21:41
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Har det kommit några fler raketattacker på sistone från Ryssland förresten? Känns som att björnen tystnade lite efter Polen där... Eller så har bara nyheterna inte rapporterat så tajt på det.
Dom planerar storslag på all infrastruktur när som helst, inga småattacker längre. Sergey Surovikin är nu General över alla väpnade styrkor i Ukraina. Han kallas också "General armageddon"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11490183/amp/Imminent-large-scale-attack-Ukraine-feared-Russian-bombers-mass-air-base.html
Citera
2022-12-04, 21:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ukraine says it has retaken 13 settlements in the Luhansk region

https://www.world-today-news.com/ukraine-says-it-has-retaken-13-settlements-in-the-luhansk-region/
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"Den ukrainska armen är på frammarsch och gör stora framsteg.
– Ukrainas väpnade styrkor har återtagit 13 bosättningar i Luhansk."
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Marcus oscarsson inga källor bara lite hittepå från en halåa

Befrielsen av Luhansk fortsätter.
Citera
2022-12-04, 21:48
Medlem
Dåså! 28 stycken KA-52 nedkämpade av knappt 100st.
Lägg till de som används för utbildning, de ställda i hangar(hangar queens) i väntar på reservdelar mm så är det inte många kvar.
Läst att USA räknar med att stridsflyg och liknande har 60% av enheterna i direkt beredskap. Övriga är förrådsställda eller i behov av underhåll.

https://twitter.com/LotA_IL/status/1599451121973874688

Sen tidigare är också 11 MI-28 nedkämpade av totalt ca 100 enheter men dessa har alltid stått i skuggan av KA-52 och i början av 2000-talet visade det sig att modellen hade högre "failure rate" än äldre helikoptrar av annan modell.

Blir intressant att se när de börjar använda tyngre helikoptrar som attackhelikoptrar
Citera
2022-12-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är väst som driver mot Ryssland, inga andra länder i omvärlden bryr sig nämnvärts.

Indonesien t.ex välkomnade Lill Putte till g7 mötet.
För att dom varken vinner eller förlorar på situationen.
Dom vill endast ha billiga natur resurser från Ryssland.
Citera
2022-12-04, 21:50
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Jag sade inte att man skulle göra en vinst, inte ekonomiskt.

Krig kostar det visste såklart Putin redan innan.

Special operationer handlar om att uppnå mål, inte att göra ekonomisk vinst.

Men det borde man väl räkna med när man startar en specialoperation att det finns en vinst. Det är den jag inte ser, tänkte du kanske kunde berätta den för mig.

Som jag ser det har han slaktat 100 000 man, hur många som är skadade kan vi bara fundera på. Han har gjort ryssland utfattigt och placerat ryssland i värre utanförskap än under kalla kriget.

Så även om de "vinner" kriget, vad består vinsten i?
Citera
2022-12-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Ryssland befinner sig i recession pga av kriget och sanktioner. De göder alltså inte den ryska statskassan. Jag förstår att du lider av fetalt alkoholsyndrom efter att din mamma horade runt stupfull på gatorna i Moskva, men hur korkad är det möjligt att vara.

Trodde väl det att du ändå inte ville erkänna beroendet.

Samtidigt köper vi (Europa) olja å gas från Ryssland.
Dessa stålar hamnar i ryska statskassan.
Dessa pengar kan Ryssland använda till att köpa spök missiler från Iran m.m. Å skicka in i Ukraina.

Det gror alltså i krigskassan.

Deal.

Stenen du fastnat under är överväxt med mossa.
Citera
2022-12-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Dåså! 28 stycken KA-52 nedkämpade av knappt 100st.
Lägg till de som används för utbildning, de ställda i hangar(hangar queens) i väntar på reservdelar mm så är det inte många kvar.
Läst att USA räknar med att stridsflyg och liknande har 60% av enheterna i direkt beredskap. Övriga är förrådsställda eller i behov av underhåll.

https://twitter.com/LotA_IL/status/1599451121973874688

Sen tidigare är också 11 MI-28 nedkämpade av totalt ca 100 enheter men dessa har alltid stått i skuggan av KA-52 och i början av 2000-talet visade det sig att modellen hade högre "failure rate" än äldre helikoptrar av annan modell.

Blir intressant att se när de börjar använda tyngre helikoptrar som attackhelikoptrar

Den stora frågan är besättningen... det tar lång tid att utbilda nya besättningar.
Citera
2022-12-04, 21:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det jag tycker är tråkigt med Putin och Ryska Regeringen är att de dolde sina verkliga och sanna ambitioner med detta krig: Erövra land och tillfoga Nato ett för dem förödmjukande nederlag.
Om det hade varit målet så hade det varit rimligt att anfalla ett Natoland. Ukraina är inte ett Natoland. Så den teorin kan du glömma.
Tror du inte att Ryssland menar allvar när de säger att de anfallit Ukraina för att Zelenskyj är en jude-nazist-satanist-hbtq-anhängare som sysslar med etnisk rensning av ryssar i östra Ukraina? Ett område som kontrolleras av Ryssland sedan 2014.
Citera
2022-12-04, 21:56
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om det hade varit målet så hade det varit rimligt att anfalla ett Natoland. Ukraina är inte ett Natoland. Så den teorin kan du glömma.
Tror du inte att Ryssland menar allvar när de säger att de anfallit Ukraina för att Zelenskyj är en jude-nazist-satanist-hbtq-anhängare som sysslar med etnisk rensning av ryssar i östra Ukraina? Ett område som kontrolleras av Ryssland sedan 2014.

Jag är också lite nyfiken på hur man besegrar NATO utan att man anfaller NATO, men jag gissar att trollen har ett svar på det
Citera
2022-12-04, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Kan du berätta för mig hur ryssland skall kunna göra vinst på denna specialoperation?, gärna både kortsiktigt och långsiktigt.

Citat:
Jag sade inte att man skulle göra en vinst, inte ekonomiskt.

Krig kostar det visste såklart Putin redan innan.

Special operationer handlar om att uppnå mål, inte att göra ekonomisk vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Men det borde man väl räkna med när man startar en specialoperation att det finns en vinst. Det är den jag inte ser, tänkte du kanske kunde berätta den för mig.

Som jag ser det har han slaktat 100 000 man, hur många som är skadade kan vi bara fundera på. Han har gjort ryssland utfattigt och placerat ryssland i värre utanförskap än under kalla kriget.

Så även om de "vinner" kriget, vad består vinsten i?

Enligt klappmongot vattendelaren så handlar det om "värderingar" som alla piss-ryzzar och serbfittor tydligen delar.

Det handlar om att man ska få "köra över" sin kärring, ge henne ett par feta smällar om hon mopsar sig eller bara klappa på henne ändå, närhelst man får lust, få böga sig tillsammans med sina lumparpolare och avrätta civila, våldta småbarn när man är på "specialuppdrag".
Citera
2022-12-04, 22:04
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Enligt klappmongot vattendelaren så handlar det om "värderingar" som alla piss-ryzzar och serbfittor tydligen delar.

Det handlar om att man ska få "köra över" sin kärring, ge henne ett par feta smällar om hon mopsar sig eller bara klappa på henne ändå, närhelst man får lust, få böga sig tillsammans med sina lumparpolare och avrätta civila, våldta småbarn när man är på "specialuppdrag".

Då är det dyra värderingar de står upp för, för jag ser ingen logik i det men jag är ju inte ryss.

Gissar på att ryssarna blev förvånade, som du skriver de skulle över till Ukraina slakta lite civila, få våldta lite kvinnor, fixa lite nya vitvaror till familjen. Istället ligger de blöta och kalla i en lervälling och väntar på en drönare eller HIMARS ska avsluta deras fattiga liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in