(Ni andra som citerat mig, jag ska kolla igenom era länkar.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Men i slutändan så är det bara ryssland som kommer tvingas att välja sida, väst eller öst.
Vad gynnar ryssland mest, att bli en del av västvärlden eller att bli en lydstat till Kina?
Frågan är ju om även flera västländer kommer bli vasaller till Kina. Bara i Sverige så har vi bl.a. kinesiskägda vindkraftverk, biografkedjor, bilmärken m.m. Italien och Ungern är ännu mer kinavänliga. Visst, Ryssland kommer vara "submissive and breedable" till sin nya Master, medan Väst kommer vara en "spoiled brat" (för att låna bdsm-terminologi), men båda block kan mycket väl komma att bli pet slaves.
Jag säger inte att det är förutbestämt, men det är en utveckling som jag tror är trolig. Om Väst bokstavligen bränner sitt krut på att återta hela Ukraina, kommer det då verkligen ha så mycket kvar att säga till om ifall Kina gör slag i saken om en slutgiltig lösning på den taiwanesiska frågan? Och hur påverkas EU:s relation till Kina om USA blir mer isolationistiskt i framtiden, med tanke på USA:s egna inrikesproblem?