2022-12-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kompletterar med länk bara (2022-11-16):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ung-kvinna-haktad-for-mord-i-vetlanda-misstanks-ligga-bakom-toves-dod
Vet vi vad den tekniska bevisen rörande bilen säger? Den bil som de körde till platsen där t hittades avliden. Kam det vara så att polisen fick in svar tidigt rörande bilen och kunde faställa att de flyttat på kroppen och därför vart de först häkdade.
Det är nästan omöjligt att få bort bevis om de använt en bil.
Skulle vara intressant att få ta del av den informationen.
Citera
2022-12-04, 13:38
Medlem
honung66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var har du hört att JJ förklarat att " de varit ute där till någon"?
Så kan hon ha föklarat det förstås, men i backspegeln ser det mycket illa ut. Det med tanke på att det ser ut att passa in i tidslinjen väldigt bra.

Om tjejerna hade typ sovit över hos pappan skulle även det skulle verka misstänkt, men skulle kunna vara en mer rimlig förklaring än att de varit borta i två timmar under natten.

Nu verkar det ju inte som att de sovit över där.

I några fall som jag har följt har polisen lagt mycket möda på att se den misstänktes förehavanden och beteende efter att mordet har skett. I det här fallet är det förstås intressant att se hur JJ och MH reagerar och agerar på nyheten om att Toves är försvunnen.

Stefan Davidsson låtsades som att han arbetade som vanligt. Skojade och skickade något meddelande i samband med att anhöriga hörde av sig.

Samtidigt gjorde han flera väldigt konstiga saker, som att inte säga till Lenas vän som han träffat på väg till jobbet och som strax efter det att Stefan fått höra av sonen att de inte kunde hitta Lena i hennes hem när minsta sonen skulle uppvaktas på födelsedagen. Han var alltså helt ensam i huset, dörren på glänt, ingen Lena. När Lenas vän hörde av sig sa han inte ett enda ord till henne om Lenas försvinnande. Andra påbörjade direkt kedjor och kontaktade varandra, Stefan vare sig sökte, hörde av sig till någo annan utan på uppmaning av fd maken. Inte ens till hans bästa vän som också kände Lena mycket väl sa han något, trots att han hade kontakt upprepade gånger. Han frågade inte någon, t ex fd maken som hörde av sig hur det gått, om Lena hade hittats. Inte sökte han heller.

Sedan följde dagar med fler avvikande beteenden. T ex kände grannar olust av hans "påtvingande" beskrivningar och kryptiska meddelanden som kunde tydas som att de skulle hjälpa till med alibi. "Du såg mig inte sitta vid köksbordet med datorn kl xx".

Vi får vl se hur tjejerna beter sig och vad de säger till andra.
Vad de har gjrort och inte gjort.

Jag tror att om man är skyldig är det ändå ganska svårt att förstå hur man skulle bete sig för att verka normal. Är man oskyldig brukar man ändå kanske göra någon efterfrågan, särskilt som att Tove varit hos JJ sent på natten. Oro över vad som har hänt, kolla på om man ska göra något? Toves kille hade ju fört av sig.

Men nu tog sig polisen inte så värst mkt tid att hålla koll på de misstänkte, de anhölls ju ganska snabbt.

Till skillnad från fallet Lena, eller hur? Jag följde också det fallet och vet hur engagerad du var/är, men att dra paralleller mellan det fallet och Toves blir ganska långsökt.

Inget illa ment, men tråden är lång och fylld med konstiga teorier, så alla referenser och jämförelser med Stefan Davidsson bidrar för min del inte till något konstruktivt.

Peace out?
Citera
2022-12-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, förstår du tycker det är extremt viktigt att hålla sig till din sanning att JJ/MH oskyldiga..............

Har du förresten någon kommentar till om detta:
"De två unga kvinnor som misstänks vara inblandad i Toves död i Vetlanda har nu häktats för mord, gravfridsbrott och människorov av Eksjö tingsrätt. Bland annat har de preliminära obduktionsresultaten stärkt misstankarna, uppger åklagaren för TT."
Ja, de är de jag försöker mig på att bestrida, då flickorn/kvinnorna nekar till brottet. Kan ju ha gått till på något annat sätt och så har någon satt dit flickorna för de, för att själva gå fria. Men vi vet ju inte, de lär nog visa sig.
Senast redigerad av M.E.J 2022-12-04 kl. 13:55.
Citera
2022-12-04, 13:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om M nämner att J fick en örfil av T på Nöjet i samtal med rättspsykiatern - ligger det nog nära till hands att berätta mer om Js förehavanden även i förhör.

Att hjälpa till och ta sig ur häktessituationen om möjligt, kan väl vara skäl nog, tänker jag.

* källa : podden Försvunnen del 5. Utskrift i S-fattning, s. 1.
Jo, man kan tycka att M skulle berätta mer om Js förehavanden för att själv försöka komma undan, ren kalkylering.
Samtidigt försätter hon sig då i en ohållbar situation eftersom hon tidigare sagt att hon sov och inte varken sett eller hört något.
Av det som framkommit om M förefaller hon inte vara kalkylerande utan snarare ha lite svårt med logik och samband.
Möjligtvis är det så banalt som att hon helt enkelt inte har koll på vad hon säger och vilka konsekvenser det får utan hon säger det som för tillfället poppar upp i huvudet.
Citera
2022-12-04, 13:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardis78
Vet vi vad den tekniska bevisen rörande bilen säger? Den bil som de körde till platsen där t hittades avliden. Kam det vara så att polisen fick in svar tidigt rörande bilen och kunde faställa att de flyttat på kroppen och därför vart de först häkdade.
Det är nästan omöjligt att få bort bevis om de använt en bil.
Skulle vara intressant att få ta del av den informationen.

Nej det vet vi inte fn. Tyvärr. Förhoppningsvis framgår det med all önskvärd tydlighet i förundersökningsprotokollet (FUP) nästa år.

NFC verkar iofs sega som fan. Ja, absolut intressant, instämmer. Avel och jag har grunnat lite på tidsspann telefontömning vs. fynd, det lär vi väl också få veta, förhoppningsvis.
Citera
2022-12-04, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här tål att tänkas på. Vad bra att du strukturerat och punktat upp det. Börjar också bli färdig med händelseförloppet. Skriver ner det innan jag läser ditt inlägg igen. Få se vad som överlappar vartannat utifrån det vi vet.

Jag skrev ett svar till dig inatt utifrån din fråga till mig. Vet inte vilken betydelse Ms begåvningsprofil har för handlingar, utsagor.

Det vi vet iaf, är att hon beskrivs som sympatisk, snäll (med nära till ånger om hon gör ett misstag, dvs. samvete) och empatisk: bryr sig om andra. Detta enligt Js ex och Ms nära vän, som båda umgåtts med henne och lämnar utsagorna var för sig. *

Häktesvistelsen för en, i det avseendet, normalt funtad person - måste vara extremt påfrestande över tid. Förhållandet till auktoriteter, till rätt och fel på det. Cellen, restriktioner, osv. Att sitta anhållen, på sannolika skäl misstänkt för mord.

Om M nämner att J fick en örfil av T på Nöjet i samtal med rättspsykiatern - ligger det nog nära till hands att berätta mer om Js förehavanden även i förhör.

Att hjälpa till och ta sig ur häktessituationen om möjligt, kan väl vara skäl nog, tänker jag.

* källa : podden Försvunnen del 5. Utskrift i S-fattning, s. 1.

Varifrån örfilen kommer vet jag inte, men som det ser ut nämns inte örfil av någon av de misstänkta i deras P7r.

En av dessa kamrater som MH var på klubben med råkade i handgemäng med Tove enligt MH. Lite otydligt där om MH menar annan än JJ.

Enligt JJ har Tove "slagit henne".

Från MHs P7:a:
"Hon beskrev hur hon varit på nattklubb tillsammans med ett par kamrater och hur en av
dessa, anslutning till nattklubbens stängning, råkat handgemäng med målsäganden. Kamraten skall, enligt Hellman, ha vidtalat ordningsvakter inne på nattklubben och poliser som vid tillfället befunnit sig utanför lokalen utan att dessa vidtagit någon åtgärd."
Från JJs P7:a:
"Hon berättar kortfattat att hon varit ute på
lokal tillsammans med en väninna och där träffat målsäganden. Leshem Jansson menar att målsäganden slagit henne och att man därför gått hem till Leshem Janssons lägenhet
för att prata ut.
"
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-04 kl. 14:10. Anledning: ändrat från MH till "Enligt JJ har Tove "[B]slagit henne[/B]"
Citera
2022-12-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honung66
I början av tråden diskuterades flitigt vad som fick polisen att agera så ovanligt snabbt och kraftfullt. Det antogs att det hade med det eventuella samtalet/meddelandet 02.30 att göra.

Kan JJ/MH ha skickat ett avskedsmeddelande till pojkvännen från Toves mobil? För att ge sken av att hon tagit sitt liv?

Att det skulle ha hörts skrik eller bråk på meddelandet har jag svårt att tro, då skulle väl tjejerna plockats in på en gång och inte ett dygn senare.

För egen del anser jag inte att polisen agerat ovanligt snabbt och kraftfullt utefter kända förutsättningar. Jag säger inte att något text meddelande eller röstmeddelande inte finns. Men att det skulle innehålla information om att J och M överföll henne tror jag inte.

Om dom har lyckats ta sig in i T s telefon är det inte alla omöjligt att dom skickat ett avskedsmeddelande. Det vore inte första gången gm skapar villospår med hjälp av mobilen. Vanligare är att gm själv skickar meddelande till offret, typ kom du hem ordentligt? Sov gott eller likande.
Citera
2022-12-04, 13:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honung66
Men nu tog sig polisen inte så värst mkt tid att hålla koll på de misstänkte, de anhölls ju ganska snabbt.

Till skillnad från fallet Lena, eller hur? Jag följde också det fallet och vet hur engagerad du var/är, men att dra paralleller mellan det fallet och Toves blir ganska långsökt.

Inget illa ment, men tråden är lång och fylld med konstiga teorier, så alla referenser och jämförelser med Stefan Davidsson bidrar för min del inte till något konstruktivt.

Peace out?

Finns inga likheter mellan fallen. Möjligen finns vissa likheter mellan några drag hos en av de misstänkta och Stefan D. T ex att tidigt gå ut med lögner till vänner.

Ville bara påpeka att polisen också kollar noga de misstänktas förehavanden efter brottet.

I FUP finns en massa med vad gäller konversationer med andra och tidslinje vad den misstänkte har för sig.

Naturligtvis, eftersom det kan handla om att försöka "radera" bevisning" och förekomma utredningen.
Citera
2022-12-04, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
De va greven som postat det här inlägget där det stod så.

- En MGM har lämnat digitala spår som knyter henne till fyndplatsen. Kvinnan ska ha skrivit/berättat på sociala medier att hon befann sig i området under natten då Tove tros ha blivit mördad. Kvinnan förklarade det med att hon var och hälsade på hos en person. Detta ska ha skett någon gång tiden efter McDonalds-besöket. (SR)

Ok, det känner jag igen.
Och det är klart att hon har den förklaringen, oavsett om det är sant eller inte.
Citera
2022-12-04, 13:56
Medlem
Citat:
Varifrån örfilen kommer vet jag inte, men som det ser ut nämns inte örfil av någon av de misstänkta i deras P7r.

En av dessa kamrater som MH var på klubben med råkade i handgemäng med Tove enligt MH. Lite otydligt där om MH menar annan än JJ.

Enligt JJ har MH "slagit henne".

Från MHs P7:a:
"Hon beskrev hur hon varit på nattklubb tillsammans med ett par kamrater och hur en av
dessa, anslutning till nattklubbens stängning, råkat handgemäng med målsäganden. Kamraten skall, enligt Hellman, ha vidtalat ordningsvakter inne på nattklubben och poliser som vid tillfället befunnit sig utanför lokalen utan att dessa vidtagit någon åtgärd."
lokal tillsammans med en väninna och där träffat målsäganden. Leshem Jansson menar att målsäganden slagit henne och att man därför gått hem till Leshem Janssons lägenhet
för att prata ut.
"

Det är väl en förutfattad mening att kvinnor örfilar istället för knuten näve när dom slåss. Kanske stämmer iof. Men det blev nog inga synliga skador eftersom polisen inte vidtog åtgärder.
Citera
2022-12-04, 14:01
Medlem
Xedomes avatar
Citat:

Enligt JJ har MH "slagit henne".

för att prata ut.
"

Målsäganden = TT (inte MH).

Handgemäng/örfil.

Hade de dragit några rejäla högerkrokar & dråsat i backen, hade väl vakterna ingripit, kanske.

Bbl
Senast redigerad av Xedome 2022-12-04 kl. 14:30.
Citera
2022-12-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ok, det känner jag igen.
Och det är klart att hon har den förklaringen, oavsett om det är sant eller inte.
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in