Varning för jävla lång text såhär på kvällen.
Enligt de uppgifter vi har fått ta del av i nyhetsartiklar, MGMs berättelser i P7or, Polisen, Efterlyst:
- På klubben Nöjet börjar Tove och MGM bråka. Tove örfilar J. Detta i anslutning till stängning.
- Nöjet stänger kl 01. En timme tidigare, kring midnatt har Tove letat efter sin yngre väninna.
- M, J och en annan väninna (antagligen samma väninna de förfestade med) gå ut från Nöjet tillsammans och väninnan lämnar dem.
- Tove lämnar Nöjet efter kl. 01.
- Tove, M och J ses gå norrut på Storgatan (i riktning mot Js lägenhet).
- Efterlyst uppger att enligt vittnesuppgifter ska Tove, M och J då ha besökt Js lägenhet.
Citat från sammanfattning angående sista samtal registrerat på Toves mobil:
Citat:
- 01:49 (har ändrats till 01.48 i efterhand) får hon samtal från pojkvännen: ”Allt var bra och hon sa inget som pojkvännen reagerade på. Han ringer för att se om hon är på väg hem helt enkelt”. (Polisen/Efterlyst)
Ok, så jag uppfattar det som att de började bråka över någonting (samband med den yngre väninnan hon letade efter?), Tove smäller till J. Efteråt pratar de utanför Nöjet och bestämmer sig för att gå hem till J. Vi vet inte varför. Vi vet inte om hon skulle hämta något, om de höga och fulla tänkte ”Nej men nu löser vi detta en gång för alla och blir vänner och slutar bråka hela tiden”, vi vet inte alls hur stämningen var mellan dem utanför Nöjet (detta vet dock förhoppningsvis vittnen som polisen har förhört).
Däremot kan vi väl anta att stämningen verkar varit okej mellan dem om de vandrat hemåt tillsammans till J. Inga som drar med Tove i håret och släpar henne till Js lägenhet, det står ju Tove går med sin cykel och alla tre promenerar tillsammans. Låter frivilligt. Detta styrks väl mest av allt av samtalet med hennes pojkvän - allt var
bra. Han reagerade inte på något ovanligt. Detta är uppgifter från polisen och Efterlyst, så antar det är information direkt från förhör med pojkvännen. Hade de bråkat och skrikit promenaden hemåt, hade pojkvännen väl inte uttryckt sig så?
Jag tror de var i lägenheten kl 01.48 när han ringde henne, eller så var de precis utanför J.
Det verkar inte ta jättelång tid att gå från Nöjet till J. Dock kan de ha stått kvar utanför Nöjet ett tag och diskuterat, oavsett om det var ett jäkla skitväder (man bryr sig nog inte om vädret när man är full eller hög), och kommit överens om att av oklar anledning gå hem till J. Jag hoppas polisen vet varför de skulle hem till henne, de sitter på mycket mer information.
Jag tror på att antingen skulle de fortsätta samtalet där eller så skulle Tove hämta något.
Grannen som pratade i telefon med sin flickvän från USA verkar nog ändå mest pålitlig när det gäller tidsuppfattning tycker jag, då han kan kolla på samtalet och få bättre hum om när dunsarna var. Han har uppgett för media att han hörde höga dunsar kl 02.30. Jag tror brottet skedde då. Det ”mystiska” meddelande som vi hörde talas om till Toves pojkvän vid 02.30 kan ha varit hennes sista försök till nödrop, men vi vet inte vad exakt hon har skickat eller gjort, men det var inget samtal. Av oklar anledning har denna information på något sätt nästan gömts undan, men jag antar det är något väldigt avgörande i bevisföringen? Man vill nog hålla hårt i vissa saker och inte läcka info om viktigt material.
Jag tror på informationen om att man har övervakningsbilder på båda MGM sittandes i röda bilen till/från fyndplatsen. Det skulle även förklara varför de vidhåller misstankar mot båda två.