Citat:
Ursprungligen postat av
Heribald.Snygge
Som jag skrev så har antipatin mot Helene och Sofia att göra med att de är starka och självständiga kvinnor som inte accepterar det sociala spelet som bygger på att kvinnor ska svansa för män. Många män klarar inte av det. Även kvinnor kan ogilla det hos andra kvinnor då de blir oroliga för att den sociala normen utmanas och de vet inte hur de ska förhålla sig till det.
Det man sett av särskilt Helene är att hon är en begåvad tänkande person som vågar vara sig själv och har som främsta mål att göra sitt bästa i tävlingarna, vilket hon också är duktig på. Jag ser inget fel i det. Jag hoppas att hon klarar sig kvar till finalveckan men jag tror tyvärr inte det.
Sofia och Helena har problem med att agera i det sociala spelet och att skapa vänskapsband. Det beror inte på ovilja, utan oförmåga att bonda och att bygga relationer.
Det har inget med kön att göra, även killar med samma sociala handikapp har blivit utröstade. Helene har så bräckliga relationer med övriga deltagare att hon inte ens lyckas bli accepterad i en pakt som enbart bygger på kön, än mindre i en som baseras på ömsesidig respekt och vänskap.
Det du kallar styrka och självständighet är i själva verket en oförmåga att känna och ge tillit.