2022-12-02, 11:41
Medlem
Stig-connys avatar
Dom nyttjar inte sin rätt att överklaga beslutet om häktning.
Obs låst artikel.

https://www.vetlandaposten.se/2022-12-01/misstankta-kvinnorna-accepterar-tva-veckor-till-i-hakte
Citera
2022-12-02, 11:41
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja, där kan vi väl ha en av orsakerna till varför T följde med upp för att prata ut.
Så ”Är man så mogen, efter en sen natt och utekväll?” kan besvaras med JA gällande T.
T var så mogen att hon kunde reda ut fjortisbråket och sen gå vidare i livet.
Men problemet var att MGM inte var så mogen, MGM kunde inte bara gå vidare.
Hur vet du att det inte var tvärtom?
Citera
2022-12-02, 12:04
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Jag reagerade på att han sa ungefär det tidspann jag sagt tidigare, jag hoppas på åtal före semestrarna. Det är väldigt många som ska förhöras:

Bara på nattklubben Nöjet, där Tove sågs på kvällen, fanns det omkring 450 gäster och flera av dem kan ha sett det påstådda bråket mellan Tove och de misstänkta.
https://sverigesradio.se/artikel/manga-forhor-aterstar-efter-misstankta-mordet-pa-tove-100-tals-gaster-pa-nattklubben

Ja, det är verkligen många som ska förhöras. 200 vittnen är förhörda och läste att polis kommer att identifiera ytterligare vittnen som varit gäster på krogen aktuell kväll/natt. Ett urval av 450 personer. Känns verkligen resurs- och tidskrävande.
Har polisen en budget när de utreder mord? Saknas det alltså bevisning om polis behöver fler än 200 vittnen?
Citera
2022-12-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viva-t
Jag har funderat på just dessa misstag du nämner, då JJ verkar vara både smart och kallt beräknande, men ett stort misstag har hon ändå gjort helt klart. Men hur har hon tänkt?

Hon måste ha haft en plan, men tänkte kanske inte tillräckligt långt i en stressad och plötslig situation när hon mötte grannen i trappen, att grannen senare skulle spräcka hennes berättelse.
Att hon inte kommit ihåg om MH varit med eller inte tror dock inte jag på.
Men kan det vara så, att när JJ behövde springa upp i lägenheten innan färden till McD, att hon egentligen skulle upp för att hämta MHs telefon (så att de båda hade alibi den tiden) men tog fel telefon, alltså Toves? Där och då kanske hon bara tänkte på att de båda måste ha nån form av alibi, utan att tänka på följderna att även grannen kommer att höras.

Eller var hennes plan i den stunden rentav att ge grannen skulden kanske? Att hon och MH skulle båda hävda emot grannen att de båda var med, men att hon överbevisades tidigt av annan omkringliggande fakta, så att hon sedan behövde ändra sin historia och satte sig i klistret rejält.

Jag har samma tankegång ifall hon nu tog rätt telefon, alltså Toves. Att hon kanske tänkte, att då ser man ju att Tove åkt ifrån lägenheten som båda tjejerna hävdar. Dock vore misstaget här, att hon inte dumpade mobilen under resan till McD, eller tex i den röda bilen som hon stod och snackade vid. Kanske var det Toves mobil hon satt och knappade på i bilen och inte sin egen. Detta för att försöka komma in i den och stänga av den? (Grannen har sagt att hon knappade på sin lur).

Hur tänker andra kring detta?
Riktigt klantigt gjort är det, oavsett hur hon tänkt, men tänkt, det tror jag att hon har gjort.

Precis, hon tänkte inte hela vägen. Hon var inte införstådd med att polisen skulle förhöra grannen. Jag tror dom var övertygade att polisen skulle rikta blickarna mot pizzeria arena där cykeln stod, och starta utredningen därifrån. För oss efterhand låter det ju korkat såklart. Men i det tillstånden och två 18-19 åringar som är naiva och oövervinnliga trodde dom säkert dom satt på en vattentät story.

Jag tror heller inte dom var införstådda med att T s telefon kunde spåras fram och tillbaks till McDonalds. Eftersom J verkar ha ett kontrollbehov ville hon nog inte lämna den i lägenheten med M. Alt så var hon på väg ut för att flytta cykeln och slänga telefonen när grannen stötte på henne i trappan.
Citera
2022-12-02, 12:08
Medlem
I vanliga fall följer jag Palmetråden sedan ett tjugotal år tillbaka. Det är är ett "gubbforum" på gott och ont. Ibland kikar jag in här. Jag blir överraskad om tilliten till polis och åklagare, som jag hittar här. Jag hoppas att de verkligen är värda tilliten i det här fallet, men - på allmänna plan - är det klokt att behålla sin kritiska inställning. - Du betalar skatt till staten.
Citera
2022-12-02, 12:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Såvida inte T är "tvungen" att följa med.
Har J tagit Ts mobiltelefon på väg hem från Nöjet (efter samtal fr A), kan hon vara tvungen, utan att bli tvingad /tystad, att följa med J - för att få tbx den. (+ ev. berusad).
Ja, jag är också inne på att tfn spelar huvudrollen.
Jag tror dock inte J/M tagit den på vägen. Om så vore hade nog allt utspelat sig där, för jag tror inte att T bara följt med för att få tillbaka den. Hon hade säkert stridit.
Citera
2022-12-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Ja, det är verkligen många som ska förhöras. 200 vittnen är förhörda och läste att polis kommer att identifiera ytterligare vittnen som varit gäster på krogen aktuell kväll/natt. Ett urval av 450 personer. Känns verkligen resurs- och tidskrävande.
Har polisen en budget när de utreder mord? Saknas det alltså bevisning om polis behöver fler än 200 vittnen?
Ja det verkar ju som så om dom ska behöva prata med så många. Låter märkligt om dom har bevis nog tycker jag.
Citera
2022-12-02, 13:15
Medlem
lindblomsgröns avatar
Undrar om JJ MH TT eller någon annan i gänget hade bilder på dig själv naken som hotas spridas? Att de skickat på skoj eller för pengar och kommit i orätta händer.
Citera
2022-12-02, 13:20
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Mja, där kan vi väl ha en av orsakerna till varför T följde med upp för att prata ut.
Så ”Är man så mogen, efter en sen natt och utekväll?” kan besvaras med JA gällande T.

Ska bli så spännande när fub kommer, tror fortfarande inte att Tove var i lägenheten. Tror inte heller de gick Storgatan från Nöjet utan Gränsgatan.
Citera
2022-12-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Om de inte hör alla vittnen de kan identifiera och få tag i kan det utnyttjas av försvaret för att skapa "rimligt tvivel". De kan då hävda att "slarv i förundersökningen" innebär att de kan ha missat viktiga vittnesmål som talar till mgm fördel.
Citera
2022-12-02, 13:42
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:

Om T var mogen nog att släppa fjortisbråket hade hon gått vidare och släppt problemet. Om det nu är det som är motivet till att T mördades, fjortisbråket, så var det något som fortfarande skavde för T. Detta kommer att bli en upprepning som jag egentligen börjar tröttna på ältas i tråden:

T lappar till J på krogen. T följer med J och M hem till J. M somnar. J mördar T.
Känns som att T var riskbenägen eller godtrogen ( inte i negativ bemärkelse) om hon frivilligt följer med J hem när hon lappat till J.
AW, T:s pojkvän verkar inte heller ha upplevt det som ett problem att T följde med J hem. Han gick och lade sig och ringde J kl. 10:30 och frågade om J visste var T är.
Citera
2022-12-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Mångårig erfarenhet vilket jag trodde att du också hade men jag har kanske felbedömt dig.

Ja, appropå felbedömning, jag trodde att du kunde grunda dina uttalanden på något mer konkret än din "mångåriga erfarenhet". Men det kan du alltså inte? Så i princip sitter du bara och snackar om något du inte vet någonting om egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in