2022-11-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur går det?

Får upp blåskärmen varje gång jag försöker installera. Jag håller mig till W10
Citera
2022-12-01, 12:24
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
BSOD vid andra reboot. KModeExceptionNotHandled

Vad som KAN orsaka denna blåskärm: https://www.tomshardware.com/how-to/fix-kmode-exception-not-handled-bsod
Citera
2022-12-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Vad som KAN orsaka denna blåskärm: https://www.tomshardware.com/how-to/fix-kmode-exception-not-handled-bsod

1. Provat sfc /scannow och den hittade inte nåt fel med drivrutinerna. Jag har även reparerat W10. Uppgraderingen misslyckades

2. Jag har stängt av mitt antivirus (använder Emsisoft)
Uppgraderingen misslyckades

3. Kontrollerat drivrutinerna i Enhetshanteraren

4. Kontrollerat hårddiskar med S.m.a.r.t
Inga fel hittades

Börjar luta mer åt fel med hårdvaran. Har inte testat RAM.
Ska man prova i Clean Boot Mode, kanske?
Citera
2022-12-01, 14:25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
1. Provat sfc /scannow och den hittade inte nåt fel med drivrutinerna. Jag har även reparerat W10. Uppgraderingen misslyckades

Inga fel hittades

Jag tror att det har med drivisar att göra. Vore hårdvaran defekt så borde rep.installationen inte ha gått fast, du fick ett negativt besked av sfc i så mån att det behövde reparera. Det ska inte ske då.

Att uppdatera drivisar via W.update är lönlöst, det behövs 3:dje parts program för det.

Alternativfelet är att du har ett program som inte fullt fungerar med W11 och spärrar ett bootande. Felmeddelandet du nämnt indikerar den möjligheten.

Men som sagt, en nyinstallation kan lyckas. Gör en extern backup av ditt system och prova. Går det inte, implementera backupen. Detta ger dig även ett mer slutgiltigt svar om det hela.
Senast redigerad av 1FF 2022-12-01 kl. 14:27.
Citera
2022-12-01, 15:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Inga fel hittades

Programmet - Who crasched - bör kunna tala om vilken drivis som felar.
Citera
2022-12-01, 18:58
Medlem
Citat:
Programmet - Who crasched - bör kunna tala om vilken drivis som felar.

Crash dumps are enabled on your computer. This system is not configured for complete or automatic crash dumps. For best results, configure your system to write out complete or automatic crash dumps. Select Tools->Crash Dump Configuration from the main menu to configure your system to write out complete memory dumps.

Crash dump directories:
C:\WINDOWS

No valid crash dumps have been found on your computer

Får upp detta

Kan uppgraderingen klara sig om jag byter till Clean Boot?
Citera
2022-12-01, 19:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Crash dumps are enabled on your computer. This system is not configured for complete or automatic crash dumps. For best results, configure your system to write out complete or automatic crash dumps. Select Tools->Crash Dump Configuration from the main menu to configure your system to write out complete memory dumps.

Crash dump directories:

No valid crash dumps have been found on your computer

Får upp detta

Kan uppgraderingen klara sig om jag byter till Clean Boot?

Det är ju en av de officiella rekommendationerna.
Citera
2022-12-01, 22:04
Medlem
Provat uppgradera i Clean Boot-läget.
Fick upp BSOD KModeExceptionNotHandled
När datorn ville återställa till Windows 10 så fick jag SystemServiceException med ntfs.sys

Jag valde W10 som standard men då fick jag en annan BSOD - Process1InitializationFailed
Citera
2022-12-01, 22:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Provat uppgradera i Clean Boot-läget.
Fick upp BSOD KModeExceptionNotHandled
När datorn ville återställa till Windows 10 så fick jag SystemServiceException med ntfs.sys

Jag valde W10 som standard men då fick jag en annan BSOD - Process1InitializationFailed

Fortfarande så indikeras det att de 2 huvudproblemen bör vara drivisar, eller/samt RAM-fel.

Jag skulle ha valt vägen, istället för den du provat, att aktivera crasch dump fullt ut och försöka uppgradera igen, då hade en logg skapats vid misslyckande.

Jag antar av den sista BSOD:n att du inte kan starta, komma in i ditt Os?

Vilket eller vilka program kan möjligen vara hindrande för ett fungerande bootande efter utförda uppgraderingsförsök?

Är det en stationär dator?
Citera
2022-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Fortfarande så indikeras det att de 2 huvudproblemen bör vara drivisar, eller/samt RAM-fel.

Jag skulle ha valt vägen, istället för den du provat, att aktivera crasch dump fullt ut och försöka uppgradera igen, då hade en logg skapats vid misslyckande.

Jag antar av den sista BSOD:n att du inte kan starta, komma in i ditt Os?

Vilket eller vilka program kan möjligen vara hindrande för ett fungerande bootande efter utförda uppgraderingsförsök?

Är det en stationär dator?

Det stämmer. Jag kan inte komma åt OS. Jag har använt endast Microsoft-tjänsterna vid uppgraderingen.

Det är en stationär dator.

Försöker även installera en ny W10 och ta bort allt, men den tillåter inte mig
Senast redigerad av BeHPNemesis12345 2022-12-01 kl. 22:44.
Citera
2022-12-01, 22:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det stämmer. Jag kan inte komma åt OS. Jag har använt endast Microsoft-tjänsterna vid uppgraderingen.

Det är en stationär dator

För att reparera boot felet - https://www.groovypost.com/howto/fix-windows-10-wont-boot-startup-repair-bootrec/ .

Stationära krånglar ju ibland för att all hårdvara inte är kompatibla med varandra fullt ut. Därav mystiska problem vid byggen. Detta kan vara ett sådant som visar sig.

Även om bara Ms tjänster användes så finns ju drivisar i hårdvaran som kan vara problemet, förutom något program som orsakar detta hinder. Vilket skulle det kunna vara?
Citera
2022-12-01, 23:01
Medlem
Citat:
För att reparera boot felet - https://www.groovypost.com/howto/fix-windows-10-wont-boot-startup-repair-bootrec/ .

Stationära krånglar ju ibland för att all hårdvara inte är kompatibla med varandra fullt ut. Därav mystiska problem vid byggen. Detta kan vara ett sådant som visar sig.

Även om bara Ms tjänster användes så finns ju drivisar i hårdvaran som kan vara problemet, förutom något program som orsakar detta hinder. Vilket skulle det kunna vara?

Det är en bra fråga vilket program som kan spöka, om jag ska vara ärlig

EDIT: Jag lyckades komma in i W10. Får bara upp felaktig minnesavbildning när jag startar Steam och Spotify. Gäller att ominstallera här
Senast redigerad av BeHPNemesis12345 2022-12-01 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in