Citat:
De har skickat in många från den reguljära armén innan mobiliseringen (Finns bevis på hur ryska baser tömts efter invasionen men innan mobiliseringen). + Wagner och en massa tjetjener från inrikestrupperna. Över 500 000 måste ha varit inblandade i Ukraina. Nu vet man ju inte hur många som sagt upp sig eller vägrar åka tillbaka när de varit på permission eller avslutat ett kontrakt. Det är nog en hel del.
Men generellt så hade det ju aldrig behövts en mobilisering om det inte varit stora förluster. Eftersom det satt långt inne och Putin upprepat sagt att de inte skall mobilisera, så måste ju personalsituationen varit desperat. Man skulle inte heller ha brist på grundläggande saker som uniformer och gevär (Man har delat ut gamla med en annan ammunition, sådana som fasades ut redan under Sovjettiden) om det inte varit enorma förluster.
Men generellt så hade det ju aldrig behövts en mobilisering om det inte varit stora förluster. Eftersom det satt långt inne och Putin upprepat sagt att de inte skall mobilisera, så måste ju personalsituationen varit desperat. Man skulle inte heller ha brist på grundläggande saker som uniformer och gevär (Man har delat ut gamla med en annan ammunition, sådana som fasades ut redan under Sovjettiden) om det inte varit enorma förluster.
Absolut, jag ifrågasätter inte att ryssarna haft enorma förluster. Men även förluster på exempelvis 100 000 man i sårade och döda är ohållbara (och relativt sett definitivt "enorma") och kräver mobilisering eftersom en armé kräver mängder med personal utöver de som slaktas vid fronten, t.ex ockupation, underhåll, logistik osv. På den ukrainska sidan kan man ju använda civila till de uppgifterna i mycket högre grad.
Jag tycker inte vi som sympatiserar med rätt sida av konflikten ska börja slänga oss med gissningar om att 500 000 "måste" vara inblandade baserat på uppskattningar och magkänsla utan hålla oss strikt till de uppgifter som kan bekräftas. Det du beskriver om att baser tömts är ingenting som motsäger de officiella siffrorna på sammanlagt kring 200 000 man vid invasionens början.
Förstå mig rätt, jag hade blivit glad om det kunde bevisas att 350 000 ryssar gått åt men jag föredrar att vara konservativ och slippa besvikelser.
som drog ur påhittad fakta ur anus