2022-11-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
De menar alltså att inom 10-15 år ska Estland, Lettland, Litauen och Polen också annekteras och ingå i det ryska samväldet. Har de frågat de länderna vad de tycker om det?

Norska och danska är för övrigt inga egna språk utan bara en dialekt av svenska, eftersom man förstår norska och danska som svensk. Rysk logik

Det där sista håller jag med om! Unionsupplösningen 1905 är den "största geopolitiska katastrof som drabbat Sverige" i historien (citat fritt efter uttalande av Putin)!
Citera
2022-11-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är väl ingen flugskit alls.

Rysslands produktion av olja ligger på ca 9.8 miljoner fat per dag.

Norge är tänkt att utöka sin produktion fråbn ca 2.3 miljoner fat per dag till 4.3 miljoner fat per dag nästa år.
https://www.reuters.com/business/energy/norways-oil-liquids-production-seen-rising-by-15-2023-2022-10-06/

Nu tänkte jag på gasen, det är gasen som jag refererade till angående att norge tjänar så mycket mer pengar nu jämfört med det normala vilket också är väldigt mycket.

När stoltenberg förklarar att vi måste hjälpa ukriana och kriga mot ryssarna så har han starka ekonomiska incitament
Citera
2022-11-28, 10:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så tröttsam du är. Istället för att diskutera kriget, handlar allt om västs ekonomi, där du försöker skapa tvivel om den, ej baserat på något verkligt. Sen verkar du tro att vips, så ska alla bli emot kriget.
Men den nedgång som är i ekonomin nu har bara marginellt med kriget att göra, den beror främst på överbelåning, överstimulering under covid och problem med halvledare från Asien. Energin har viss betydelse, men energipriserna gick upp före kriget, så det är inte bara gasen, utan rent internationellt.

Restriktioner mot Ryssland tar förstås och oavsett hur kriget går, kommer de att bestå. Ryssland kommer att tvingas att gå tillbaka till sovjetekonomi. Ett konstant fattig land. Allt p.g.a. sin egen totala dumhet.

Sovjetekonomin kommer vara en avlägsen dröm, med handel inom ett dubbelt så stort land (Sovjet hade dubbla befolkningen mot Ryska Federationen) och med många länder i Östeuropa. Sovjet sålde också olja etc. till väst. Ryska ekonomin blir nog mer Nordkoreaekonomi än Sovjetekonomi.
Citera
2022-11-28, 10:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
När stoltenberg förklarar att vi måste hjälpa ukriana och kriga mot ryssarna så har han starka ekonomiska incitament
Det har han knappast. Stoltenberg har inget med norsk ekonomi att göra och kan inte bestämma något om var pengarna ska ta vägen.

Har du koll på världen undrar jag?
Citera
2022-11-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Det är en grov överdrift. Norge producerar ungefär en femtedel olja och gas jämfört med vad Ryssland producerar. Inte på något sätt "flugskit", snarare en relativt hög produktion.

Pengarna går givetvis till "någon" som du skriver, men det är inte heller gratis att ta upp olja och gas, så det är inte ren profit.

Ok, säg att ryssarna producerar fem gånger mer då. Men om Norge kommer tjäna 1000 miljarder mer på sin gas och ryssarna producerar fem gånger mer. Kriget kostar knappt 1000 miljarder. Gissa om kriget kostar eller ?
Citera
2022-11-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det har han knappast. Stoltenberg har inget med norsk ekonomi att göra och kan inte bestämma något om var pengarna ska ta vägen.
Hur vet du det, alla krig handlar om makt och ekonomi.
Citera
2022-11-28, 10:20
Avslutad
Citat:
Nu tänkte jag på gasen, det är gasen som jag refererade till angående att norge tjänar så mycket mer pengar nu jämfört med det normala vilket också är väldigt mycket.

Javisst? Och om ryssland hade haft en bättre ledning så hade även de förstått hur det slutar med krig mot hela världsekonomin. Jag tror att de flesta ryska ekonomer hade kunnat förutspå det som sker, om de hade rådfrågats.

Dumt är bara förnamnet...
Citera
2022-11-28, 10:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ok, säg att ryssarna producerar fem gånger mer då. Men om Norge kommer tjäna 1000 miljarder mer på sin gas och ryssarna producerar fem gånger mer. Kriget kostar knappt 1000 miljarder. Gissa om kriget kostar eller ?

Varför kan du inte svara på ifall det inte skulle vara bättre att satsa dom 900 miljarder kronor (som kriget hittills har kostat ) i investeringar i Ryssland än på ett onödigt krig?

Nu kostar kriget ungefär 25% av Ryssland BNP. Tycker du fortfarande kriget (och alla sanktioner) är en plusaffär för Ryssland? Hur går det med den ryska bilindustrin? Är dom också välmående?
Citera
2022-11-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Javisst? Och om ryssland hade haft en bättre ledning så hade även de förstått hur det slutar med krig mot hela världsekonomin. Jag tror att de flesta ryska ekonomer hade kunnat förutspå det som sker, om de hade rådfrågats.

Nu förstår jag inte. Känner du till ordet "petrodollar" ? Dollarns värde är helt baserat på att energi skall handlas med dollar. Det gillar inte ryssarna (inte en del andra länder heller) och det är detta kriget handlar om, skall man handla gas eller olja av ryssarna idag måste man köpa med deras valuta
Citera
2022-11-28, 10:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag vet det för att Jens Stoltenberg är generalsekreterare för NATO och han kan inte bestämma var Norges oljemiljarder ska ta vägen.

Allting i världen är inte en konspiration.
Citera
2022-11-28, 10:26
Avslutad
Citat:

Javisst? Det är av den anledningen som inte kina tänker begå harakiri som ryssland nu gör. Kreml har tillfogat större skada på ryssland än något annat, inga vapen i världen kan skada så mycket som när ekonomin faller samman. Det var det stora misstaget även sovjetunionen gjorde i sitt försök att kapprusta. Det gick precis lika dåligt som det nu gör för ryssland. Konkurs...
Citera
2022-11-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför kan du inte svara på ifall det inte skulle vara bättre att satsa dom 900 miljarder kronor (som kriget hittills har kostat ) i investeringar i Ryssland än på ett onödigt krig?

Självklart hade det varit bättre att lägga pengar på landet istället för krig, ryssarna vill inte kriga heller. Det är USA som pushar ukraina till krig, ukraina används som proxy (för usas krig åt dem), det är därför som usa skickar så mycket pengar och vapen till ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in