2022-11-27, 21:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukraina kommer inte att ge upp, de kommer att tvingas att ge upp. Notera distinktionen. Det är USA och väst som står för den mesta ondskan för övrigt.

Det är inget land som vill tvinga Ukraina att ge upp, förutom den rySSka cancersvulsten, som bedriver renodlad terror emot den ukrainska civilbefolkningen!

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-27, 21:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Varför tycker Ryssland and Bakhmut är så viktigt? De har försökt kriga sig till den staden i flera månader. Vad har den för strategisk betydelse?
Det är wagnergruppen som vill ta Bakhmut. Dom vill visa att dom är framgångsrika när övriga ryska armén inte är det.
Ryssar tänker inte som oss. Deras ledare samarbetar inte, dom konkurrerar med varandra. Därför ser man tiotals okoordinerade småattacker längs hela fronten varje dag. Istället för att samla trupperna till en stor gemensam offensiv.
Citera
2022-11-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Allt detta bara för att öka BNP per capita och Rubelns värde, genialiskt...

Stackars reservister. Putin värderar inte människor - förbrukningsvaror ...
Citera
2022-11-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ryssland har enorma materiella värden i form av naturtillgångar (en tredjedel av världens totala), inte bara i guld, utan även i gas, olja, spannmål, samt andra basmetaller. Ryssland är alltså självförsörjande avseende föda och energi, men västvärlden är det inte. Lägg till detta att Ryssland har en låg statsskuld jämfört med USA, som vilket tidigare nämnts, har en enorm statsskuld.
Och trots det har 25% av befolkningen utedass

Citat:
När USA-dollarn kapsejsar (vilket påskyndas av att ett växande BRICS skrotar petrodollarn) så kan USA inte att låna lika mycket till låga räntor på världsmarkanden. Landets stora immateriella tillgångar, och dess lånedriva konsumtionsekonomi, som i praktiken består av luft kommer då att kollapsa. USA är alltså ett luftslott, och det gäller i princip hela västvärlden.
Vilken vecka tror du dollarn försvinner som reservvaluta och vad byts den ut till?
Citera
2022-11-27, 21:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja vi få hoppas. Det gäller att svälta ut ryssasen.

Reserverna i Ryssland som kommer med sprit i knäna till fronten är inget hot.

Det farliga är att ryssdräggen har luftherravälde.

Det kan dock inte vara ett fullständigt sådant, inte ens lokalt runt Bakmut. För då skulle det ukrainska precisions-artilleriet bli utslaget.
Citera
2022-11-27, 21:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är wagnergruppen som vill ta Bakhmut. Dom vill visa att dom är framgångsrika när övriga ryska armén inte är det.
Ryssar tänker inte som oss. Deras ledare samarbetar inte, dom konkurrerar med varandra. Därför ser man tiotals okoordinerade småattacker längs hela fronten varje dag. Istället för att samla trupperna till en stor gemensam offensiv.

Ja konstigt sätt att kriga, Wagner borde ju pröva något nytt ställe snart efter att hållit på så länge på samma plats.
Citera
2022-11-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Ukraina påpekar ju hur strategiskt oviktigt stan är men fortsätter att strida om den. Så antagligen har stan någon strategisk betydelse. Frågan är vilken?

Jag har faktiskt aldrig hört ukrainare ifrågasätta att stasden är viktig rent maktmässigt för dem OCH ryssarna. När det gäller Bahkmut har de däremot ifrågasatt ryssarnas vilja att inte staden men inte sin egen vilket ju faktiskt vore på sin plats. De ifrågasätter ju hela tiden varför ryssarna dåraktigt och oförtrutet försöker inte den staden. Det har jag nog så många gånger hört Nato-runkare i tråden göra med.

(Ursäkta lite att jag stövlade in i er tvås debatt. Ni kanske redan har avhandlat det jag nu skriver och du behöver inte svara mig en gång till om du diskuterat samma saker med den.)
Citera
2022-11-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ukraina kommer inte att ge upp, de kommer att tvingas att ge upp. Notera distinktionen. Det är USA och väst som står för den mesta ondskan för övrigt.

Motståndaviljan har bara ökat, det ser man på ukrainska sajter och på information som läggs ut på Ukrinform och det verkar som om fler länder ger vapen och stöd. Till om med Turkiet hjälper till med generatorer och nu flygs också in ett nytt paket ifrån Storbrittanien.
Många länder sänder vinterutrustning men Sverige verkar lite passiva. Här förekommer kanske en översynb vad vi kan undvara och Sverige är inte skända för att agera snabbt.

Det är många länder som vill bidra nu, USA är inte den enda och till och ned Olaf Scholtz har börjat sträcka på nacken, Tyskland levererar. Det tog tid men nu är det verkligt.
Citera
2022-11-27, 21:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kontrafaktisk verklighetsbeskrivning. Postmodernt värre.
Citera
2022-11-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Bra så slipper dom frysa. Undrar om lägenheter har kaminer.

Någon typ av centralvärme i större städer. Det bränns olja. Det är inte bra men det fungerar.
Citera
2022-11-27, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag har faktiskt aldrig hört ukrainare ifrågasätta att stasden är viktig rent maktmässigt för dem OCH ryssarna. När det gäller Bahkmut har de däremot ifrågasatt ryssarnas vilja att inte staden men inte sin egen vilket ju faktiskt vore på sin plats. De ifrågasätter ju hela tiden varför ryssarna dåraktigt och oförtrutet försöker inte den staden. Det har jag nog så många gånger hört Nato-runkare i tråden göra med.

(Ursäkta lite att jag stövlade in i er tvås debatt. Ni kanske redan har avhandlat det jag nu skriver och du behöver inte svara mig en gång till om du diskuterat samma saker med den.)

Det är ju kanske med mening Ukraina tonar ned att de tycker staden är viktig för att de inte vill avslöja hur de ser på den strategiska situationen om de förlorar staden. Men frågan är hur den är viktig objektivt, inte vad parterna själva vill förmedla.
Citera
2022-11-27, 21:24
Medlem
Citat:

Fakta:

Det är Putin skickar in soldater in i Ukraina som mördar civila.
Det är Putin skickar in "soldater" utan riktig utrustning som blir kanonmat.
Det är Putin som terrorbombar civil infrastruktur i Ukraina för att få dem att bli utan vatten och frysa.

Ingen annan än Putin har gett den ordern. Ondskan kommer från Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in