2006-11-14, 18:19
Medlem
Whey-100 rosas som fan på Gymgrossistens hemsida.

Det ska tydligen vara ett av de ledande proteinpulver om man tänker på "reklammarknaden". Det sägs att det ska fungera perfekt för de som tränar mycket och kräver det bästa osv osv..

Men funkar detta verkligen? Med fettförbränningen och allt som utlovas? Någon som har egna erfarenheter av detta som är opartisk? Jag tränar fem dagar i veckan, varav att jag avslutar med att springa i 15 minuter på en träningsmaskin. Jag är något överviktig och har lite mage som ska bort. Jag äter relativ bra kost.

Tacksam för svar.
Citera
2006-11-14, 18:39
Medlem
spliffsters avatar
Klart att Whey-100 hyllas av Gymgrossisten, det är ju "deras" märke.

Personligen tycker jag du kan köra med Whey-80 istället, billigare och stabilt. På amatörnivå duger det alldeles utmärkt. Tänk också på att det är ett kosttillskott, alltså behöver man egentligen det inte om man sköter kosten rätt. Du får ingen magisk fettförbränning och muskelökning med proteindrinkar, däremot kan det hjälpa dig lite på traven om du sköter träning och kost rätt.

Lycka till.
Citera
2006-11-14, 19:19
Medlem
Ok, tack så mycket.

Hur fungerar det med alla olika former av Kreatin? Är det bara proteinpulver också? Inget direkt speciellt med dessa grejer alls?
Citera
2006-11-14, 21:13
Medlem
zhypers avatar
Kreatin och Protein är skilda saker. Sök på kreatin här på forumet så får du massor av tips!

Själv kör jag på kreatin Monhydrat från Star Nutrition och den tillstymmelse jag hade till magrutor har blivit mindre(fått lite vätska där alltså) så visst ger det resultat! Styrkeökningen har blivit som jag tänkt mig ungefär, har ökat någon repetition på några övningar osv. Kreatin är det enda jag testat och jag tycker det funkar skitbra!
Citera
2006-11-14, 21:24
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Melin
Ok, tack så mycket.

Hur fungerar det med alla olika former av Kreatin? Är det bara proteinpulver också? Inget direkt speciellt med dessa grejer alls?
Kreatin är uppbyggt av tre aminosyror som heter Arginin, Glycin and Methionin som slås samman i levern till just kreatin. Utöver det finns det en del kreatin i kött. Kreatinet som du köper är däremot till 99.9% syntetiserat och tillverkas genom att värma upp vatten, Sarcosine och Cyanamide. Efter det torkar man och renar dem för att slutligen pulvrisera dem. Det som är kännetecknet för ett bra kreatin är renheten på det, i vissa finns det kvar en del slaggprodukter. För att vara på den säkra sidan förslår jag dig, om du nu ska köpa ett kreatin, att satsa på Creapure – ett märke som garanterar 100 % rent kreatin.

Hur fungerar kreatin då? Jo, ett av kroppens snabbaste energiförråd heter ATP. När man utför anaerobiskt arbete bryts ATP ner till ADP + oorganiskt fosfat, när ADP väl är nedbruten kan den tyvärr inte göra så mycket mer för att befrämja kroppen. Här kommer kreatinet in i bilden. Kreatin kan omvandla ADP till nytt ATP vilket gör att din ork ökar dramatiskt.

Utöver det ger också kreatin monohydrat en ökad vätskeansamling vilket ger bättre pump och även styrka i vissa fall. Det är dessutom debatterat om kreatin höjer proteinsyntesen, om det är sant eller falskt vet jag inte. Om du nu tänkte höja fettförbränningen med kreatin så tvivlar jag på om det har någon effekt på den saken – sänker fettförbränning gör i det alla fall inte.

Angående risken för sjukdomar eller skador på grund av kreatin har det aldrig, under femton års av forskning, upptäckts någon särskild risk med att använda det. Helt säkra kan man inte vara förstås då det ännu inte än har kommit några långvariga studier på ett högt kreatinintag.
Citera
2006-11-15, 19:43
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Melin
Whey-100 rosas som fan på Gymgrossistens hemsida.

Det ska tydligen vara ett av de ledande proteinpulver om man tänker på "reklammarknaden". Det sägs att det ska fungera perfekt för de som tränar mycket och kräver det bästa osv osv..

Men funkar detta verkligen? Med fettförbränningen och allt som utlovas? Någon som har egna erfarenheter av detta som är opartisk? Jag tränar fem dagar i veckan, varav att jag avslutar med att springa i 15 minuter på en träningsmaskin. Jag är något överviktig och har lite mage som ska bort. Jag äter relativ bra kost.

Tacksam för svar.
Herregud, det är ett proteintillskott inte något mirakelpiller.
Citera
2006-11-16, 14:25
Medlem
Det har jag inte påstått heller, eller hur? Jag vill bara veta hur det funkar och vad det är.

Tack för alla bra svar.
Citera
2006-11-19, 17:21
Medlem
Suomis avatar
Det är i princip rent jävla vassleprotein. Dvs, snabbt protein. Kan inte se att du som bara vill bli av med några kilo skulle ha några alls fördelar med det jämfört med ett billigare proteinpulver och framförallt om man tänker på att whey-100 är relativt dyrt
Citera
2007-09-06, 08:22
Bannlyst
Har börjat gymma nu ganska hårt igen och kör på mitt gamla hederliga Whey-80 som jag alltid kört. Märker jag skillnad? Njae.. det veti fan, jag känner mig mer energisk i alla fall vilket är positivt och det smakar gott.

Vet du vad den stora hemligheten är Lars? Energirik och nyttig kost kombinerad med hård träning. Tänk på att vila minst 48 timmar efter ett hårt pass också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in