2022-11-27, 02:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Hittade en butik i grekland som Sålde svenskt snus. Men dosorna såg ut som billiga kopior och själva snuset smakade inte alls som general portion.
Kanske ännu mer spännande om det inte var äkta General. Då smygtillverkas det snus inom EU.

Smakade snuset okej?
Citera
2022-11-27, 02:29
Medlem
Om detta skulle gå igenom, så kommer de öka med inbrott i kiosker och affärer på snus

Sverige borde lämna EU helst igår.
Citera
2022-11-27, 02:31
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kanske ännu mer spännande om det inte var äkta General. Då smygtillverkas det snus inom EU.

Smakade snuset okej?

Det var inget vidare faktiskt, prillorna var större än general och smakade knappt någonting.
Citera
2022-11-27, 02:35
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det kul att få cancer?

Kan du ge något konkret exempel på någon som fått cancer av att snusa? Nån artikel eller så?
Citera
2022-11-27, 02:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Det var inget vidare faktiskt, prillorna var större än general och smakade knappt någonting.
Vi får skicka ner någon snuskunnig till Grekland.

Om det verkligen skulle bli så att priset på snuset dubblar tror jag det kommer resultera i en enorm smuggling, och/eller en stor hemmaodling.
Citera
2022-11-27, 02:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Kan du ge något konkret exempel på någon som fått cancer av att snusa? Nån artikel eller så?
Folkhälsomyndigheten skriver så här.
Sambandet mellan snusning och cancer är inte helt klarlagt. Några studier visar en ökad risk för enskilda cancerformer, som t. ex. cancer i matstrupe, magsäck och ändtarm.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/skadeverkningar/tobaks-och-nikotinprodukters-skadeverkningar/snus-och-halsorisker/

Så man får väl anta att läget är ganska oklart.

Dock finns det andra nackdelar för hälsan, som hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Folkhälsomyndigheten har några länkar, men jag går inte in och kollar. På PubMed kan man säkert hitta ett och annat: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Men risker finns det med det mesta.

I fallet med att öka snusskatten så kan jag tänka mig att röktobaksindustrin ligger bakom. De är otroligt penningstarka, de ser att rökningen minskar, och de ser konkurrensen med snus. Att Philip Morris precis köpt upp gamle Ivar Kreugers Swedish Match kan väl ge en hint om hur de ser på snushotet.
Citera
2022-11-27, 02:51
Medlem
ar det hamnd for att sverigedemokraterna vill forbjuda gasleverpastej ?
Citera
2022-11-27, 02:56
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
All white finns ju lite överallt och har blivit ganska populärt i Storbrittanien men riktigt tobakssnus är ytterst ovanligt. Dock såg jag en affär som sålde göterborgs rapé när jag var i Berlin.
Men snus är väl förbjudet i EU? Storbrittanien är ju inte ett EU-land längre.
Citera
2022-11-27, 03:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Folkhälsomyndigheten skriver så här.
Sambandet mellan snusning och cancer är inte helt klarlagt. Några studier visar en ökad risk för enskilda cancerformer, som t. ex. cancer i matstrupe, magsäck och ändtarm.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/utveckling-inom-andts-anvandning-och-ohalsa/skadeverkningar/tobaks-och-nikotinprodukters-skadeverkningar/snus-och-halsorisker/

Så man får väl anta att läget är ganska oklart.

Dock finns det andra nackdelar för hälsan, som hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Folkhälsomyndigheten har några länkar, men jag går inte in och kollar. På PubMed kan man säkert hitta ett och annat: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Men risker finns det med det mesta.

I fallet med att öka snusskatten så kan jag tänka mig att röktobaksindustrin ligger bakom. De är otroligt penningstarka, de ser att rökningen minskar, och de ser konkurrensen med snus. Att Philip Morris precis köpt upp gamle Ivar Kreugers Swedish Match kan väl ge en hint om hur de ser på snushotet.

Fast, vad som är sant och vad som inte är sant brukar väl sällan påverka lagstiftare och lobbyister?

För att ta ett litet exempel, som förvisso rör annat än snus, kan nämnas att paket innehållande e-cigaretter enligt lag måste förses med varningstexten "denna produkt innehåller nikotin som är ett mycket beroendeframkallande ämne".

Saken är dock den att väldigt många e-cigaretter säljs helt utan någon "e-vätska". Själva "cigaretten" eller "förbrännaren" innehåller alltså inte alls något nikotin vid försäljning och kan i princip fyllas med vad som helst, med eller utan nikotin, av användaren. Trots det måste förpackningar förses med en varningstext, vilken i många fall inte blir mer än en falsk innehållsförteckning.
Citera
2022-11-27, 03:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast, vad som är sant och vad som inte är sant brukar väl sällan påverka lagstiftare och lobbyister?
Så är det nog ibland, och det var därför jag tog upp att jag tror röktobaksproducenterna kan ha ett finger med i spelet.
Citera
2022-11-27, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
De borde sänka priset. Snuset gör ju att många kan låta bli att röka.

Intelligent, du har huvudet på skaft som vanligt.

Vi kanske borde ge alkhol gratis till folk, annars kanske de skulle skjuta heroin.

Gihetvis skall man inte subventionera något så meningslöst som snus. Ta tag i dig själv istället, så slipper du se ut som alla andra bönder.
Citera
2022-11-27, 03:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Gihetvis skall man inte subventionera något så meningslöst som snus.
Vem har föreslagit att man ska subventionera snus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in