Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
På vilket sätt skulle det vara vidrigt? Att man undviker egna förluster betyder att man i varje fall sätter nåt sorts värde på sina egna? Tror du att ryssarna skulle offra sina trupper i enorm skala om de inte var tvingade till det? De gör det därför att de inte har tillgång till moderna vapen och därför att deras militära och politiska ledning är både inkompetent och hänsynslös.
Att USA och för den delen de forna kolonialmakterna "räknar egna förluster" och inte de andras beror ju på att de blivit vända från början att de är ett högre stående folk vars liv är värdefullt för Gud (avlöst senare av demokratin) och strider mot hedningar, infödingsfolk och värdelösa liv. Det sitter i blodet för fullblodsrasister är de, har alltid varit.
Sedan tror jag faktiskt du har fått lite för mörk syn på rysk teknik och rysk ledning. Ryssarna har inte så värdelös teknik som en del tror. Till exempel dessa mopeddrönare från Iran. De gick rakt genom Saudi-Arabiens luftförsvar och bombade raffinaderier. Då får man betänka att Saudi-Arabien dessförinnan satsat hur mycket pengar på luftförsvar som helst med robotar och kanoner köpta från USA. Nu har Ryssland köpt in mopeddrönare och förbättrat dem avsevärt tekniskt (eget satelitsystem/styrsystem vilket Nato inte kan jamma) och ändå sitter sådana som den där pinsamme Pasikivi och gör sig lustiga över infödingarnas dumhet. Ryssland är militärtekniskt underlägset USA, mycket underlägset, men har samtidigt inte problemet med en profithungrig försvarsindustri. Den fungerar lika illa som de stora profithungriga läkemedelsbolagen som säkert som amen i kyrkan alltid kommer fram till att den bästa lösningen för vård är att äta deras tabletter.
Rysk Ledning är svår för oss att förstå sig på. Relativt sett tycker jag den har sitt folks och soldaters bästa för ögonen. Det hindrar dem inte från att agera strategiskt och till synes grymt.
Finns flera sådana signaturer/männsikor som du Fernebo och jag beundrar er. Ni är intresserade av kriget och människorna, har åsikter, men vill inte dras med ned i skiten av hat. Tack och lov att ni finns!
Jag är besinningslöst arg över detta krig och har personliga skäl men lider faktiskt av detta.