2022-11-26, 17:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite intressant är det väl att JJ inte verkar nämna(?) till läkaren under P7:an något om att hon kallar på vakterna och pratat med polisen.

Nu är detta inget förhör, men man kan fundera på om JJ vill tona ner motivet.

Jag tänker att både förspelet till bråket och efterspelet är viktiga pusselbitar till varför det blev som det blev, samtidigt sitter ju själva nyckeln i gm:s sätt att tänka/ känna.

Även om motivet inte är nödvändigt för att lösa fallet, brukar man ändå utreda olika möjliga motiv som skulle kunna vara en trigger för någon. Det för som du själv tar upp, utesluta andra gm.

Det vore väl guld för försvaret om det visar sig att Tove hade haft en stalker.

T ex kollar man kanske på ev skulder, om det finns andra konflikter/ om någon tidigare varit hotfull, svartsjuka osv.
Var det inte så, att J endast i förbifarten nämnde att det varit bråk och att det var utrett?
Utan att veta, skulle jag tro att det eg räcker med den allmänt omtalade osämjan och brytningen av tidigare vänskap, utan att man behöver gå in på orsaken, för att ha motiv. Om de sedan kan lura ut triggern till mordet, blir det ett extra plus.
Citera
2022-11-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Israel.
Vem tar hand om djuren då?
Det borde du ju veta om du vet att han är i Israel...
Citera
2022-11-26, 18:04
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Att två unga tjejer skulle mörda en annan tjej. Det låter osannolikt. De kan vara inblandade men polisen bör kolla upp deras grannar, vänner och föräldrar ordentligt.

Det kan också vara en olycka och att de har dumpat kroppen i panik.

Håller med om det sista ”de har dumpat kroppen i panik”
Men trada inte på om att alternativa gärningsmän o osannolika mördare.
Polisen har redan kollat upp alla närstående personer, uppgifter och alibin.
Så grannar, vänner, föräldrar har uteslutits, ingen har med mordet att göra.
Åklagaren har själv gått ut med att endast de 2 häktade är MGM.
Citera
2022-11-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad bråket handlade om, tror jag är triggern, men vad var det? Jag tror inte att det var den gamla schismen som plötsligt, mitt i natten och dessutom på ett uteställe, skulle redas ut. Det torde vara något akut nytillkommet, tänker jag, något som har med tjejen T sökte att göra, något som även involverar J.
Många tankar har snurrat runt det och hur det kan gå ihop sig med att de sedan kunde lugna ner sig så pass att de kunde gå tillsammans hem till J. Om det inte var så att J och M gick och T följde efter.
En av mina idéer är att det rör sig om ett
s k "missförstånd", att J och M utsatt T för ett prank. Att de lockat T ifrån A med den eftersökta tjejen, som de visste inte skulle befinna sig på Nöjet när T kom dit. När T genomskådat det, konfronterar hon J i väl valda ordalag. Därefter går de tillsammans för att reda ut det.
Det låter dock lite väl avancerat. Något enklare ligger nog närmare sanningen.

Nu tror ju jag att M är den unga tjej som T letade efter. Så länge denna unga tjej förblir ett spöke väljer jag att placera M där. Det går ihop med min teori att T hade synpunkter på J s inflytande över M.

Men det saknas nå ja. Skickade nån ett elakt meddelande till T på kvällen? Laddades det upp nåt taskigt på sociala medier? Hotade J att avslöja nåt? Ja kanske. Nu vet vi väl inte om T drack alkohol under kvällen, men det kan iså fall påverkat hennes omdöme.
Citera
2022-11-26, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var det inte så, att J endast i förbifarten nämnde att det varit bråk och att det var utrett?
Utan att veta, skulle jag tro att det eg räcker med den allmänt omtalade osämjan och brytningen av tidigare vänskap, utan att man behöver gå in på orsaken, för att ha motiv. Om de sedan kan lura ut triggern till mordet, blir det ett extra plus.

Minns inte detaljera nu.
Men jag skulle tro att vänner s kommer att frågas ut om detta samt att man naturligtvis granskar ev kommunikationer för att dels se vilket motiv som ligger bakom, men kanske mer på betoning sv tiggare hot, och ev planering?

Triggern till mordet är av betydelse just för att se om det finns planering innan. Då kanske med människorov inbakat?
Citera
2022-11-26, 18:12
Medlem
Men tänk om JJ pratar sanning. Hon sa att de hade bråkat på Nöjet men att de hade löst sig.Tänk om T.T gick därifrån och på väg hem stannade hos någon på Gränsgatan där cykeln sedan hittades. Tycker de är så märkligt att hon JJ är så pratglad då hon träffade grannen i trapphuset och även till sina vänner senare på donken. Jag har då svårt att tro att hon ljuger.
Citera
2022-11-26, 18:19
Medlem
Är det någon som vet om de anhöriga får reda på något mer än allmänheten?
Eller vet de lika lite som oss?
Citera
2022-11-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Men tänk om JJ pratar sanning. Hon sa att de hade bråkat på Nöjet men att de hade löst sig.Tänk om T.T gick därifrån och på väg hem stannade hos någon på Gränsgatan där cykeln sedan hittades. Tycker de är så märkligt att hon JJ är så pratglad då hon träffade grannen i trapphuset och även till sina vänner senare på donken. Jag har då svårt att tro att hon ljuger.
Vi får se vad de säger i förhören när FUpen kommer sedan och vad de kommer säga när de ska höras i rättegången i domstolarna.
Citera
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
JJ påstår att TT gick hem innan hon kom hem från McD. Men cykeln stod kvar. Hur får du ihop det?
Citera
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Israel.
Källa?
Citera
2022-11-26, 18:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men grannen reagerade på flera saker, t ex att han tyckte att det var jättekonstigt med att hon sa att hennes mamma skulle hämta henne till Donken.

Han reagerade även på att hon verkade nervös. När han frågade om han skulle skjutsa henne, blev hon tyst en lång stund, typ 20 sekunder.

Han reagerade också på att JJ verkade försöka avleda samtalet från den fulla kompisen till att fråga flera gånger om honom, vad de hade gjort osv. Han reagerade även på att hon verkade nervös och plockade med mobilen. Inte lugn som hon brukade.

När de väl var vid Donken reagerade han på att beställningen var så liten. Ungefär en liten hamburgare, chili cheese.

Så pratglad, men många avvikande saker mot hur han var van att se henne.

Om nu JJ skulle vara oskyldig, så är det rent av märkligt att tjejernas rörelser leder polisen till det unika stället där kroppen hittas. Det är ingen slump som polisen säger.

Ingen slump att kroppen hittas!

Och så är ju det märkliga med att Toves mobil ses färdas samtidigt med JJ till Donken och åter.

Det finns också en bilfärd, som fångas i en övervakningskamera, i riktning ut åt hållet till fyndplatsen och ses två timmar senare åka tillbaka från fyndplatsen och in till Vetlanda.
Bilen ska bara JJs.

Så vad gör bilen för åktur i två timmar under natten, när grannen reagerar på att hon inte är nykter att köra?
Senast redigerad av notknapparen 2022-11-26 kl. 18:41.
Citera
2022-11-26, 18:44
Medlem
Citat:

Precis min åsikt! Hon blev förvånad över att Toves cykel stod kvar fast hon lämnade lägenheten en timme tidigare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in